منتديات السيف الوردي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

¤©§][§©¤][ مرحباً بكمـ زوارنا الأعزاء ؛؛ نتمنى لكمـ المتعهـ والإفادهـ ][¤©§][§©¤

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مصر ام الامم

عضو فضل الابتعاد
baby girl
القيصر
7 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
عضو فضل الابتعاد
عضو لا يمكن الإستغناء عنه -- مهم جداً--

انثى

مصر ام الامم - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 01, 2009 3:32 pm

انت لو كنت كملت اسألتك للناس المتغربين برة مصر كنت هتلاقى نسبه كبيرة عندها ولاء لمصر وعايشه برة عشان ترفع راس مصر دايما اوى اظن ان هيا كانت ممكن تعجبك انا هتكلم عن نفسي اى نعم انا عايشه برة ومابجيش مصرالا فى الاجازات بس والله العظيم وانا متأكده من كلامى احنا عاملين مصر تانيه هنا اولا من ناحيه الدراسه انت بتقول انى ناس من الى انت سالتهم قالو احنا متعلمين فى مدارسهم وبناكل من خيرهم والكلام ده اولا فى مداس مصريه هنا وفى مصرين كتير اوى عشان يخلوا عيالهم متمسكين ببلدهم وفاكرين دايما بلدهم ويتعلموا تاريخ بلدهم لان هو الاهم بيودو عيالهم المدارس دي وبنبقى سعداء جدا لما بنحس ان احنا كلنا مصرين مفيش حد غريب معانا لاننا بجد مفتقدين حجات كتير الى فى مصر عايشين فيها على فكرة من الصعب اوى انك تختلط مع شعوب مختلفه وعادات مختلفه بس فى نفس الوقت بنكتسب ثقافات مختلفه وعادت جديد مع الحفاظ على ثقافنتا وعادتنا ودايما مصر فى بالنا ابسط مثال احنا هنا مكونين شله كبيرةمكونه من اسر كتير الى عن طرقها عرفت البيبي جيرل وسوسو وبنات كتير اوى انا عن نفسي انضمنا لهم من 6 او 7 سنين لكن هما مع بعض اكتر من كده وكل جمعه مع بعض وبجد اكتر من اخواتونعتبر عيله تانيه
انا حبيت اقولك كده لان فى ناس كتير معتقده ان احنا ناسين مصر وعايشين مع خالجين وبناكل معاهم يعنى بمعنى اصح حياتنا كلهم معاهم لكن العكس صحيح فى ناس كتير بتتأثر بلغه الخليجيه هنا ومصرين بيتكلموا خليجى دى نقطه من النقاط الى انا بشوفها غلط لاننا المفرود نحتفظ بلغتنا حتى لوهما مش فاهمين لغتنا انشاء الله عنهم ما فهموا لكن نفضل متمسكين بكل حته مصريه فينا وده بيرجع للاب ولام انهم يحافظوا على ولادهم من النواحى دى حتى لو كانت الظروف جبرتهم ان هما يسافروا ويتغربوا الغربه يا جماعه مش سهله زى ما المعظم فاكر انك تسافر وتبعد عن اهلك وتتصل بيهم فى العيد وتلاقيهم كلهم مع بعض وانت بعيد عنهم مش سهل يبقى اكيد الشديد القوى هو الى خلاهم يتغربوا مش مجرد تسليه
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 01, 2009 4:00 pm

انت عراف ان انت بجد خلتنى اعيط لانى حسيت ان احنا هنا هنموت والاجازة تيجي عشان ننزل وفى الاخر الاقى فى ناس كتير اوى مش حاسه بالى احنا فيه ولا حاسه اد ايه بنحب مصر احنا بنعد السوانى عشان ننزل وبنحاول نعمل اى حاجه تحسسسنا ان احنا فى مصر لما مصر فازت بكاس الامم الافريقيه الاخيرة كل المصين طلعو على الكونيش وعملوا مسيرة كبيرة اوى وكمان فى الفتة الاخيرة لما كان الهجوم على مصر انت عارف اتهجمنا اد ايه بس ماسكتناش ودفعنا عن بلدنا بكل حته مصيه فينا ومش احنا بس ده حتى الكبار دفعوا عن بلدهم بشجاعه وانا بالك كده لان ماماوبابا من الناس الى اتهجمت من فلسطنين وغيرهم ومع ذالك ماسكتوش وغيهم كتي يا جماعه احنا مصرين وهنفضل مصرين حتى لو عشنا مليون سنه برة مصر Crying or Very sad Crying or Very sad
القيصر
القيصر

ذكر
العمل/الترفيه : حر
المزاج : زي الفل

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 01, 2009 4:43 pm

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 01, 2009 4:55 pm

مصر ام الامم - صفحة 2 0185uy1

بناتي الغاليين وحشتوني

بقالك كتير يا مروة ما بعتيليش جواب بالعربي ... أنا قلت انتي نسيتي العربي خلاص ... و لغت الأجانب اللي مش بفهمها بقت لغتك الأم ... و خايفة زي ما بعض إخواتك عاملو يبقى الغرب كمان و طنك الأم و تنسيني يا مروة... تنسي الأم اللي كبرت و ربت
أنا مش مستغربة انك بتكتبيلي !!! .. بلعكس ده أنتي بنتي و عمر الدم مايبقى ميه يا مروة يا بنتي ...

قلبك عليا و زعلانة عشاني أه ه ه ه ه يا مروة أنا كمان تعبت أوي المرض هدني
الفساد ما بيسبنيش و الظلم عالي عليا دايما و القهر كسر عضامي ... حاشكي من اية و لا اية ؟ و مين يسمع ... !!!
أنا طبعا فاكرة لما سافرتي يا مروة.. فاكرة قد اية زعلت لما مشيتي زي إخواتك اللي مشيوا , و قد اية قلبي وجعني لفراقك .. و فراق إخواتك ... اللي سابوني و سافرو و راحو يدوارو على الحنية في حضن الغريب و أمهم لسه عايشه على وش الدنيا ... يا خسارة !!

أنا عارفة إني مزعلاكي أنتي و اخواتك ... عارفة إني مابقتش اعملوكو أكل حلو بس عمك ما بقاش يشوف شغلوا في حتيت الأرض اللي ورثها عن أجدادك و المحاصيل بتترش كيماوي و الخضار بدل ما كان بيتوصفلنا بدل دواء بقى يتوصفلنا دواء بعد ما ناكلوا و عارفة أن البيت مبقاش نضيف زي زمان بس أنا حيلي اتهد من خدمة إخواتك و هما مصرين يرموا زبالتهم جوا بيتهم .... تعبت أقول مايصحش كدة لازم نكون نضاف و ريحتنا حلوة... . و كمان لساني أتدلدل أقولهم عندنا ضيوف أجانب بيجوا يزوروا خالكو من برة عشان شغلوا في شركة السياحة اللي بيجيبلنا فلوس كتيير ... لازم نكون مؤدبين و مثقفين و عندنا حسن ضيافة ... ولا بيسمعولي .... لما تعبت ... تعبت قوي يا مروة ... والحمل بقى تقيل عليا قوي و الظروف مش مساعدة!
بعد ما ابوكي مشي على برة مع اللي مشيوا ... قلت اتسند على بقيت خلانك و عمامك.... بس كلهم خذلوني و مشيوا كمان ... طاب أنا حاعمل ايه و لا ايه يابنتي قوليلي !

انا مقولتش لحد يبعد عن حضني ده انا بفرح بلمة اولادي حوليا عارفاهم بيتعبوا اوي فى الغربة يا سارة وعارفة ان في منهم بياخدلي حقي لما حد يغلط فيا بس انا بتكلم يا سارة على اللى نسيوا امهم وجافوها مع ان كده كده هيجولى اللى بيشرب من نيلي صعب ميرجعليش تاني ياساره انا كنت تعبانة وبفضفضلكم

يا رتها بس جات على اللي سافروا و سابوني ... الأصعب من كده اللي فضلوا قاعدين بس عاقوني يا مروة و عصوني عاقوا أمهم !!!
ماسمعوش كلامي ... صوتي اتنبح و محدش سامعني ... يا أبني ذاكر عشان تنجح و تبقى دكتور يعالجني و تخفف جراحي ... يا بينتي شدي حيلك عشان تبقي مهندسة قد الدنيا و تبنيلي و توسعي عليا ... تعبت أقول يا أحمد يابني الكدب حرام , يا جرجس يا بني الغش حرام , يا مريم يا بنتي النصب حرام... يا حسني يابني الظلم حرام !!!... يا فاطمة يا بنتي المحسوبية و الوساطة مش هيا السكة الصح ...و محمد و عيسى و مني و داليا و كلهم... كلهم تعبوني صوتي اتنبح يا ناس...
غصب عني اللي أنا فيه يا مروة, أنا نفسي أكون أحسن أم .. و نفسي أشوفكو أحسن ناس ... بس حكم القوي على الضعيف ...

الحتة دي و جعتني منك اوي يا مروة .....

امي مصر هي اللى بتخلى الستات تتحجب وهي برده اللى بترفض انهم يظهروا فى التليفزيون أو يشتغلوا فى الشركات الكبيرة؟ مصر هي برده اللى بتخلى الست مكسورة و تحت رحمة رجالة مش ليهم صلة بالرجولة غير أعضائهم التناسليه؟ مصر هي اللى بتربى بنات همها كله صيد العرسان ؟ "

أنا يا مروة !!!!... حتى أنتي ظالماني ... معلش .. مانتي بنتي برضة .. و لاونها بتوجع أكتر عشان من القريب ... مش كفاية اللي قالوا عني الغريب يا مروة ..

مش أنا يا مروة اللي تكون كدة أبدا ... أنا تاريخي و دياناتي كرموا الست و عززوها ... أنا أم الفراعنة و أم الفلاحين و أم الصعايدة أنا اللي ربيت الفلاحة اللي بتزرع و تحصد و تربي و لا ميت راجل ... و الصعيدية اللي كلمتها تهز رجالة بشنابات و الكل بيشورها عشان حكمتها و عقلها ... و البنت الجدعة اللي مسكت مديرة شركتها على خمسين راجل بيسمعولها... و الست اللي بتغسل و تكوي و تأـكل و تشرب و تحن و تحب كل دة و بتشتغل كمان أنا أم المديرة و الدكتورة و المهندسة و المدرسة ... أنا أم مريم و أم فاطمة .... و كل النماذج الهايله دي .. و نروح بعيد لية؟؟؟

أنا أمك يا مروة أم اللي كتبت الكلام اللى فوق ده ام اللى صوتها وصل لكل الجيران القريب و البعيد .. أم البنت اللي تفكيرها حر و صوتها من دماغها اللي مش بتخاف من الحق .. اللي ماتسكوتش على الظلم ... اللي عاتبتني عشان بتحبني .. و عايزه مصلحتي .. . زي ما شيلتها و هي صغيرة مش عايزه تسبني لما كبرت في السن و احتجتها جنبي ... بتعاتيبني ... زي بعضوا ما أنتي ينتي يا مروة ... بنتي اللي رفضت تسيب حضني و تمشي مع اللي مشيوا .. بنتي الي ماقبلتش تسمع كلمة وحشة في حقي ... مع أني بأعترف إني بقيت حاجة صعبة قوووي !
بس منه لله اللي كان السبب في اللي وصلتلو ... اللي كان السبب أن ولادي يعاقوني و مايسمعوش كلامي و يعملوا كل اللي بتقولي علية و اكتركمان ...

أوعي تخافي مني يا مروة أنا بحبك و الله ,.. أنت و كل أخواتك و كل قرايبك و معارفك .. وبحب اسراء وسارة وفارس و نفسي أساعدهم بس للأسف مش كل ولادي زيكوا كده يا مروة أخواتك اللي أتقلبوا عليا و عصوني ..أنا قلتلهم و الله ... قلت ماتظلمووش ما تفترووش ما تقهرووش ... يا خسارة ماسمعوش كلامي ..

يا ولادي حرام عليكواااا حرااام تعملوا كدة في أخواتكو و تقولوا ماما هيا اللي قالت ... يتقطع لساني إن قلت أأذي حد من ولادي ... دا أنا والله قلبي انكسر من وجعي عليكم وعلى غربتكم و. ... من خوفي و قلقي عليكي يا إسراء يا بنتي ....

بقى أنا يا مروة مش بحب اسمع رأي مخالف لرأي !!!.... أنا والله بحبوكو كلكو و بسمعكو بس بقيت عيالي حجروا عليا !! و أنا في كامل قوايا العقلية يا مروه .. اخدوا مني كل الصلاحيات و علوا صوتهم عليا ... مابقتش عارفة اسمعكو ...مش عارفه اسمع اللي طمرت فيهم تربيتي ... . حاسة إني حتشل ... مش عارفة اعمل أية يا ناس قولولي !

ربنا يرحني و يريح قلبك يا مروه يا بنتي و يصلح حالك انتى وسارة وكل ولادي .....

أمكم حمالة الآسيه المنسية / مصر

مصر ام الامم - صفحة 2 No28vg5

مصر ام الامم - صفحة 2 009nw5

مصر ام الامم - صفحة 2 T8d7554bca2604146b27821qt0

مصر ام الامم - صفحة 2 Rxc393091ho6

مصر أم الأمم

الحقو يا بنات

دعوه للنقاش الحر موضوع مفتوح للجميع ولجميع الاعمار....

الليبرالية.........؟

لست عذراء ........فهل تتزوجني ؟

غزة ........ مصر ........ العرب ................ كلام مختلف

قصة كفاح نجم الجيل ..... تامر حسني .... بالصور

عاوز موضوعك يبقى مميز ويحصل على ردود ومشاركات اقرأ بعناية

حب بلا حدود

مكتبتي ....... متجددة إن شاء الله
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى
العمل/الترفيه : طاااااااالبة في جامعة قطر للاسف
المزاج : لعلـ خيرآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 01, 2009 6:34 pm

اااااااااااااااه يا أمي
بكيتي قلبي
بكيتي عقلي
بكيتي عيوني
وحشتيني يا امي
محتجاكي
بس متخفيش عليا اطمني هرجعلك
هرجعلك اسراء اللي ربتها القيم المصرية
بس زي ما عودتيني ع الوفاء والاحترام
عمري ما هخذلك استنيني يا امي وام الدنيا رجعالك وربي رجعالك

مش عارفة اقول حاجة تانية حتى الكي بورد مش مساعداني
ولا عقلي .. دا لأنه بيبكي ..

عظيمة يا مصر وستظلين رغم أنف الجميع
مصر ام الامم - صفحة 2 Egypt_11
https://r-s-s-l-y.yoo7.com
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 01, 2009 10:41 pm

كل دمعه من عيونى هيا الى بتكبلك يا امى وبجد وحــــــــشـــــــــــــتــــــــيــنــى اوى وادعي ان ارجعلك بسرعه عشان انا واخواتى نحارب كل من جرحك ونرجعلك اصلتك الى العالم كل بيحكى عليه والى عمرها ما هتتنساى ممكن تعبتى كتير بس معلشي احنا جاين ووحـــــشتــيـــنى اوى وربنا يحميك ويحفظك يااطيب و احلى ام فى الدنيا
*برنسيسة مصر*

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين فبراير 02, 2009 3:08 pm

ياحبيبتي يا مصروحشتيني اوووووووووووووووووووي اوي
عاوزه اقولك بحبك بصوت عالي

ودي بعض الامثال الشعبيه اللي بتتقال في مصر كل يوم
والله المصريين دول حدوته
على قد لحافك مد رجليك
دبر غداك تلقى عشاك
قبل ما تفصل قيس
أبو البنات مرزوق
أدعو على ولدي وأكره مين يقول آمين
اللي ما تربيه الأهالي تربيه الأيام والليالي
أبوك البصل وأمك الثوم منين لك الريحة الطيبة يا مشئوم
اتعب جسمك ولا تتعب قلبك
اللي ما يستحي ما يشتهي
نار جوزي ولا جنة أبويا
أعمى يجر أعمى ويقول ليلة سعيدة اللي اجتمعنا ومكسح يجر مكسح ويقول يلا نتفسح
افتكر لك إيه يا بصلة وكل عضة بدمعة
امشي في جنازة ولا تمشي في جوازة
اللي يكذب نهار الواقفة يسود وشه نهار العيد
اللي تكره وشه يحوجك الزمان لقفاه
اللي تتغير محبته تتغير مخدته
يا مآمنة للرجال يا مآمنة للمية في الغربال
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين فبراير 02, 2009 10:44 pm

[color=red]القاهرة هي أكبر مدينة أفريقية والأكثر سكاناً في أفريقيا والشرق الأوسط. وهي محافظة مدينة، أي أنها محافظة تشغل كامل مساحتها مدينة واحدة، وفي نفس الوقت مدينة كبيرة تشكل محافظة بذاتها. وبالرغم من كونها كمدينة هي الأكبر إلا أنها تعد من أصغر محافظات مصر كمحافظة.

هناك أيضا ما يعرف باسم القاهرة الكبرى وهي كيان إداري شبه رسمي يضم بالإضافة إلى مدينة/محافظة القاهرة مدينة الجيزة وبعضا من ضواحيها وشبرا الخيمة من محافظة القليوبية بالاضافة الي محافظتي حلوان و6 أكتوبر.

المتحف المصري

برج القاهرة

جزيرة الزمالك
التاريخ
عرفت في العصر الفرعوني باسم من نفر أى الميناء الجميلة وضاحيتها مدينة الشمس ( بالهيروغليفية : أون وبالإغريقية هليوبوليس). وتعتبر عاصمة مصر الموحدة منذ أن وحدها الملك نارمر منذ 3200 سنة ق.م. لفترات زمنية مختلفة لكن منذ فتح العرب لمصر وهى العاصمة.

صورة لمنطقة القلعة في القاهرةتعد مدينة القاهرة من أكثر مدن الشرق التي استأثرت بالكتابة والتأريخ حيث أطلق عليها لقب " جوهرة الشرق "، نظرا لأن عمر القاهرة يزيد على الألف عام بكثير، فشواهد التاريخ تؤكد أن مكان هذه المدينة كان عاصمة لمصر في أغلب فترات تاريخها، ففي تاريخ مصر الممتد عبر حوالي 50 قرنا كانت القاهرة بمعناها الواسع هي عاصمة مصر، إذ يرجع البعض اتخاذ القاهرة عاصمة إلى سنة 98 ميلادية عندما بني حصن بابليون الذي ما تزال بقاياه موجودة حتى الآن وعندما جاء عمرو بن العاص لفتح مصر أقام عاصمته الجديدة الفسطاط بالقرب من ذلك الحصن، ثم أنشأت مدينة العسكر التي تلتها القطائع كعاصمة للدولة الطولونية في مصر ،ثم أنشأت القاهرة في عصر الخليفة الفاطمي المعز لدين الله والتي مازالت تحمل الاسم ذاته حتي اليوم.

بعض الأسماء الشهيرة للقاهرة: مدينة الألف مئذنة(سماها الرحالة القدماء بذلك لكثرة الجوامع المبنية فيها)و مدينة مصر المحروسة وقاهرة المعز.

التعليم
القاهرة كَانتْ مُنذُ فترة طويلة محورَ التعليمِ والخدمات التعليميةِ لَيسا فقط لمصر ولكن أيضاً لالعالم الإسلامى قاطباً. اليوم، القاهرة هي مركز المكاتبِ الحكوميةِ التي تَحْكمُ نظامَ التعليم المصري، وبالقاهرة العدد الأكبر من المدارس والجامعات والمعاهد من بين مدن مصر جميعا، وذلك يرجع لعدد السكان الكبير بها، ولا يختلف التعليم في القاهرة عن التعليم في باقي انحاء جمهورية مصر، فهو تقريبا نفس الجودة، والتي لا تتميز بدرجة كفاءة عالية لأسباب عدة اهمها الاعداد الكبيرة للطلاب بجميع المراحل التعليمية، ولكن يوجد بجانب المدارس الحكومية العديد من المدراس الخاصة التي تدرس مناهج مشابة للمناهج في المدارس الحكومية ولكنها اقل في اعداد الطلاب وأكثر كفاءة من المدارس الحكومية الرسمية نظراً للدعم المالي الموجود، وهناك مدارس اللغات التي تدرس نفس المناهج باللغات الإنجليزية أو الفرنسية أو الألمانية وهي تسير على النظام التعليمي المتبع في هذة الدول، وهناك المدارس الدينية وعلي رأسها المدارس الأزهرية التي تتميز بذاتيتها في المناهج والزيادة في بعض المواد الدينية، وايضا لها جامعتها الخاصة بها. أما بالنسبة للتعليم الجامعي فالقاهرة بها عدد لا بأس بة على الإطلاق من الجامعات الحكومية والخاصة وعلى رأسهم جامعة القاهرة وهي أقدم الجامعات المصرية المعاصرة ومن بين أفضل 500 جامعة في العالم، وهناك أيضا جامعة عين شمس وجامعة حلوان وجامعة مصر الدولية وجامعة النيل وجامعة 6 أكتوبر وجامعة الأزهر وجامعة المستقبل والجامعة العربية المفتوحة وجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا والجامعات الأمريكية والفرنسية والألمانية والبريطانية وجامعة الأهرام الكندية ومن الأكاديميات هناك أكاديمية الشروق وأكاديمية اخبار اليوم وأكاديمية المعادي و( اكاديمية طيبه ) يتم العمل الآن على انشاء المزيد كجامعة هليوبوليس.
الصحة
القاهرة والجيزة تعتبران المركز الرئيسي للعلاج الطبي في مصر، وبجانب مستشفيات الدولة الرئيسية الموجودة في القاهرة وعلى راسها مستشفى القصر العيني العام، كما يوجد بالقاهرة مستشفيات كورنيش النيل وعين شمس الجامعي ودار الفؤاد والمقاولون العرب والميرغني والنزهة وطيبة والزهور ومستشفى الأمراض العقلية بالعباسية وهناك العديد من المراكز الطبية الخاصة والإستثمارية الأخرى.

كما توجد بالقاهرة مستشفى 57357 لعلاج سرطان الأطفال التي بنيت وجهزت بالكامل بالجهود الذاتية للشعب المصري.

المواصلات
النقل في القاهرة يشمل شبكةَ الطرق الهائلة، فهناك شبكة طرق شاملة تَرْبطُ بين القاهرة والمُدنِ والقُرى المصريةِ الأخرى. وهناك طريق دائري جديد يُحيطُ أطرافَ المدينة بالمخارجِ التي تَصِلُ تقريباً لجميع مناطق القاهرة. وهناك أيضا عدد كبير جدا من الكباري والجسور وأشهرها كوبري 6 أكتوبر أطول كباري مصر والذي يربط ما بين شرق المدينة وغربها. يوجد في القاهرة نظام السكة الحديد، فالقاهرة هي أهم محطات القطار في مصر وأكبرها وبها تحويلات الخطوط لباقي الإتجاهات كونها في منتصف الطريق المؤدي لكافه مناطق مصر الأخرى، كما تعتبر مصر ثاني بلد في العالم يدخل نظام السكك الحديدية بعد بريطانيا.

كما يوجد بالقاهرة أكبر نظام لقطار الأنفاق بأفريقيا والشرق الأوسط وهو الوحيد بمصر، فهناك خطان قائمان وخط ثالث جاري الإنتهاء من إنشائه وهناك إتجاه لمد خطان آخران،و هناك أيضا خطوط للترام.

تاكسي العاصمة في القاهرةويوجد بالقاهرة كذلك حافلات عمومية للنقل العام وسيارات الأجرة (تاكسي) اضافة لخدمة تاكسي العاصمة وحافلات نقل الركاب الصغيرة.

و تشتهر القاهرة بكونها من أكثر مدن العالم ازدحاما في طرقاتها للدرجة التي تسير في بعض شوارعها أحيانا حركة السير بشرطة المرور دون اللجوء لاشارات المرور من شدة الازدحام خصوصا في ساعات الذروة.

أما ميناء القاهرة الجوي فهو المطار الأهم والأكبر في مصر والشرق الأوسط، ويبعد عن وسط مدينة القاهرة نحو 15 كيلو متر.

احدي محطات الميترو في القاهرة

أحد شوارع القاهرة المزدحمة

محطة للسكة الحديد في القاهرة

القاهرة ليلاالقاهرة مدينة سياحية كبيرة من الطراز الأول حيث تتعدد بها جميع المظاهر السياحية التي قد يحتاجها الزائر فهناك المواقع الأثرية التي تعود لعصر الفراعنة وأسوار المدينة القديمة التي ترجع إلى العصر الإسلامي والمواقع الإسلامية والمسيحية واليهودية الموجودة منذ دخول الأديان المختلفة لمصر والمناطق الثقافية والمناطق التسوقية الشهيرة وهناك المئات من القصور والمساجد والكنائس والبوابات التاريخية والمباني العريقة من مختلف العصور بالإضافة للأماكن الفنية والمسارح ودار الأوبرا وغيرها، ولذلك تنتشر بالقاهرة أعداد كبيرة من الفنادق وأماكن الإقامة التي قد تتجاوز أعدادها ما قد يوجد بدولة صغيرة بأكملها، وفيما يلي بعضاً من أهم المواقع السياحية بالقاهرة.

=orange]المتحف المصري
صمم المتحف المصري الحالي عام 1896، بواسطة المهندس الفرنسي مارسيل دورنو، على النسق الكلاسيكي المحدث والذي يتناسب مع الآثار القديمة والكلاسيكية، ولكنه لا ينافس العمارة المصرية القديمة التي ما زالت قائمة ،وتجدر الإشارة بأن القاعات الداخلية فسيحة والجدران عالية. ويدخل الضوء الطبيعي خلال ألواح الزجاج على السقف ومن الشبابيك الموجودة بالدور الأرضي. أما الردهه الوسطى بالمتحف فهي أعلى جزء من الداخل حيث عرضت فيها الآثار مثلما كانت موجودة في المعابد القديمة. وقد روعي في المبنى أن يضم أى توسعات مستقبلية، كما يتناسب مع متطلبات سهولة حركة الزائرين من قاعة لأخرى، هذا وقد وزعت الآثار على طابقين، الطابق السفلي منها يحوي الآثار الثقيلة مثل التوابيت الحجرية والتماثيل واللوحات والنقوش الجدارية. أما الطابق العلوي فيحوي عروضا ذات موضوعات معينة مثل المخطوطات وتماثيل الأرباب والمومياوات الملكية وآثار الحياة اليومية وصور المومياوات والمنحوتات غير المكتملة وتماثيل وأواني العصر اليوناني الروماني وآثار خاصة بمعتقدات الحياة الآخرى وغيرها ويحتوي المتحف المصري القابع بميدان التحرير بقلب القاهرة منذ عام 1906 على أكبر مجموعة من الآثار المصرية القديمة تقدر بحوالي 136 ألف أثر فرعوني، بالاضافة إلى مئات الآلاف من الآثار الموجودة في مخازنه، ولكن أهم ما يميزة هي غرفة القناع الذهبي للملك توت عنخ آمون وكنوزة، وهي أكثر غرف المتحف إزدحاماً. و مبنى المتحف الحالي كان من أقدم المباني في العالم في استخدام الخرسانة المسلحة ،و يجري العمل الآن علي انشاء المتحف المصري الكبير بجوار منطقة الأهرام بالجيزة وذلك للتيسير على الزوار وتقصير المسافة بين المتحف والأهرام.

.برج القاهرة
برج القاهرة تم بناؤه بين عامي 1956 - 1961 من الخرسانة المسلحة على تصميم زهرة اللوتس المصرية، ويقع في قلب القاهرة على جزيرة الزمالك بنهر النيل، يصل ارتفاعه إلى 187 متراً وهو أعلى من الهرم الأكبر بالجيزة بحوالي 43 مترا. يوجد على قمة برج القاهرة مطعم سياحي على منصة دوارة تدور برواد المطعم ليروا معالم القاهرة من كل الجوانب، وبني برج القاهرة في عهد الرئيس الراحل جمال عبد الناصر، وبلغت تكاليف إنشائة في ذلك الوقت 6 ملايين
جنية.

الفنون
تقريباً كل الفنانين التشكيليين والنحاتين والمبدعين الفنيين المصريين متواجدين بالقاهرة طوال العام بل والغالبية منهم مقيمين بالمدينة لكثرة التجمعات الفنية والمعارض والاحتفالات المقامة طوال العام بالمدينة، وهي مركز الفنون بمختلف انواعها بمصر والمسارح بالقاهرة تقام بها بصفة يومية الأمسيات الثقافية للكثير من فناني العالم كمسرح ساقية الصاوي.

أما أبرز مظاهر الفنون في القاهرة فهي دار الأوبرا المصرية الموجود بجزيرة الزمالك وهو دار الأوبرا الوحيد بالشرق الأوسط وأفريقيا - بإستثناءات مسارح الأوبرا - بجانب الأوبرا في دولة جنوب أفريقيا ولكنها الأكثر تقدما والأكثر حداثة والتي افتتحت عام 1988 بعد حريق الأوبرا القاهرة الأولى الشهيرة عام 1971 وبها ثلاث مسارح ( الكبير - الصغير - المكشوف ) ويتبع الأوبرا الحالية العديد من المراكز الثقافية الأخرى مثل متحف الفنونِ الحديثةِ المصريةِ، ومعرض النيلِ، وجمعية الفنون البلاستيكية ومسرحِ الهناجر بخلاف مسارح الأوبرا، ويقام فية العديد من العروض الأوبرالية كأوبرا عايدة والعديد من عروض البالية كاليوناني زوربا والروسي كوبيلياو إنتسبتْ بالمركزِ الثقافيِ الوطنيِ شركات أوركسترا سمفونيةِ القاهرة، وشركة باليهِ القاهرة، وشركة أوبرا القاهرة، مجموعة موسيقى عربيةِ، مجموعة موسيقى عربيةِ وطنيةِ مجموعةأطفالِ أوبرا القاهرة وفرقة الرقص المسرحي الحديث، وتقيم الأوبرا صالونات ثقافية ومعارض فن تشكيلي ومهرجانات موسيقية صيفية لفرق الهواة، كما تعرض أعمال كبار الفنانين والفرق العالمية باتجاهاتها المختلفة. و يوجد بدار الأوبرا أيضا قصر الفنون وهو مركزا ثقافيا ويعد معرض ضخما لكافة الاعمال الفنية التشكيلية وكذلك ملحق بالقص مكتبة فنية تهتم بالأساس بالفنون التشكيلية، ومن المؤسسات التعليمية الفنية الهامة في القاهرة المعهد العالى للفنون الشعبية والمعهد العالى للباليه والمعهد العالى للفنون المسرحية وهم من أهم المراكز التعليمية الفنية في العالم.

أما بالنسبة للفن السينمائي فالقاهرة أيضا هي مركز صناعة الأفلام السينمائية والمسلسلات التلفزيونية بمصر والعالم النامي وذلك منذ أكثر من 100 عام، ويوجد بالقاهرة كل ستوديوهات السينما الموجودة بمصر واكبرها مدينة الإنتاج الإعلامي المصرية وهي من أكبر المدن السينمائية في العالم من حيث المساحة والتقنيات وهي تابعة لوزارة الإعلام المصرية وهي مكونة من 31 ستوديو تصوير للتلفزيون والسينما ومناطق تصوير مفتوحة متعددة الطرازات المعمارية ومراكز فنية وإنتاجية مساعدة لتقديم خدمات الديكور والاكسسوارات وفنادق لإقامة المتعاملين مع المدينة في مجال الانتاج وهي مرتبطة بالشركة المصرية للأقمار الصناعية ( نايل سات ) وذلك لإمكانية البث المباشر للبرامج والعروض الحية من داخل المدينة بجانب الأماكن الترفيهية بالمدينة وتوفر أيضا إمكانية مشاهدة التصوير للزوار من ستوديوهات التصوير، كما يوجد أيضا الأكاديمية الدولية لعلوم الاعلام حيث توفر للدارسين كافة وسائل اكتساب الخبرة الاعلامية والتدريبية في هذا المجال والموجودة بمدينة الإنتاج الإعلامي، ويقام سنويا بالقاهرة مهرجان القاهرة السينمائي الدولي وهو من أهم المهرجانات السينمائية في العالم.

الرياضة
يوجد بالقاهرة العدد الأكبر من الأندية الرياضية الموجودة في مصر والأكثرها ثراءاً، وبالإضافة للعدد الأكبر من الملاعب المختلفة لمختلف الألعاب، وقامت القاهرة بتنظيم العديد من البطولات والدورات الرياضية الأفريقية والشرق أوسطية والإسلامية والبحر متوسطية والعالمية ومن أبرزها كانت دورة الألعاب الأفريقية عام 1991 وبطولة العالم للأسكواش للرجال عام 2006 وبطولة العالم لكرة اليد للرجال وبطولة العالم لكرة اليد للرجال للأندية عام 2007، بالإضافة لمشاركتها مدن مصرية أخري في العديد من المسابقات والبطولات الأخرى كبطولة كأس الأمم الأفريقية 1986 و 2006 وغيرها.

و من أشهر أندية القاهرة النادي الأهلي ونادي الزمالك ونادي الجزيرة ونادي الزهور ونادي هليوبوليس ونادي الشمس ونادي السكة الحديد، وهليوليدو والمقاولون العرب . و لعل الأبرز منهم هم أندية الأهلي والزمالك والجزيرة، فغالبية أبطال مصر في مختلف اللعبات تخرج من هذة الأندية، وإحتفل النادي الأهلي بمؤيتة الأولي بشهر يوليو من عام 2007، فهو من أقدم الأندية المصرية، وفريق كرة القدم بالنادي هو الأبرز على الإطلاق في القارة الأفريقية بجانب فريق كرة القدم بنادي الزمالك فهما أكثر الأندية حصداً للألقاب الأفريقية وأختير النادي الأهلي كأفضل نادي كرة قدم في أفريقيا في القرن العشرين، كما أن الإسكواش من الرياضات المزدهرة جداً في الناديين وفي مصر عموماً التي تعتبر أفضل دول العالم في اللعبة في الوقت الحالي، كما أن أغلب لاعبي المنتخبات الوطنية المصرية في مختلف اللعبات هم لاعبي هذين الناديين طوال القرن السابق وإلى الآن، كما ينتشر بالمدينة الكثير من صالات التدريب واللياقة البدنية وتعليم الفنون القتالية، وهي صالات خاصة تابعة لأفراد.

ستاد القاهرة الدولي يسع 75.000 متفرجو من أهم الصروح الرياضية في القاهرة هو ستاد القاهرة الذي تأسس في 1955 وإكتمل بناؤه عام 1960 وافتتحه الرئيس الراحل جمال عبد الناصر في احتفالات ثورة يوليو في نفس العام، وهو أكبر الصروح الرياضية في الشرق الأوسط وأفريقيا وبة صالة مغطاة لألعاب الصالات وعدد من الملاعب المفتوحة والمغطَّاة متباينة السعة، وملحق به أيضا ملاعب للسباحة والألعاب القتالية وملاعب للتنس وستاد القاهرة الدولي لكرة القدم الذي تصل طاقتة الإستيعابية إلى 75,000 مقعد والذي تم تطويرة قبيل بطولة كأس الأمم الأقريقية 2006 وأضافة مقاعد منفصلة، فإنخفضت طاقتة الإستيعابية بعد أن كانت تصل إلى 120,000 فرد، وهو الإستاد الرسمي للمنتخب المصري لكرة القدم والنادي الاهلي ونادي الزمالك، وعلى الرغم من ذلك فإن إنشاء ستاد الجيش المصرى قرب مدينة الإسكندرية والذي يتسع رسمياً لأكثر من 80 ألف متفرج سيبعد ستاد القاهرة في تصنيف المنشآت الرياضية المصرية إلى حد ما ويعتبر ستاد الجيش المصرى الأحدث والأكبر في مصر وأفريقيا وسيصبح القاهرة ثانياً، ويوجد بالمدينة مجمعٌ رياضي أوليمبي شُيّد على أحدث طراز في حي المعادي جنوب المدينة لخدمة المنتخبات القومية في كافة الألعاب، هذا بالإضافة إلى المنشآت الرياضية التي تمتلكها الأندية.

. الازدحام
أبرز مظاهر هذة المدينة هو الزحام الشديد في الطرق ووسائل المواصلات، وقد يكون هذا سبباً منطقيا كونها العاصمة وكون مصر دولة مركزية تتركز كل مظاهر الحياة في عاصمتها، فبرغم وجود الطرق العريضة في كثير من المناطق والكثير من الكباري والأنفاق وكباري وأنفاق المشاة وإتساع الأرصفة في مناطق كثيرة فالزحام قائم في أوقات كثيرة من اليوم لعل أبرزها ساعات الصباح مع توافد العمال لأعمالهم ووفود اعداد من الزوار للمدينة تقدر بثلاثة ملايين يوميا، وفي ساعات الظهيرة مع خروج العمال والموظفين ونزوح الزوار لتبدأ المدينة في استعادة التوازن مرة أخرى، وبرغم وجود خطان لمترو الأنفاق وكثرة وسائل المواصلات فنجد الزحام موجود أيضا، وتقوم الحكومة المصرية حاليا بإقامة الخط الثالث للمترو وعمل دراسة جدوى للخط الرابع للحد من الإزدحام، ولكن أكثر من يشعر بالإزدحام هم زوار المدينة من المصريين القادمين من المدن الأقل إزدحاما فهم يعانون كثيراً قبل الوصول لمقصدهم سواءً استقلو وسيلة مواصلات عادية أو مترو الأنفاق، وذلك على عكس سكان القاهرة والمقيمين فيها فهذا أصبح روتيناً يوميا يستطيعون التعامل معة
.

أعلام القاهرة
بعض الشخصيات الشهيرة التي ولدت في القاهرة :

نجيب محفوظ - أديب وروائي حاصل على جائزة نوبل للأدب عام 1988.
محمد عبد الوهاب - موسيقار مصري راحل.
أحمد شوقي - شاعر مصرى لقب بأمير الشعراء.
المقريزي - مؤرخ مصري.
فاروق الأول - آخر ملوك مصر قبل قيام الجمهورية.
محمد فريد أبو حديد - أديب وكاتب مصري.
إبراهيم المازني - كاتب وروائي.
عبد الرحمن الجبرتي - عالم أزهري.
عمرو موسى - وزير خارجية مصر الأسبق والأمين العام لجامعة الدول العربية.
نجيب ساويرس - رجل أعمال، ورئيس شركة أوراسكوم تيليكوم القابضة وأحد أثرى أثرياء العالم.[11] [12]
محمد حسنين هيكل - صحفي مصري.
أبو السعود الإبياري - كاتب سينمائي مصري.
فريد شوقي - ممثل سينمائي مصري.
داليدا - فنانة ومطربة مصرية راحلة.
محمود المليجي - ممثل سينمائي مصري.
حسن الإمام - مخرج سينمائي.
حسام حسن - لاعب منتخب مصر لكرة القدم الأسبق.
الدكتور محمد البرادعي عالم من علماء مصر

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 03, 2009 4:46 pm

مصر ام الامم - صفحة 2 31971965lg8

بنت المعز القاهرة حتى الصباح ساهرة

جميلة رقيقه نبيلهة مسامرة

ممتلى ترابها بانفحات العاطرة

كأنما قد خلطوه بالورود الناضرة

شامخة لاتنحنى كبرا صبورا قادرة

كم هزمت ممالكا وكم طوت جبابرة

فى كل شبر فوقها ذكرى تطل سافرة

تحكى لنا تاريخ مجد او تقص نادرة

كم ظالم قد مر بى وما أزال القاهرة

شكرا ليكي يا سارة المساهمة الجميلة دي وبانتظار معلومات عن باقي المحافظات حيث ان لازال يوجد الكثير من المحافظات نتظر ايضا من الاخت برنسيسة مصر المزيد من الامثال الشعبية المصرية حيث انها تعد تراث هذا الشعب الاصيل وما وضعتيه مجرد بذره وكما ننتظر ايضا اماكن سياحية اكثر من الاخت بيبي جيرل حيث ان مصر كلها تعد مزار سياحي ليس هذه الاماكن القليلة فقط

كما ننتظر حلقات التاريخ الفرعونى والاسلامى والتاريخ الحديث من الاخت سوسو وطال انظاري
ترقبوا حلقتي المقبلة .... وشكر لكم

مصر أم الأمم

الحقو يا بنات

الليبرالية.........؟

حب بلا حدود

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 06, 2009 8:56 pm

شكرا للجميع متهيالي انا هقعد احب فيها لوحدي ......... مش مشكلة الناس اللى مش بتشارك ده شئ يخصهم ومش مشكلة برضوا الناس اللى بطلت تدخل علشان حست ان المنتدى بياخد وقت كتير منهم .... ومش مهم كل حاجة انا هكمل لوحدي حتى لو لقتوني بكلم نفسي .... هي كده نفسي بتحب تسمعنى .... وكمان لما اتكلم عن مصر وحبها فى قلبي مش مستني حد يسمعنى ... كفاية انهم يعرفوا انى بحبها وعلشان خاطرها هكلم نفسي حتى لو قالو ده مجنون مش مهم المهم انى اتجننت بحبك يا مصر .... مش عارف ايه خلانى اقول ده كله بس هكمل لوحدي

مصر أم الأمم

الحقو يا بنات

الليبرالية.........؟

حب بلا حدود

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 06, 2009 9:18 pm

حلقة اليوم للمحافظة على تراثنا الجميل يارب تعجب اللى هيقرا ...

الامثال الشعبية المصرية

باب حرف الالف

أدي الباب و آدى الباب و الرزق على الرحمن
أخد ابن عمي و اتنشر عليه بكمي و آخد ابن خالي و اتنشر عليه بشالي

آدى الجمل و آدى النخلة
أدى الجمل و آدى الجمال

آدينى حيه لما أشوف اللى جيه
آدي السما و آدى الأرض

أهو حشر مصران
أكل فول و أخرج قفاي عرض و طول و لا آكل كباب ووقفة الديانة ورا الباب

ابطى و لا تخطى
آى تقضي شغل و لا تقضى اثنين

ابعد عن الشر و غنى له و لا تقنى له
ابعد عن الشر و غنى له

ابن بطني يفهم رطني
ابعدوا تبقوا عسل واقربوا تبقوا بصل

ابن السمان غلب ابن الجزار
الابن الردي بيجيب لأهله اللعنة

ابن عمها ينزلها من على الحصان
ابن الشيبة للخيبة

ابن الوز عوام
ابن الكُبة طلع القبة و ابن اسم الله خده الله

ابن يومين ما يعيش ثلاثة
ابن يوم ادى له يوم و ابن سنة ما تحاسبوش

ابنى فى ملكك و ملك غيرك لأ و احكم بطبعك و طبع غيرك لأ و ربي ابن ابنك و ابن بنتك لأ و الميه تنزل فى الواطي و العالى لأ
ابنك ما يبقاش ابنك الا لما تجيبه من فوق كراسى قلبك

ابوك البصل و أمك التوم منين تجيك الريحة الحلوة ما مشئوم
الأبوص أحسن من الدبوس

أبو مية بيحسد أبو حولية
أبويا الكلب وطا بى و جوزي السبع علا بى

الأبيض غلب الأسود
أبويا نهاني و قالى على الكسل بطال ، اعمل بخمسة و حاسب البطال

اتحمل همك و هم غيرك تموت و انت واقف على حيلك
اتجوز غازية و لا تتجوزش غمراوية

اتعلم الأدب من قليل الأدب
اترك الهم ينساك و ان افتكرته ضناك

اتهان الورد و اتبدر لما بقى مخاول البقر
اتعلم الكرم من البخيل

اتوصوا بينا ياللى حكمتونا احنا العبيد و انتوا اشتريتونا
اتوصوا ببعضكم جات الغربة داهية

اجرى يا خايبة للغايبة
اجرى يا ابن آدم جرى الوحوش غير نصيبك يا ابن أدم لم تحوش

احضر أردبك يزيد خروبة
اجرى يا مشكاح للقاعد مرتاح

احضر أردبك يزيد كيله
احضر أردبك يزيد قدح

احنا كده يا ستات عينا فيه كخ عليه
أحمد أخو الحاج احمد الاتنين اخوات

الأخ أخ مراته و الخايبة تحلف بحياته
احيينى النهاردة و موتنى بكره

اختلافهم رحمة
أخبار البلد مع مين ؟ مع العمى و المكسحين

أخد البال يتعب
اخته فى الخمارة و عامل أمارة

اخطب لبنتك و لا تخطبش لابنك
أخرس و عامل قاضى

اخيط بسلاية و لا المعلمة تقولى هاتى كراية
أخوك ما أهو أخوك و أبوك ما أهو ابوك

الأدب رسمال
أدب ابنك صغير تفرح بيه كبير

ادبح بسك ليلة عرسك
الأدب فضلوه عن العلم

ادعى على ابنى و قلبى يقول اسم الله
أدعي على ابنى و أكره اللى يقول آمين

ادم البخوت للندل و الندلة و مكتكتين الشعر و الهبلة
أدعى على ابنى و قلبى يقول بعيد الشر

ادوروا خبزكم يباركم لكم ربكم
ادوا للأعمى فرخة قالوا ليش حال المفتح

ادى مالك للى عنده مال و ادى عيالك للى عنده عيال
ادى العيش لخبازينه و لو ياكلوا نصه

ادينى النهاردة صوف و خد بكرة خروف
ادينى عمر و ارمينى البحر

إذا غضب الله على قوم اسكنهم بنها و شبين الكوم
إذا اختلف اللصان ظهر السارق و المسروق

إذا كان الغلة تيجى قد التبن كانت الحما تحب مرات الابن
إذا كان عندك السمن قنطار لا تقلى للعدس و لا البصار

إذا كان النبيت دردى و العشيق كردى و النقل فول حار و العشا بصار ايش يكون الحال
إذا كان الكلام من فضة يكون السكوت من دهب

اربط البغل جنب الحمار ان ما تعلم شهيقه يتعلم نهيقه
إذا كنت بتكره حد ما تقولش قدام عيلك

اربط الحمار مطرح ما يقولك صاحبه
اربط الحمار مطرح ما يحب صاحبه

أردب فول و لا أردب شعير
أردب ما هو لك لا تحضر كيله تتعفر ذقنك و ما ينوبك غير شيله

الأرض بفلوس و السما ببلاش
الأرزاق بالله

ارمح فيها يا ابو لجام خيط
اركب المطية يا عطية

استعدل و لا تستعجل
ازرع اسود الراس يقلعلك

اسعى يا عبد و أنا أسعى معاك و ان قعدت يا عبد ما حدش ينفعك
استودوا تستحبوا

اسمع من صاحبك و فتش على قوله
اسم الله على الجلة من النجاسة

إش بعد الكتير و بعد ما كنا صبح القليل يجبر بخاطرنا
اسى الولادة منسى

اشترى بدرهم بلح بقى لى فى الحى نخل
أشبع البهايم و دبر البرسيم

اشتم ستك تعزك
اشترى الجار قبل الدار

اصباح الخير تحبل اصباح الخير تولد
أشكى لمين و كل الناس مجاريح

اربط الغزال ريح الحمار ان ما تعلم من شهيقه اتعلم من نهيقه
اصبر على الجار السو ليروح لتجيله زيحة

أصحاب العقول فى مناحة
أصحاب العرس مشتهين المرق

اصطلحت المقشة و يا البلاعة و الاتنين بقوا جماعة
اصطلح الفار على العرسة و نسيوا الهتيكة و الجرسة

اصلك يرد عليك
اصعب من رمى الحجر من تحت لفوق ظريف المعاني يعاشر قليل الذوق

اضحك و انشرح و اوعى صابعك ينجرح
الأصيل يتعاتب أما الندل ما يتعاتبش

اضرب خالك يعدك
اضرب أبو بشت يخاف العريان

اضرب عاد بثمود و ارقص مع القرد إذا حكمت ما دمت فى دولة القرود
اضرب السليب يخاف المربوط

اطعم الفم تستحى العين
اطبخ يا عبد كلف يا سيد

اظهر و بان و عليك الأمان
اطلب لأخوك الخير ان ما جالك منه يكفيك شره

اعزم و اكرم و أكل العيش نصيب
اعرف صاحبك و اركنه و اعرف عدوك و اركنه

اعمل بطالتك لعدوك
الأعمار بيد الله

اعمل الطيب و ارميه البحر
اعمل الخير و ارميه فى بحر جارى و ان ضاع عند العبد ما يضعش عند البارى

اعمل انت و أنا و المجازى ربنا
اعمل اللى عليك و الباقى على الله

أعمى اتجوز طارشة لا هو شايفها و لا هى سامعاه
اعمل كل شئ تلقى ماعدا القحب و السرقة

أعمى يقول لأعمى سنة سودة اللى تجمعنا
أعمى و بيرمح فى النخل

الأعور فى بلاد العمى اسمه كحيل العيون
أعمى ينادى أطرش لا ده شايف و لا ده سامع

اغسلى حلتك من دمعتك و لا تغسليهاش من زعلتك
الأعور وسط العمى سلطان

افطروا و اتمخطروا و اتغدوا و اتمدوا و اتعشوا و اتمشوا
افطر بيه قبل ما يتغدى بيك

افقر من الفقر
افقر من الدبور

اقرب السكك خالصها
الأقارب كالعقارب

الأقرع حصل أبو تاج
الأقرع بياكل حلاوة ، قال : بفلوسه

اقصر الشر
اقسم للأعرج يسبقك فى الغيط

اقعد اعوج و اتكلم عدل
اقطع راس الكلب و ارميها و اللى فيه خصلة ما يخليها

أكبر منك بيوم يعرف عنك بسنة
اقل بصلة تنزل الدمعة

اكسر للبنت ضلع يطلع لها اتنين
أكتر من الهم على القلب

ايش ينفع الندم بعد العدم
اللى تكره وشه يحوجك الزمان لقفاه

اكفى الطاسة تيجى ألف لقاسة
اكف القلة على فمها تطلع البنت لأمها

أكل الفلاح تفاح ، قال : الفجل أحسن
أكل العيش يحب الخفية

أكلهم تجارة و لبسهم خسارة
أكل و مرعى و قلة صنعة

اكنس بيتك و رشه ما تعرف مين يخشه
أكلونى و هنونى و ها أعرف اللى ولدونى

البسوا لما تقرفوا و البسوا لما تضعفوا
أكيب و سارح بمعزة

البسى خف و اقلعى خف لما ييجى خف يناسبك
البسى خف و اقلعى خف لما يبقاش فى الدنيا و لا خف

ألف البلد شقة و شقة و استخبى على السقا
الألف تجر البيه

ألف عدو برا الدرا و لا عدو جوا الدار
ألف حاوي و لا محلاوي

الله يلعنك يا زمان يا للى خليت للندل كلام و جبت اللى ورا قدام و خليت السيد خدام
الله يخليكي يا شدة ياللى تبينى ده من ده

اللى ادى له خالقه ما حدش يخانقه
اللى اختشوا ماتوا

اللى انت منه و أبوك منه ما تختشي منه
اللى افتكرنى ما عقرنى و لو جاب طوبة و زقلنى

اللى أوله شرط آخره نور
الللى انضرب الكف يستحمل الألف

اللى ايده فى النار تعبان
اللى ايده فى المية غير اللى ايده فى النار

اللى بتجيب سيرتى تحتار حيرتي
اللى ايدى ما هى فى مقطفه ألف عفريت يلهفه

اللى بلا أم حاله يغم
اللى بالفلوس ما تشتهيه النفوس

اللى بتحبل يجيبوا خبرها المجاورين
اللى بلا أم حال يغم و لا بلا أب حاله كرب

اللى بيعاير ما على باله من اللى داير
اللى بنى مصر كان فى الأصل حلوانى

اللى بيته من ازاز ما يرميش الناس بالطوب
اللى بيته من ازاز ما يقلعش بالنهار

اللى بيعفر عفار بيجى على راسه
اللى بيشتغل أحسن من الواقف

اللى تجوز يوم الجمعة ما ينشفلهاش دمعة
اللى تتجوز يوم الأربع على بيت أبوها ترجع

اللى تجى له المصايب يدق الأبواب العالية
اللى تجوز يوم الحد ما يعلاش عليها حد

اللى تحبل فى الفرن تولد فى الجرن

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 06, 2009 9:21 pm

تابع حرف الالف

اللى تجيبه الأرياح تاخده الزوابع

اللى تخاف من العرسة ما تربيش كتاكيت
اللى تحمل همه ما يجيش أحسن منه

اللى تستأل بيه يغلبك
اللى تزور بيه الفخراني هات بيه قلل

اللى تسكر بيه افطر بيه
اللى تستسهل به يقتلك

اللى تطبخه العمشة جوزها يتعشى
اللى تشيل الفحل تشيل الوحل

اللى تعرف معنته تعرف نفسيته
اللى تعرف ديته اقتله

اللى تغلب به العب به
اللى تعمله يا فقى فى البناية تلتقى

اللى تقطه أحسن من اللى تمطه
اللى تفكه بايدك ما تفكوش باسنانك

اللى تكره وشه ييجى عليك يوم تحتاج لقفاه
اللى تقول عليه موسى يطلع فرعون

اللى تكرهه دلوقتى تعوزه بكره
اللى تكرهه تجيب الذنب له

اللى جوزها يحبها الشمس تطلع لها
اللى تدلعه الحية يخاف من ديلها

اللى حلم كدب اللى شاف
اللى حبه ربه و اختاره جاب له حاجته حتى باب داره

اللى خلف ما ماتش
اللى حماتها تحبها الشمس تطلع لها

اللى رشك بالمية رشه بالدم
اللى راسها بتوجعها صيت أبوها ينفعها

اللى سبق كل النبق
اللى سبق قعد على الطبق

اللى عاجبه شاريها ما حد مثيلها
اللى طايله اعمله

اللى على البر شاطر
اللى عاجبه من الكحل يتكحل و اللى مش عاجبه من البلد يرحل

اللى على الدنيا بيقاسى همومها
الى على البر عوام

اللى على الدنيا يتولاها
اللى على الدنيا يبكى عليها

اللى عمل جميل يتمه
اللى على راسه بطحة يحسس عليها

اللى عنده عيش و بله عنده الهنا كله
اللى عنده عيش و بله عنده الفرح كله

اللى فى ايدك اقرب لك من اللى فى جيبك
اللى فات مات و احنا ولاد دلوقت

اللى فى البزازات بترضعه الولادات
اللى فى ايد الناس بعيد

اللى فى الحلة تطلعه المغرفة
اللى فى جيبك اقرب من اللى فى جيب غيرك

اللى فيه داء ما يسلهوش
اللى فى ودنه حلقة ما تجوزش عليه صدقة

اللى كواها البين تطبخ محشى
اللى قبلنا قال البركة فى الحبتين

اللى له أول له آخر
اللى لسعته الشوربة ينفخ فى الزبادي

اللى له ظهر ما ينضربش على بطنه
اللى له رقعة ما تدوب له خلقة

اللى له قلب يخاف
اللى له عمر ما تهينوش شده

اللى له عين و راس يعمل زى ما تعمل الناس
اللى له كف ياخده ألف

اللى ما تاخده أم خمسه يبات و يمسى
اللى ما ايدى فى مرجونته ما على منه و لا من جودته

اللى ما تاخده الايد يعيش و يكبر
اللى ما تاخده الايد يعيش و يكيد

اللى ما تقدر له أصبر له
اللى ما تعلموش أمه و أبوه تعلمه الأيام و الليالي

اللى ما تصبحه و ما تمسيه ما تعرف اللى جرى فيه
اللى ما تشبع برسيم فى كيهك ادعوا عليها بالهلاك

اللى ما تعرفه تجهله
اللى ما تغيرش على بعلها حلل الله قتلها

اللى ما فلح البدرى هيجى المستأخر يجرى
اللى ما شاف و لا فنن شاف أى حاجة اتجنن

اللى ما فيه خير تركه خير
اللى فى ايدك يكيدك و اللى فى ايد الناس بعيد

اللى ما لهاش وليه غدرة الزمان جية
اللى ما لكش فيه ما تنحشرش فيه

اللى ما لوش قديم ما لوش جديد
اللى ما لوش شغلة تشغله يفتح الباب و يقفله

اللى ما معاهوش ما يلزموش
اللى ما لوش كبير يشترى له كبير

اللى ما نفعنى بيضى هبكى على بيض بيضى
اللى ما ناكله فى هناهم ناكله فى عزاهم

اللى ما ينفعنى و أنا حيه وقت الممات يوفر مدامعه
اللى ما يبكى على فى الحى و أنا سامعه ساعة الممات يوفر مدامعه

اللى ما يتعب و يبان عليه نيموه و ابكوا عليه
اللى ما يبلع ريق على ريق ما يخلى صاحب و لا رفيق

اللى ما يرضى بالخوخ و لا بشرابه ضرب البمب أولى به
اللى ما يدخل النار فى حب صاحبه دخول الجنة حرام عليه

اللى ما يشترى يتفرج
اللى ما يتعناننيش ورد على راسه ما استعناهوش جزمة فى رجلى

اللى ما يطاوعكش طاوعه
اللى ما يشوفمن الغربال يبقى أعمى

اللى ما يعرف أمك و أبوك يقول العفاريت ولدوك
اللى ما يطلعش شكل أبوه و أمه من أين يجيبوه

اللى ما يقدر على البقرة و عليقها يخلى من طريقها
اللى ما يغليها جلدها ما يغليها ولدها

اللى ما يقدر على الحمرا و عليقها يخلى من طريقها
اللى ما يقدر على الحمارة و عليقها يخلى من طريقها

اللى يموت منين يفوت
اللى ما يقرى العواقب ما لوش فى الدنيا صاحب

اللى ما ينفعش فى الديق ما يعاشر رفيق
اللى ما ينفعش طبلة ينفع طار

اللى ما يجى و باله مشروح طريق السلامة من هنا و يروح
اللى ما يهمك وصى عليه جوز أمك

اللى مش فى ايدك يكيدك
اللى محتاجه بيتك محرم على الجامع

اللى معاه قرش و محيره يجيب به نحل و يطيره
اللى معاه عيش يتعفرت على الجبنة

اللى معاه مال يمشى فى الطريق و يمد و اللى بلا مال قطعة ردا بتسد
اللى معاه قرش و محيره يجيب حمام و يطيره

اللى منك منك و يحمل همك
اللى من دمى ما يخلى من همى

اللى واخد على أكلك يتلمض لك
اللى نحرته بالليل نبططه بالنهار

اللى واكل لحة نية توجعه بطنه
اللى وقع لينصلح لينسلخ

اللى ياكل أوقية عياه دلوعية
اللى ياخد قوتى ناوى على موتى

اللى ياكل على ضرسه ينفع نفسه
اللى ياكل بالخمسة يلطم بالعشرة

اللى ياكل و يبان عليه اسم الله عليه و اللى ياكل و ما يبانش عليه تفوا عليه
اللى ياكل قد الزبيبة ما فيهاش عيا و لا مصيبة

اللى يبيع الجمل ما يدورش على إيراده
اللى يبص لفوق يتعب

اللى يتجوز امنا نقول له يا بابا
اللى يبيع يغتنى سنة و اللى يشترى يفتقر سنة

اللى يترك داره ينقل مقداره
اللى يتجوز أمى أقول له يا عمى

اللى يحبه ربه يحبب فيه خلقه
اللى يتف تفه فوق ترد فى وشه تانى

اللى يخاف من العرسة ما يربيش كتاكيت
اللى يحوش البرد يحوش الشرد

اللى يختشى من بنت عمه ما يجيبش منها عيال
اللى يخاف من العفريت يطلع له

اللى يخرز يخرز على وركه
اللى تختشى من ابن عمها ما تنجيبش منه عيال

اللى يخسر شئ عليه انصلاحه
اللى يخسر شئ فى الشرع يلزمه

اللى يدوق الحرام ياكل ما يشبعش
اللى يدفع القرش ابنه يزمر

اللى يسرق البيضة يسرق الفرخة
الليى يسرق البيضة يسرق الجمل

اللى يسكت و ما يقولش لمراته ليه ؟ رحمة الله عليه
اللى يسعدها زمانها تجيب بناتها قبل صبيانها

اللى يسود ما يزود
اللى يسمع كلام الناس ما ينفعش و اللى ياكل حرام ما يشبعش

اللى يشوف الفول و لا ياكلش يحب و لا يطولش
اللى يشترى اللى ملهوش لزمة ييجى يوم يبيع اللى له لزمة

اللى يصطاد الدر يشرب الماء المر
اللى يشيل قربة مخروقة تخر على كتفه

اللى يعترف بالغلط يكسب القضية
اللى يطلع من داره يتقل مقداره

اللى يعقد عقدة يشيلها
اللى يعرف أبويا يروح يقول له و اللى كتب كتابى يحله

اللى يعمل به العويل يتشدق به
اللى يعمل بطب ينقلب عليه بمرض

اللى يعمل خده مداس الناس تدوسه
اللى يعمل به القرد يعلق به الحمار

اللى يعمل نفسه رده تنكشه الفراخ
اللى يعمل ضهره قنطرة يستحمل الدوس عليها

اللى يعيش ياما يشوف و اللى يمشى يشوف اكتر
اللى يعمله الحلى يتحاكى به الضيف

اللى يقرصه التعبان يخاف من ديله
اللى يفضل من الموت يتجنن

اللى يقول لصاحب الطلب لأ أخلص من اللى يقول حاضر
اللى يقول الحق ما يتقالوش لأ

اللى يقول ينقال عليه
اللى يقول لها جوزها يا عورة الناس يلعبوا بيها الكورة

اللى ينشرى ما ينشهى
اللى يمشى ياما يشوف و اللى يلف يشوف أكتر و اللى قاعد فى الدار خروف و الزهير ما يعطى إلا الحلوف

أم بربور ما بتبور
اللى ييجى فى الريش بقشيش

أم الغول عاملة فرح ، اياك يقضيها و يقضى أولادها
أم العليل مشلولة و إذا كانت ميت شملولة

أم واحدة ربنا محيرها و أم عشرة ربنا مدبرها
غولة عندها عرس يا ريت يكفيها و يكفى جيشها

أما شكى العيان حاله يبينه
أما شفى المريض ينسى وصفة المداوى

امشى اما انظرك و اتكلمى اما اسمعك
إمشى على كيف البغلة

امشى عدل يحتار عدوك فيك
امشى سنة و لا تخطى قنا

امشى و مد دا شئ يهد
امشى فى جنازة و لا تمشى فى جوازة

أملى عينك و دكها و ايدك ما تقدر تمدها
أمك فى العشة و لا طارت

أمى مش فاضية تجيكم و أنا جاية أعزيكم
أمى مش فاضية تجيكم و أنا جاية اهنيكم

ان جالك عدوك لبابك قول له مرحباً بك
ان جاعوا زنوا و ان شبعوا غنوا

ان جبت للمجنون ميت عقل على عقله ما يعجبوش إلا عقله

ان جالك الفرح طبل على الصفيحة

ان جه عليك الهم طوفان حط ابنك تحت رجليك
ان جه عليك النيل طوفان حط ابنك تحت رجليك

ان جوزت بنتك غريبة حضر لها حمار و زكيبة
ان جه للحزينة ميت و ميت أردب دانها حزينة و مشتهية الحب

ان حبوك موتوك و ان كرهوك موتوك
ان حبتك حية اطوق بيها

ان خفت ما تقول و ان قلت ما تخاف
ان حبوك يا ويلك و ان كرهوك يا ويلك

ان رأيته يسب اعرف انه يحب
ان دبلت الوردة ريحتها فيها

ان سلمت النار من سعيد ما ييجى حد من بعيد
ان سرقت اسرق جمل و ان عشقت اعشق قمر

ان ضاربت جارك ابقيه و ان غسلت ثوبك انقيه
ان شجر المنجة طرح جريد عمر العدو ما يبقاش حبيب

ان طال الليل على قد ما طال لابد من طلوع الفجر
ان طاب المربض ببخت الطبيب

ان طلع العيب من أهل العيب ما يبقاش عيب و ان طلع العيب من أهل الكمال يبقى عيب
إن طال العمر على قد ما طال لابد عن نزول القبر

ان على و اترقى علامته الدقة
ان عاشوا كلوا الدبان و ان ماتوا ما يلاقوا الأكفان

ان عمل مهما عمل متعوس و خايب الامل
ان عمل صوابعه مسرحية و قتيلة ما فى حمد و لا جميلة

ان غرك الزول يا فتى تندم
ان عيط ابنك عيط معه ما تعرف ايه اللى بيوجعه

ان فاتك البدرى شمر و اجرى
ان فات عليك الغصب اعمله جود

ان فاتك البندر اتمرغ فى ترابه
ان فاتك الميرى اتمرغ فى ترابه

ان قلت ما تخاف و ان خفت ما تقول
ان فلح الخايب يعمر بيت أبوه

ان كان بختى فى حجر أختى اخطفه و اجرى
ان كان الأودة قد المعصرة ما تسعش غير الراجل و المرأة

ان كان جارك سفيه اعمل له كحك و هاديه
ان كان البيت للعمامة روح طريق السلامة و إن كان البيت للدفة خش و اتدفا

ان كان حبيبك عسل ما تلحسوش كله
ان كان جارك فى خير افرح له و ان ما جالكش منه يكفيك شره

ان كان دراعك سنابله اقطعه
ان كان خال الخال فيه رخاوة يكون ابن بنت الاخت وارث الخصايل

ان كان عيبه فى فمه شنبه يلمه
ان كان صديقك فى أزمة امشى حافى و اخلع له الجزمة

ان كان لك عند الكلب حاجة قل له يا سيد
ان كان القمح أد التبن تبقى الحما تحب مرات الإبن

ان كان لك صاحب لا تعامله و لا تناسبه
ان كان لسان المرة جهر اقطعه

ان كان نايم صحوه و ان كان صاحى اعدوه و ان كان قاعد وقفوه و ان كان واقف جروه
ان كان لك طرحة خش بفرحة و ان كان لك طربوش اخرج مكروش

ان كبر ابنك خاويه
ان كان ميه هم العزاز و غاليين على

ان كتمته فى الحشا ضره و ان شكيته فى العدا سره
ان كتر عليك الشغل فرقه على الأيام

ان كلت كل و اشبع و ان ضربت اضرب و اوجع
ان كرهتوهم ما تكدبوا عليهم

ان كنت حرامى اتقى الله فى صنعتك
ان كنت بدك تهريه اسكت و خليه

ان كنت عاوز تمص قصب مص من الوسط و إن كنت عاوز تخطب خد رفيعة الوسط
ان كنت عاشق و مشتاق طول لابويا الاشلاق

ان كنت وحشة كونى نخشة
ان كنت فى سراية عشر تدوار عينى لعشهم و إن كنت فى خير للشوشة عينى لمشهم

ان كنتم نسيتوا اللى جرى هاتوا الدفاتر تنقرى
ان كنتم اخوات اتحاسبم

ان ما شكى العيان حاله يبان
ان لبست خيشة أنا عيشة

ان واعدت لا تخلف و ان خالفت لا تفجر
ان مال عليك الزمن ميل على دراعك

أنا غنية و احب الهدية
ان وقعت يا فصيح ما تصيح

أنا فى همك بتاتى و انت فى قلع أوتاتى
أنا فجل بطينه و اللى يطلب شئ يجيله

أنا و أخويا على ابن عمى و أنا و ابن عمى على الغريب
أنا و أختى نعمل فرح بنت أختى

أنا وراك و الزمان طويل
أنا وحشة و أعجب نفسى و أشوف الحلوين تقرف نفسى

انت جيت توسقها رز طلعت ملح ؟
انت تتعلق فى حبال الهوى

الانتظار قطعة من النار
انت زرعتها منجه طلعت فجل ؟ّ

انسى الهم ينساك
النتظار يورث الاصفرار

انصح صاحبك من الصبح للضهر و آخر النهار غشه
انصح الجاهل يعاديك

اهرى يا مهرى و انا على مهلى
انضف من الصينى بعد غسيله

أهل السماح ملاح
الأهل زى الملح لا غنى عنهم

أهلك لتهلك
أهل الميت صبروا و المعزين كفروا

اوع تماشى الردى مشى الردى بطال
أوصيك يا أبو زيد لم تقيد فى الخلا النار بتورى و الطريق بيجيب

أول بخت ما يتعوضش
أوقية لحم و لا فدان فى الكروش

أول حزنها جواز ابنها
أول بيضة للغراب

أول سبوع يا عروسة خوخة و تفاحة و تانى أسبوع يا عروسة على المحكمة راحة
أول الرقص حنجلة

أول المنطاعين و آخر العاصين
أول مرة بدر منور تانى مرة رغيف مدور و ثالث مرة عفريت مصور

ايد الحر ميزان
ايد بوستها تستاهل قطعها

ايد على ايد تساعد
عين الحر ميزان

ايد على ايد تودى بعيد
ايد على ايد تشيل

ايده مخروقة
ايد لوحدها ما تسقفش

ايش تعمل الماشطة فى الوش العكر
ايش تاخد من تفليسى يا برديسى

ايش حال مريضكم ؟ قال قوينا مات
ايش جاب البحر للترعة ده طلعة و ده طلعة

ايش عدوك فى البقر ؟ قال : الأحمر أبو عنين واسعين
ايش خيره عنه ما هو ابن عمه

ايش عملت الحرة ؟ اتطلقت و اتجوزت
ايش على بال الداير من اللى بيعاير

ايش غرض الأعمى ؟ قال : قفة عيون
ايش عملت الحرة ؟ قال : اتجوزت

ايش ياخد الريح منا البلاط
ايش ها يسرق فرخة النورى

ايش يضر السحاب من نباح الكلاب

بقيت الحروف فى حلقات تانية ان شاء الله

مصر أم الأمم

الحقو يا بنات

الليبرالية.........؟

حب بلا حدود

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 06, 2009 9:57 pm

وادي الريان..واحة السياحة الترفيهية والعلاجيةومن اهم المناطق السياحية المصرية

تمتاز محافظة الفيوم ـ جنوب العاصمة المصرية ـ عن سائر المحافظات بمناخها المعتدل طوال العام وتاريخها العريق الذي يمتد إلى ألاف السنين، فقد بدأت الحضارة بها منذ العصر الحجري قبل أن تكون هناك حضارة، وكانت لها مكانتها المرموقة في عصر الدولة الوسطي والأسرة الثانية عشرة.

مصر ام الامم - صفحة 2 19286493cq1

كما برزت أهميتها خلال العصور اليونانية والرومانية والقبطية والإسلامية وما خلفته هذه الحضارات من آثار لا تزال تضم في مجموعها عناصر فريدة في تصميمها ومادة بنائها كمسلة الفيوم ذات الرأس المستديرة دون سائر المسلات وأهرامات الفيوم التي تفتح أبوابها إلى الجنوب بخلاف ما عُرف عن أهرامات الجيزة الشهيرة مما يعطى للفيوم طابعها وشخصيتها المتفردة .

مصر ام الامم - صفحة 2 39214307km7

ولا يقتصر التفرد على آثار الفيوم وحدها، فهي المحافظة الوحيدة التي تلتقي على أرضها البحيرات والخضرة والصحراء في صورة فريدة تتنوع فيها المناظر الطبيعية والأنشطة والفنون السكانية المدنية والريفية والبدوية والساحلية . كما أنها أيضا المحافظة الوحيدة التي تضم بحيرتين إحداها هي بحيرة قارون ذات
المياه المالحة والتي تعتبر من أقدم الآثار الطبيعية في العالم وبحيرة وادي الريان ذات المياه العذبة والتي تمثل واحدة من أحدث البحيرات الكبرى
.
مصر ام الامم - صفحة 2 55695667xt5

وتتميز محمية وادي الريان ببيئتها الصحراوية المتكاملة بما فيها من كثبان رملية وعيون طبيعية وحياه نباتية مختلفة وحيوانات متنوعة وكذلك الحفريات البحرية ، كما تعتبر منطقة الشلالات من مناطق الرياضات البحرية المختلفة. ويوجد بالمحمية نوعاً من الحيوانات البرية أهمها ( الغزال الأبيض - الغزال المصري - ثعلب الفنك - ثعلب الرمل - الذئب ) كما توجد بها عدة أنواع من الصقور.

مصر ام الامم - صفحة 2 14637257bf1

وتقع المحمية في الجزء الجنوبي الغربي لمحافظة الفيوم بالصحراء الغربية على بعد 25 كيلومتر جنوب مدينة الفيوم. وقد بدأ العمل في مشروع وادي الريان في أكتوبر 1968 بعدما ارتفع منسوب المياه في بحيرة قارون وهدد المنشآت التي شُيدت حولها.
وتتكون وادي الريان من:

* البحيرة العليا: ومساحتها حوالي 5090 هكتار ونسبة الملوحة بها حوالي 1.5 جم /لتر وأقصي عمق لها حوالي 22 م .
* البحيرة السفلي: ومساحتها حوالي 6200 هكتار وأقصي عمق لها حوالي 34 م .
* منطقة الشلالات: وهي التي تصل بين البحيرتين حيث يبلغ فرق المنسوب حوالي 20 م وتتميز بكثافة الأسماك وتعتبر منطقة الشلالات من مناطق الرياضات البحرية المختلفة وركوب الخيل والجمال وغيرها من الأنشطة السياحية والترفيهية وغيرها.
* منطقة عيون الريان: وتقع جنوب غرب البحيرة السفلي وتتكون من كثبان رملية كثيفة متحركة ويوجد بها ثلاث عيون كبريتية طبيعية، كما تتميز بوجود مجموعات من النباتات تحتوي علي أنواع من النباتات الصحراوية وحوالي 5 أنواع من الحيوانات البرية و 16 نوعاً من الزواحف وما يزيد علي 100 نوع من الطيور المقيمة والمهاجرة.
* منطقة جبل الريان: "مناقير الريان" وهي المنطقة المحيطة بالمنطقة الجنوبية والجنوبية الغربية لمنطقة العيون ويوجد بها أنواع مختلفة من الطيور المهاجرة والمقيمة كما توجد بها بعض الآثار والحفريات البحرية الهامة .
* منطقة جبل المدوره: وهي المنطقة التي تقع بالقرب من البحيرة السفلي.
* منطقة بحيرات الريان: بيئة طبيعية هادئة وخالية من التلوث.

يتبع ،،،،

مصر أم الأمم

الحقو يا بنات

الليبرالية.........؟

حب بلا حدود

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 06, 2009 10:08 pm

وادي الحيتان

يقع وادي الحيتان داخل محمية وادي الريان فى العام 2005م تم تصنيف منطقة وادي الحيتان كمنطقة تراث عالمي واختارتها اليونسكو كأفضل مناطق التراث العالمي للهياكل العظمية للحيتان.
يشتهر وادى الحيتان بوجود بحفريات حيتان كاملة كانت تعج بها المنطقة قبل 40 مليون سنة عندما كان الوادي يقع تحت محيط ضخم بالإضافة إلى حفريات بحرية عديدة يمكن رؤيتها في المتحف المفتوح الذى يتيح للزائرين إمكانية رؤية الحيتان وعدم المساس بها لحمايتها

مصر ام الامم - صفحة 2 38865667gz7

أكتشافه
وقد تم اكتشاف حفريات وادى الحيتان في عام 1903 بواسطة العالم بيد تل من خلال المسح البيولوجي بمصر وقد عثر على حفريات للحوت المعروف باسم الباسبلوسورس إيزيس والتي يصل طولها إلى 18 متراً وحوت الدوريورون اثروكس وهو أقل حجما وقد عرفت كأنواع جديدة للحيتان في متحف التاريخ الطبيعي بلندن عام 1902م.
هيكل أحد الحيتان
وفي عام 1989م اكتشف فريق العمل المكون من علماء الحفريات المصريين والأمريكييين أول عينيات مائية لهيكل الحوت الباسيلوسوروس والدوريوردن أثروكس بأرجلها وأقدامها الصغيرة ، وفي عام 1996 تم اكتشاف حوت أخر قديم يبلغ طوله 5 أمتار هو حوت اتشيرنوس سيمونس وفي عام 2006م تم اكتشاف أول حفرية من الثدييات البحرية وهي من اجداد الفيل وتعرف باسم بيراثيرم وفي عام 2007 تم تسمية الحوت الذي يبلغ طوله 10 أمتار باسم ماسوا سيتسي ماركجريف ، وقد قام فريق البعثة برسم خرائط بأكثر من 400 حوت وعجل البحر في الوادي

مصر ام الامم - صفحة 2 50440645nr0

أهميته
أكد العلماء أن وادي الحيتان هو موقع إستثنائي لدراسة الحياة القديمة نظرا لوجود عدد كبير من الحفريات عالية الجودة تصل إلى أكثر من 400 حفرية للهياكل العظمية للحيتان ، كما تم العثور على حفريات لعروس البحر و أسماك القرش وأحياء بحرية أخرى ، والتى تصور نشاط هذه الكائنات التي عاشت منذ أكثر من 400 مليون سنة وأسلوب حياتها وتحويلها من حيوانات أرضية إلى حيوانات بحرية وتعد المنطقة هي الأكثر عدداً وتركيزاً وجودة الحفريات مقارنة بالمواقع الأخري. وكذلك وجودها في منطق محمية ذات جذب وتمثل أهمية كبيرة التراث العالمي.
كما يعتبر وادى الحيتان بيئة طبيعية للحيوانات المهددة بالإنقراض مثل الغزال الأبيض والغزال المصرى وثعلب الفنك وثعلب الرمل والذئب والطيور المهاجرة النادرة مثل صقر شاهين وصقر الغزال والصقر الحر والعقاب النسارى وأنواع أخرى من الطيور المهاجرة مثل أنوا ع البط والسمان والتفلق وأنوا ع البلشون والعنز وغيرها . ومن النباتات البرية مثل: الأتل - الرطريط الأبيض - العاقول - السمار - الغاب - البوص - الغردق - الحلفا وغيرها

الأستراحات في وادي الحيتان
وقد تم تمهيد لمدقات وطريق ترابي بطول 38 كيلو متراً وترسيم الطرق المؤدية للوادي وتأمينها وأعداد اللوحات الارشادية وتوفير دورات مياه وكافتيريا تعرض منتجات تعبر عن الوادي يمكن للزوار اقتناها وقد استخدمت خامات المكان مثل الفخار والطمي وحبال من تيل النخيل في صنع لوحات إرشادية وترسم الطرق داخل الوادى وحول مواقع هياكل الحيتان. كما تم عمل هيكل مصغر لحوت الباسيلوسورس وأسنان القرش، وإعداد متحف مفتوح لعرض الحيتان بصورة متميزة تتيح للزائرين رؤيتها وعدم المساس بها في آن واحد.
والجدير بالذكر أن مصر بها 7 مناطق للتراث العالمي هي منطقة ممفيس ، و منطقة الأهرامات من الجيزة حتى دهشور ، ومنطقة أبو مينا و القاهرة القديمة ، و آثار النوبة من أبو سمبل حتى فيلة و طيبة القديمة, وقد تم إدراجها عام 1979 ، ومنطقة سانت كاترين كمنطقة تراث عالمي ثقافى وأخيرا وادي الحيتان كأول منطقة تراث عالمي طبيعي عام

2005.

مصر ام الامم - صفحة 2 72004375hs2

تمت ،،،،

ايقونة القمر
عضو فضي
عضو فضي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت فبراير 07, 2009 12:07 am

شكرا لجميع من شارك وساهم بهذا الجهد الجبار والرائع.
طبعا اخواني المصريين اعلم مني بمصر العظيمة ام الامم, ومع ذلك اردت المشاركة بجانب من معلوماتي المتواضعة ولكن ليس من داخل مصر العظيمة........! من الخارج!!

العلاقات المصرية الموريتانية حتى فترة شبه قريبة كانت معدومة ان صح التعبير في حين ان العلاقات مع باقي الدول كانت مزدهرة!!......... ومن شواهد هذا ان التلفزيون المصري عندما كان يرحب بالزعماء العرب لحضور إحدى القمم العربية في القاهرة غاب عنهم اسم معاوية بن سيدي أحمد الطايع الذي جاء لحضور القمة وكان المذيع يرحب بالرئيس المختار بن داداه ,رحمه الله, الذي أطاح به العسكر الموريتانيون قبل ذلك بحوالي 20 سنة!!!............ وأكمل تلفزيون مصر هذه اللوحة ببث بعض الصور من بوركينا فاسو باعتبارها تعريفا بموريتانيا!!!

ليس هناك من احد لالقي اللوم عليه يكفي ماقاله الرئيس السادات "رحمه الله" في وصفه لموريتانيا انها: "دولة يجهلها التاريخ" واكمل المحلل والمفكر الكبير هيكل على ما سلف بقوله ان موريتانيا تعاني من "لعنة" الجغرافيا وهذا صحيح.
بحكم الاضطرابات السياسية والاجتماعية التي عانت ولازالت تعاني منها موريتانيا ، عاشت موريتانيا ومصر في منئا عن بعضهما البعض ......ولكن هذا لا يعني الاهالي بالضرورة على الاطلاق.

الطلبة الموريتانيون يعتبرون مصر قبلتهم العلمية، وكان من نشاطاتهم تأسيس اتحاد الطلبة الموريتانين في جمهورية مصر العربية سنة 1964ومن اهم اهداف هذا الاتحاد ما يلي:

1. مساعدة الطلبة الغير ممنوحين
2. حل مشاكل الطلبة و المطالبة بحقوقهم
3 . تسهيل عملية التسجيل ومحاولة الإستفادة من جميع المقاعد المقدمةمن وزارة التعليـم العـالي المصـرية
4. توطيد العلاقات والروابط ما بين الطلبة الموريتانين وباقي طلبة دول العالم الموجدين في مصـر حيث يـــــوجــــد فـــــــــي مصــــــر حــــــــوالي 120 بعــــــــثة دراسيــــــة مــــن مختـلف دول العالـــم
5. القيام بأنشطة رياضية وثقافية للتعريف بالجمهورية الاسلامية الـموريتانية مـن حيث العادات والتقاليـد
ومـــن هم هذه الانشطة الثقافيــة التي تجــريها الجامعات ويشارك فيها الاتحـاد الموريتاني ما يلي:

• أيام الشعوب و تقيمها جامعة عين شمس ويشارك فيها نحو 52 دولة
• الاحتفالية السنويـــة التي تقيمها كليـــــة الزراعة جامعــــة القـــاهرة
• النشاطــات الثقافية والرياضية المتعددة التي يقيمها نــادي الـــوافدين

اتمنى تكون مشاركتي خفيفة على قلب اللي يقراها.... ولو فيه اي ملاحظات على المحتوى او العرض او حتى انا ياريت تبلغوني فورا
وحضرة القيصر :"اشكرك مرة ثانية ومافي اي داعي انك تكلم نفسك طالما انا واعضاء المنتدى موجودين"
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت فبراير 07, 2009 1:17 am

فى البداية اود ان اشكرك لزيارتك لهذا الموضوع لانى كم كنت اتمنى ان يرى غير المصريين كم نحن نحبها

اود ان اشير الى ان ليست العلاقات الدبلوماسية هي كل شئ او هي كلا العلاقات فهناك علاقة الشعوب ببعضها

طبعا جهل مذيع معين مش يعتبر شاهد على جهل الشعب وبالنيابة عن شعب مصر كله انا بعتذرلك

اما بالنسبة لاقوال السادات وهيكل اراهم يتحدثون من وجهة نظر واقعية وملموسة

بالنسبة لنشاط الطلبة المورتانين واعتبارهم مصر قبلتهم العلمية فهذا ليس بالجديد ولاكن نشكر لكي الاشادة بذلك فمصر ام الازهر وهناك حلقة مطولة عن الازهر تابعينا

طبعا مشاركة متميزة وجميلة ومفيدة ونتمنى تكرارها وياريت تعرفينا ببلدك اكتر فى موضوع خاص بيها

واشكر لكي مرورك الطيب جدا بموضوعي اختى الفاضلة "

مصر أم الأمم

الحقو يا بنات

الليبرالية.........؟

حب بلا حدود

عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت فبراير 07, 2009 3:02 pm

مرسى مطروح

هي مدينة مصرية، وعاصمة محافظة مطروح. تقع على ساحل البحر المتوسط وتقع على بعد حوالي 290 كم غربي مدينة الإسكندرية.وتملك المدينه أجمل شواطئ مصر على الإطلاق ويوجد بها شاطئ عجيبه وتتسم بالجو الرائع في الصيف الخالي من الرطوبه و من معالم مطروح أيضا سوق ليبيا وهو سوق شعبي قيه منتجات مختلفه ليبية و مصرية ومن دول مختلفه، وأيضا من معالمها شارع الأسكندرية وهو شارع تجاري ويبدأ من مدخل المدينه إلى كورنيش المدينه تكثر الفنادق بمرسى مطروح واهمها "البوسيت" و"الأبيض" وفندق القصر و"الليدو" و"رويال بالاس" و"الاليزيه" و مجموعة فنادق خاصة بالقوات المسلحة.. وبها قري سياحية أشهرها "الأندلسية" اضافة إلى العديد من الشاليهات الخاصة، وشاليهات وشقق مفروشة للإيجار .

وبمرسي مطروح العديد من الشواطئ منها الخاص الذي يتبع كل فندق أو شاليه، ومنها الشواطئ العادية المجانية ومن أشهر شواطئ مطروح شاطئ "روميل" و"البوسيت" و"الأبيض" وشاطئ الغرام و شاطئ علم الروم و"مينا أبو حشيشة" واشهر مزاراتها شاطئ "عجيبة"،[2] الذي يعد من أروع الشواطئ علي البحر المتوسط، لما يتمتع به من طبيعة خلابة حيث الصخور بأشكالها الغريبة وتكويناتها الطبيعية تحيط بها المياه بالوان متدرجة من الزرقة، ويوجد بها أماكن للغطس.

وتعتبر حمامات كليوباترا أهم مزارات المدينة السياحية، حيث يوجد الحمام الخاص بالملكة كليوباترا، وهو حمام وسط المياه يصل الناس إلى داخله عن طريق مجموعة من الصخور. وتدخل الحمام المياه من كل ناحية، وقد اصبح من أجمل المزارات خاصة في السنوات الأخيرة بعد الاهتمام به والعناية بتجديده ونظافته.

المناطق الأثرية بمطروح
معبد رمسيس الثاني
قام بالكشف عنه الأثرى لبيب حبش حوالي عام 1942 يضم بقايا معبد علية نقوش بالغائر بالغة الهيروغليفية باسم الملك رمسيس الثاني عصر متأخر

منطقة كليوباترا(حمامات كليوباترا)
صخرة معروفة باسم بصخرة كليوباترا وحمام كليوباترا و بعض التلال الأثرية التي أجريت بها بعض حفائر الهيئة.

حقفة كريم
عبارة عن تلال أثرية و مقابر منحوتة في الصخر و لازالت تحتاج إلى حفائر و تنقيب.

سيدي براني
تلال أثرية و مقابر منحوتة في الصخر من العصر اليوناني الروماني و تحتاج إلى حفائر أثرية.

منطقة جبل الدكرور
يوجد بها مقبرتين ظاهرتين أحدهم أعمدتها الستة قطعت في العصور السابقة و العصر اليوناني.

منطقة جبل الموتى
توجد بها عدة مقابر منحوتة في الصخر أربعة منهاتحوى مناظر ملونة هي مقابر س آمون- ني برباتحوتو إيزيس و مقبرة التمساح و أغناها بالرسوم مقبرة س آمون و هو يوناني عاش بسيوه و دفن بها طبقا للديانة المصرية القديمة .

منطقة أبو شروف

هي جبانة متسعة ربما تعود للعصر اليوناني الروماني ويوجد بها تلال مقصورة حجرية وسط المنطقة.

منطقة سملا
عبارة عن تل أثرى تحتاج لحفائر.

منطقة أبو مرقيق
عبارة عن تل أثرى تحتاج لحفائر.

منطقة أبو لهو
عبارة عن تلال أثرية و مقابر منحوتة في الصخر على بعد 4كم غرب مطروح.

المطاريح
تل أثرى يحتاج لحفائر.

علم الروم و الهشيمة

تل أثرى يحتاج لحفائر.

بئر سكران
تل أثرى و بقايا مدانيك يحتاج لحفائر.

راس الحكمة
تل أثرى يحتاج لحفائر.

مقبرة الكومنولث
وتقع جنوب الطريق المرصوف أمامك استراحة العلمين وهى تضم 7367 مقبرة لضحايا من بريطانيا ونيوزلندا واستراليا وجنوب أفريقيا وفرنسا والهند وماليزيا كم يوجد أسماء 11945 من الجنود الذين لم يتم العثور على أشلائهم وقد كتب أسماء بعضهم على الحوائط .

متحف العلمين الحربي
وهو يعبر عن سير معركة العلمين الفاصلة ويقوم آلاف من السياح الأجانب بزيارة المتحف سنوياً ويضم مجموعة من الأسلحة والدبابات والذخيرة للقوات المشتركة في الحرب العالمية الثانية كما يضم خرائط عن سير المعارك .

المقبرة الإيطالية – المعظمة الألمانية اثر تاريخي.
دير مارمينا
ويقع على بعد 65كم غرب الإسكندرية ، ويزوره السياح للاستشفاء على ما له من أهمية دينية لدى المسيحيين .

مقابر ضحايا الحرب العالمية الثانية ( بالعلمين )
ويقام بها احتفالات سنوية في شهر أكتوبر من كل عام

المقبرة الألمانية

وقد شيدت في عام 1959 وتقع على مسافة 3 كم غرب مدينة العلمين وتطل على البحر مباشرة من فوق جبل مرتفع نسبياً وتضم أجساد 4280 شخصاً .

المقبرة الإيطالية
وتقع على مسافة 5 كم غرب العلمين وهى تعتبر أجمل المقابر من حيث الفخامة وفن المعمار وتضم كنيسة صغيرة ومسجدا وقاعة للذكريات ومتحف صغير بالإضافة إلى 4800 من الضحايا وتشير لوحة إلى أن الصحراء قد ابتلعت أجساد 38 ألف من الضحايا .

مقابر وادي الحلفاوى
تضم ضحايا الحرب العالمية الثانية للألمان وقوات التحالف ، وتقع في وادي الحلفاوى حيث دارت على رمال هذا المكان معركة حاسمة بين قوات المحور بقيادة روميل والذي انتصر فيها القائد الألماني .
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت فبراير 07, 2009 8:16 pm

فى البداية اود ان اشيد بدور الاخت سارة بهذا الموضوع وننتظر المزيد

الازهر

الجامع الأزهر (359-361 هجرية) (970-972 م). هو من أهم المساجد في مصر وأشهرها في العالم الإسلامي. وهو جامع وجامعة منذ أكثر من ألف عام، بالرغم من أنه أنشأ لغرض نشر المذهب الشيعي عندما تم فتح مصر على يد جوهر الصقلي قائد المعز لدين الله أول الخلفاء الفاطميين بمصر، الا أنه حاليا يدرس الاسلام حسب المذهب السني. وبعدما أسس مدينة القاهرة شرع في شهر جمادى الأول سنة 359 هجرية = 970م في إنشاء الجامع الأزهر وأتمه في شهر رمضان سنة 361 هجرية = 972م فهو بذلك أول جامع أنشى في مدينة القاهرة وهو أقدم أثر فاطمي قائم بمصر. وقد اختلف المؤرخون في أصل تسمية هذا الجامع، والراجح أن الفاطميين سموه بالأزهر تيمنا بفاطمة الزهراء بنت الرسول وإشادة بذكراها.
جامعا ومدرسة لتخريج الدعاة الفاطميين, ليروجوا للمذهب الإسماعيلي الشيعي (الشيعة السبعية) الذي كان مذهب الفاطميين. وكان بناؤه في اعقاب فتح جوهر لمصر في 11 شعبان سنة 358 هـ /يوليو 969م. حيث وضع أساس مدينة القاهرة في 17 شعبان سنة 358 هـ لتكون العاصمة للدوة الفاطمية القادمة من المهدية بتونس ومدينة الجند غربي جبل المقطم . ووضع أساس قصر الخليفة المعز لدين اللَّه وحجر آساس الجامع الأزهر في 14 رمضان سنة 359 هـ / 970م.

عمارته

وكان الأزهر أول مسجد جامع أنشئ في مدينة القاهرة, لهذا كان يطلق عليه جامع القاهرة. وكان عبارة عن صحن تطل عليه ثلاثة أروقة، أكبرها رواق القبلة. وكانت مساحته وقت إنشائه تقترب من نصف مساحته الآن. ثم أضيفت له مجموعة من الأروقة ومدارس ومحاريب ومآذن، غيرت من معالمه, عما كان عليه من قبل. و أول عمارة له قام بها الخليفة الفاطمي الحافظ لدين الله. عندما زاد في مساحة الأروقة, وأقام قبة جصية منقوشة نقشا بارزا. وفي العصر المملوكي عنى السلاطين المماليك به, بعدما كان مغلقا في العصر الأيوبي. بعده قام الأمير عز الدين أيدمر بتجديد الأجزاء التي تصدعت منه. وضم ما اغتصبه الأهالي من ساحته. واحتفل فيه بإقامة صلاة الجمعة في يوم 18 ربيع الأول سنة 665 هـ/19 من نوفمبر 1266م). و في عهد السلطان المملوكي الناصر محمد بن قلاوون, أنشأ الأمير علاء الدين طيبرس أمير الجيوش المدرسة الطيبرسية سنة (709هـ - 1309م)، وألحقها بالجامع الأزهر. وأنشأ الأمير علاء الدين آقبغا من أمراء السلطان الناصر محمد بن قلاوون سنة 740 هـ/1340م المدرسة الأقبغاوية على يسار باب المزينين (الباب الرئيسي للجامع )وبها محراب بديع، و منارة رشيقة. أقام الأمير جوهر القنقبائي خازندار السلطان المملوكي الأشرف برسباي المدرسة الجوهرية في الطرف الشرقي من الجامع. وتضم أربعة إيوانات. أكبرها الإيوان الشرقي وبه محراب دقيق الصنع، وتعلو المدرسة قبة منقوشة. و قام السلطان المملوكي قايتباي المحمودي في عهد المماليك الجراكسة بهدم الباب بالجهة الشمالية الغربية للجامع. وأقام على يمينه سنة 873 هـ/1468م مئذنة رشيقة من أجمل مآذن القاهرة، ثم قام السلطان المملوكي قانصوه الغوري ببناء المئذنة ذات الرأسين، وهي أعلى مآذن الأزهر. و تعتبر طرازا فريدا من المآذن بالعمارة المملوكية.
وكان عبد الرحمن كتخدا قد أضاف سنة 1167 هـ/1753م مقصورة جديدة لرواق القبلة يفصل بينها وبين المقصورة الأصلية قوائم من الحجر ترتفع عنها ثلاث درجات، وبها ثلاثة محاريب. وفي الواجهة الشمالية الغربية التي تطل حاليا على ميدان الأزهر أقام كتخدا باباً يتكون من بابين متجاورين، عرف أحدهما بباب المزينين لأن المزينين (الحلاقين) كانوا يجلسون أمامه. والثاني أطلق عليه باب الصعايدة و بجوارهما مئذنة لا تزال قائمة حاليا. ويؤدي البابان إلى رواق الصعايدة أشهر أروقة الأزهر. وسمي بالصعايدة, لأن الطلاب الصعايدة كانوا يقطنون بالرواق.
وفي عهد الخديوي عباس حلمي الثاني, جددت المدرسة الطيبرسية في شوال 1315 هـ/1897م. وأنشأ رواقًا جديدًا يسمي بالرواق العباسي نسبة إليه، وهو أكبر الأروقة.

جامع الأزهر

استغرق بناء الجامع عامين. وأقيمت فيه أول صلاة جمعة في 7 رمضان 361 هـ/972م. وقد سمي بالجامع الأزهر نسبة إلى السيدة فاطمة الزهراء التي ينتسب إليها الفاطميون. وفي سنة 378هـ/988م جعله الخليفة العزيز بالله جامعة يدرس فيها العلوم الباطنية الإسماعيلية للدارسين من إفريقيا وآسيا. وكانت الدراسة بالمجان. وأوقف الفاطميون عليه الأحباس للإنفاق منها على فرشه وإنارته وتنظيفه وإمداده بالماء، و رواتب الخطباء والمشرفين والأئمة والمدرسين والطلاب. وبعدما تولي صلاح الدين سلطنة مصر منع إقامة صلاة الجمعة به وجعله جامعا سنياً. وأوقفت عليه الأوقاف وفتح لكل الدارسين من شتي أقطار العالم الإسلامي. وكان ينفق عليهم ويقدم لهم السكن والجراية من ريع أوقافه. وكانت الدراسة والإقامة به بالمجان. وللأزهر فضل كبير في الحفاظ علي التراث العربي بعد سقوط الخلافة العباسية في بغداد وعلى اللغة العربية من التتريك واللغة التركية أيام الحكم العثماني لمصر سنة 1517م وأيام محمد علي باشا سنة 1805. وكان للأزهر مواقفه المشهودة في التصدي لظلم الحكام والسلاطين المماليك لأن علماءه كانوا أهل الحل والعقد أيام المماليك. ففي سنة 1209هـ/1795م، يروي الجبرتي في يومياته بأن أمراء مماليك إعتدوا على بعض فلاحي مدينة بلبيس فحضر وفد منهم إلى الشيخ عبد الله الشرقاوي وكان شيخا للأزهر وقتها. وقدموا شكواهم له ليرفع عنهم الظلم. فغضب وتوجه إلى الأزهر, وجمع المشايخ. وأغلقوا أبواب الجامع. وأمروا الناس بترك الأسواق والمتاجر. واحتشدت الجموع الغاضبة من الشعب. فأرسل إبراهيم بك شيخ البلد لهم أيوب بك الدفتردار، فسألهم عن أمرهم. فقالوا: نريد العدل ورفع الظلم والجور وإقامة الشرع وإبطال الحوادث والمكوسات (الضرائب)، وخشي زعيم الأمراء مغبة الثورة فأرسل إلى علماء الأزهر يبرىء نفسه من تبعة الظلم، ويلقيها على كاهل شريكه مراد بك. وأرسل في الوقت نفسه إلى مراد يحذره عاقبة الثورة. فاستسلم مراد بك ورد ما اغتصبه من أموال، وأرضى نفوس المظلومين. لكن العلماء طالبوا بوضع نظام يمنع الظلم ويرد العدوان. و اجتمع الأمراء مع العلماء. وكان من بينهم الشيخ السادات والسيد عمر مكرم والشيخ الشرقاوي والشيخ البكري والشيخ الأمير. و أعلن الظالمون أنهم تابوا والتزموا بما اشترطه عليهم العلماء. وأعلنوا أنهم سيبطلون المظالم والضرائب والكف عن سلب أموال الناس والإلتزام بإرسال صرة مال أوقاف الحرمين الشريفين والعوائد المقررة إليهم وكانوا ينهبونها. وكان قاضي القضاة حاضراً. فكتب على الأمراء وثيقة أمضاها الوالي العثماني وإبراهيم بك ومراد بك شيخا البلد.

الأزهر والاحتلال الفرنسي لمصر

عندما غزا الفرنسيون مصر بقيادة نابوليون بونابارت عام 1798م أشعل علماء الأزهر الثورة ضدهم من داخل الأزهر الشريف والتي عرفت بثورتي القاهرة الأولى والثانية بعدما دخلت قواته بالخيول صحن الأزهر. وألقت بالمصاحف وعاثت فيه إفسادا. وضرب الجامع بالمدافع من فوق القلعة. وكانت هذه الواقعة قد عجلت بإنسحاب الفرنسيين من مصر. وفي عام 1805م استطاع علماء الأزهر أن يفرضوا على الخليفة العثماني الوالي محمد على باشا ليكون واليا علي إيالة مصر العثمانية, بعد أن أخذوا عليه المواثيق والعهود بأن يقيم العدل بين الرعية.

نظام التعليم بالأزهر

شهد الأزهر أول حلقة درس تعليمي عندما جلس قاضي القضاة أبو الحسن علي بن النعمان في (صفر 365 هـ/أكتوبر 975م) ليقرأ مختصر أبيه في فقه آل البيت. ثم قام الوزير يعقوب بن كلس الفاطمي بتعيين جماعة من الفقهاء للتدريس و أجري عليهم رواتب مجزية، وأ قام لهم دوراً للسكن بجوار المسجد. وكان يطلق عليهم المجاورون وبهذا اكتسب الأزهر لأول مرة صفته العلمية بإعتباره معهداً للدراسة المنظمة. وظل الأزهر علي هذا المنوال من تدريس الفقه الشيعي وتعليم وتأهيل دعاة مذهب الفاطميين. حتي توقفت الدراسة به تماما في العصر الأيوبي لأن الأيوبيين كانوا يعملون على إلغاء المذهب الشيعي، وتقوية المذهب السني بإنشاء مدارس لتدريس الحديث والفقه كما كان متبعا في جامع عمرو بالفسطاط أيام الفاطميين. و قل الإقبال على الأزهر. لكنه استرد مكانته في العصر المملوكي بعدما أصبح تدرس فيه الفقه والمذاهب السنية فقط. فشهد إقبالا وازدحم بالعلماء والدارسين، وبحلقات العلم التي كانت تضم العلوم الشرعية واللغوية من فقه و حديث وآداب وتوحيد ومنطق وعلم الكلام. وعلم الهيئة والفلك والرياضيات كالحساب والجبر والهندسة. وكان الطالب يلتحق بالأزهر بعد أن يتعلم القراءة والكتابة ومبادئ الحساب وحفظ القرآن دون التزام بسن معينة ليتردد على حلقات العلماء ويختار ما يريد من العلماء القائمين على التدريس. وكان الطالب غير ملتزم بالانتظام في الدراسة؛ فقد ينقطع عنها لفترة ثم يعاودها. ولم تكن هناك لوائح تنظيمية تنظم سير العمل أو تحدد المناهج والفرق الدراسية وسنوات الدراسة. والطالب لو أصبح مؤهلا للتدريس والجلوس موقع الشيوخ استأذنهم وقعد للدرس. فإذا لم يجد فيه الطلاب ما يرغبون من علم، انفضوا عنه وتركوا حلقته، أما إذا التفوا حوله، ولزموا درسه، ووثقوا فيه، فتلك شهادة بصلاحيته للتدريس. بعدها يجيزه شيخ الأزهر. فيحصل علي شهادة الإجازة في التدريس. وظل هذا النظام متبعا حتى الخديوي إسماعيل عندما أصدر أول قانون للأزهر سنة (1288 هـ/1872م) لتنظيم حصول الطلاب على الشهادة العالمية، وحدد المواد التي ييمتحن فيها الطالب بإحدى عشرة مادة دراسية شملت الفقه والأصول والحديث والتفسير والتوحيد والنحو والصرف والمعاني والبيان والبديع والمنطق. و طريقة الامتحان بأن يقوم الطالب بالجلوس فوق أريكة المدرس، والممتحنون أعضاء اللجنة يتحلقون حوله في وضع الطلبة. فيلقي الطالب درسه. ويقوم الشيوخ بمناقشته في مختلف فروع العلم. وقد يستمر الامتحان لساعات طويلة لا تقطعها اللجنة إلا لتناول طعام أو لأداء الصلاة. حتى إذا اطمأنت من تمكن وتاهيل وحفظ الطالب أجازته وأعطته درجات لتحديد مستواه. فالدرجة الأولى تمنح للطالب الذي يجتاز جميع المواد أو معظمها، والدرجة الثانية للذي يقل مستواه العلمي عن صاحب الدرجة الأولى، ولا يسمح له إلا بتدريس الكتب المتوسطة، أما الدرجة الثالثة فحاملها لا يُسمح له إلا تدريس الكتب الصغيرة للمبتدئين. ومن كان يرسب في الامتحان فكان يمكنه إعادة الإمتحان مرة أخرى أو أكثر دون التزام بعدد من المحاولات. ويحق لمن حصل على الدرجة الثانية أو الثالثة أن يتقدم مرة أخرى للحصول على الدرجة الأعلى. وفي عهد الخديوي عباس حلمي الثاني صدر قانون سنة (1314 هـ/1896م) لتطوير الأزهر. وقد حدد القانون سن قبول التلاميذ بخمسة عشر عاما مع ضرورة معرفة القراءة والكتابة، وحفظ القرآن وحدد المقررات التي تُدرس بالأزهر مع إضافة طائفة جديدة من المواد تشمل الأخلاق ومصطلح الحديث والحساب والجبر والعروض والقافية والتاريخ الإسلامي والإنشاء ومتن اللغة ومبادئ الهندسة وتقويم البلدان. وأنشأ هذا القانون شهادة تسمى "الأهلية" يتقدم إليها من قضى بالأزهر ثماني سنوات ويحق لحاملها شغل وظائف الإمامة والخطابة بالمساجد، وشهادة أخرى تسمى "العالمية"، ويتقدم إليها من قضى بالأزهر اثني عشر عاماً على الأقل، ويكون من حق الحاصلين عليها التدريس بالأزهر.
وصدر المرسوم الملكي رقم 26 لسنة 1936م بشأن إعادة تنظيم الأزهر والهيئات التي يشملها للقيام على حفظ الشريعة الإسلامية وأصولها وفروعها واللغة العربية وعلى نشرها, وتخريج علماء يوكل إليهم تعليم علوم الدين واللغة بالمعاهد والمدارس. وحدد المرسوم اختصاص هيئة كبار العلماء وقصر كليات الأزهر على ثلاث هي: كلية الشريعة و كلية أصول الدين و كلية اللغة العربية. كما حدد دور المعاهد الأزهرية في تزويد الطلاب بثقافة عامة في الدين واللغة، وإعدادهم لدخول كليات الأزهر دون غيرها.
وفي عام 1956م قام الرئيس جمال عبد الناصر فوق منبر الأزهر ليعلن القتال ضد العدوان الثلاثي ( بريطانيا وفرنسا وإسرائيل). وصدر القانون رقم 103 لسنة 1961م بشأن إعادة تنظيم الأزهر والهيئات التابعة له. فنص: الأزهر هو الهيئة العلمية الإسلامية الكبرى التي تقوم على حفظ التراث الإسلامي ودراسته وتجليته ونشره، وتحمل أمانة الرسالة الإسلامية إلى كل الشعوب، وتعمل على إظهار حقيقة الإسلام وآثره في تقدم البشر ورقي الحضارة، وكفالة الأمن والطمأنينة وراحة النفس لكل الناس في الدنيا والآخرة. كما تهتم ببعث الحضارة العربية والتراث العلمي والفكري للأمة العربية وإظهار أثر العرب في تطور الإنسانية وتقدمها، وتعمل على رقي الآداب وتقدم العلوم والفنون وخدمة المجتمع والأهداف القومية والإنسانية والقيم الروحية، وتزويد العالم الإسلامي والوطن العربي بالمختصين وأصحاب الرأي فيما يتصل بالشريعة الإسلامية والثقافية الدينية والعربية ولغة القرآن. وتخريج علماء عاملين متفقهين في الدين، يجمعون إلى الإيمان بالله والثقة بالنفس وقوة الروح، كفاية علمية وعملية ومهنية لتأكيد الصلة بين الدين والحياة، والربط بين العقيدة والسلوك. وتأهيل عالم الدين للمشاركة في كل أسباب النشاط والإنتاج والريادة والقدوة الطيبة، وعالم الدنيا للمشاركة في الدعوة إلى سبيل الله بالحكمة والموعظة الحسنة. كما تهتم بتوثيق الروابط الثقافية والعلمية مع الجامعات والهيئات الإسلامية والعربية والأجنبية. ومقره القاهرة، ويتبع رياسة الجمهورية". و أوضحت المادة الثانية من القانون رقم 103 لسنة 1961م ملامح الأزهر الجديد، وأنه يعيش بالإسلام في واقع المجتمع، وينفث روح الدين في شتى مجالات العمل في الدنيا، ويأخذ مكانه في العالم من خلال هذا الدور الذي يربط علوم الدين بالدنيا، و نصت على: يرأس الأزهر الشريف الإمام الأكبر شيخ الجامع الأزهر. وقد وضع القانون المشار إليه اختصاصات شيخ الأزهر فنصت المادة (4) على الآتي: شيخ الأزهر الإمام الأكبر وصاحب الرأي في كل ما يتصل بالشؤون الدينية والمشتغلين بالقرآن وعلوم الإسلام، وله الرياسة والتوجيه في كل ما يتصل بالدراسات الإسلامية في الأزهر وهيئاته، ويرأس المجلس الأعلى للأزهر و هو برتبة رئيس وزراء ".
وحاليا جامع الأزهر كمسجد يتبع وزارة الأوقاف ولا يتبع مشيخة الأزهر الموجودة بمقرها الجديد بحديقة الخالدين بالدراسة .

انتظروا حلقتي القادمة مفاجاة وايضا هذا ليس كل ما يتعلق بالازهر ، وشكرا

عدل سابقا من قبل القيصر في السبت فبراير 07, 2009 8:18 pm عدل 1 مرات (السبب : خطأ املائي)
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين فبراير 09, 2009 2:49 pm

لا أدري كيف أشكركم جميعا على مجهودكم الرائع في هذا الموضوع
وإنني أعتذر إليكم عن تأخيري في وضع حلقات التاريخ المصري الفرعوني

واليوم سوف أبدأ بوضع أولى الحلقات ؛؛؛

(( ملخص ))
-- تاريخ مصر القديمة --

مصر ام الامم - صفحة 2 08040140

تبدأ الحقبة التاريخية الحقة في التاريخ المصري باختراع الكتابة ، ويطلق على الفترة التاريخية في مصر القديمة الحقبة الأسرية أو عصور الأسر ، وهي تستغرق الفترة الزمنية الواقعة بين سنتي 3100 و 232 قبل الميلاد على وجه التقريب . والسبب في هذه التسمية التقسيم الذي اندرج تحته ملوك مصر في إحدى وثلاثين أسرة ، حسب تصنيف الكاهن المؤرخ مانتيون الذي عاش في العصر البطلمب معاصرا لأول ملكين من ملوكها .
والفترة الواقعة بين سنتي 3100 و 2686 قبل الميلاد تسمى العصر العتيق أو العصر الثيني بين سنتي 2686 و2181 قبل الميلاد تسمى الدولة القديمة وتشمل عصر الأسر من الثالثة إلى السادسة ، وبانتهاء الدولة القديمة يحل العصر الوسيط الأول ( 2818 - 2050 ق.م ) . ( ويسميه بعض المؤرخين عصر الاضمحلال الأول ). وتشمل هذه الفترة الأاسر من السابعة إلى العاشرة .

وبعد ذلك يحل عصر الدولة الوسطى الذي يشمل الأسرتين الحادية عشرة والثانية عشرة ( 2050 - 1750 ق.م ) ، يليه العصر الوسيط الثاني ( 1760 - 1567 ق.م ) . ( عصر الاضمحلال الثاني ) ويشمل الاسر من الثالثة عشرة حتى السابعة عشرة التي تدخل فيها فترة حكم الهكسوس . ويستغرق عصر الدولة الحديثة الفترة من سنة 1567 ق.م . إلى سنة 1085 ق.م وتشمل الأسر من الثامنة عشرة حتى العشرين . ويسمى العصر الذي يشمل الأسر من الحادية عشوالعشرين إلى الرابعة والعشرين بالدولة الحديثة المتأخرة ( 1085- 715 ق.م ) .

أما في الفترة من الأسرة الثالثة والعشرين ( متداخلة مع السابقة ) وحتى بداية العصر البطلمي فقد اصطلح على تسميتها بالعصر المتأخر ، وتدخل فيها الأسرة السادسة و العشرين أي العصر الصاوي . بعد ذلك ينتهي عصر الأسر ببداية العصر البطلمي ( 332 - 30 ق.م ) . حيث يكون حكام مصر من اليونانين ومنذ سنة 30 قبل الميلاد تصبح مصر ولاية رومانية .

وقد سبق الحقبة الأسرية عصور أخرى اصطلح على تسميتها عصر ما قبل الأسر ، ظهرت فيها الأطوار البدائية للثقافة والحضارة المصرية أخذت تتطور بالتدريج .

وعموما فقد استخدم في وصف العصور القديمة التعبيرات التي اصطلح عليها علماء الغرب وهي : عصر ما قبل التاريخ ثم العصر الحجري القديم ، والعصر الحجري الوسيط ، وأخيراً العصر الحجري الحديث .

تابع
×××××××××××
××××××××××
×××××××××
××××××××
×××××××
××××××
×××××
××××
×××
××
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 10, 2009 4:12 pm

عصر بداية الأسرات ( 3200 _ 2780 )ق.م

تبدأ العصور التاريخية لكل شعب قديم ببداية اهتداء أهله إلي علامات واصطلاحات يتفاهمون بها عن طريق الكتابة ويستخدمونها في تسجيل أخبار حوادثهم الرئيسية وتدوين معارفهم الدنيوية وعقائدهم الدينية ولم يكن من المنتظر أن تظهر الكتابة في مصر في وقت قصير ولكن كان لابد لها من أن تمر بعدة مراحل فيها فشل ونجاح وهكذا ظهرت أول ما ظهرت في اتجاهين .

الأول اتجاه تخطيطي علي الأحجار والفخار بمعني أنها اعتمدت علي الخطوط وليست علي الصور وهذه الطريقة لم يقدر لها الشيوع ، والطريقة الثانية هي الطريقة التصويرية وسادت هذه الطريقة واستمرت من السابقة وكانت أسهل منها وهي الكتابة التصويرية وكانت طريقة تعبر عن الشيء بصورته التقريبية ولكن كان لها عيوب من حيث صعوبة ماديات التعبير بها عن المفهوميات ( المعنويات ) فمثلا صورة ذراع عن القوة وصورة ساق عن الحركة وصورة الأذن عن السمع والعين عن الرؤية ، وقد اصطلحوا علي الكتابة منذ ذلك الحين بخطين : خط يغلب عليه طابع التصوير المتقن وروح الزخرف وخط ثاني سريع يعتمد علي الصور المختصرة التي تطور بعضها مع الزمن إلي أشكال خطية وقد عبر المصريين عن الخطين بكلمة (سش) بمعني الكتابة وعندما وفد الإغريق إلي مصر أطلقوا علي الخط الأول الخط الهيروغليفي بمعني الخط المقدس والثاني الخط الهيراطيقي أي الخط العام أو الشعبي أو كتابة الجمهور وهو أكثر إيجازا وصورة من الخط الهيراطيقي ثم ظهر خط رابع استخدمه المصريون بعد إعتناقهم المسيحية وهو الخط القبطي واستعاروا أشكال أغلب حروفه من صور الحروف اليونانية واهتدي المصريون المبدعون إلي ابتداع الأعداد الحسابية كما اقترن التطور الفكري لابتداع الكتابة والحساب بتطور صناعي لصناعة البردي واستخدام المداد وأقلام البوص للكتابة عليه و كذلك استخدام لوحات الحجر والخشب كما أدي ذلك إلي تناقل معارفهم بين جيل وآخر وتنظيم أعمالهم الحكومية وحفظ معاملاتهم الشخصية وتيسير تصميم مشروعاتهم المعمارية .

**. ارتبط عصر بداية الأسرات بأسرتين حاكمتين : -

الأسرة الأولي ( 3200_3047)ق.م :

ارتبط تأسيس حكم الأسرة الأولي بثلاثة أسماء ملكيه هي نعرمر (مينا ) وعحا ومني وقد دارت حولهم المناقشات والآراء الكثيرة ويري د.عبد العزيز صالح بأنه يحتمل أن الأسماء الثلاثة دلوا علي ملك واحد بدأ حكمه باسم نعرمر ثم تلقب بلقب عحا أي (المحارب) ثم تلقب باسم (مني) بمعني المثبت أو الراعي أو الخالد ويميل الكثير من الباحثين إلي الاعتقاد بأن نعرمر هو مني وأن عحا كانا إبنا لنعرمر .

.

وتتابع علي العرش ثمانية ملوك تسموا بأسماء ( عحا _جر _وواجي _دن_ وعج إيب _ سمرخت _ وقاي عا _ رع حوتب ) ومازالت هذه الأسماء موضع جدل لغوي وتاريخي .

- الأسرة الثانية (3047_2780)ق.م :

لا يزال أمر ترتيب أسماء الملوك في هذه الأسرة موضع نقاش بين العلماء ونعرف منهم ثمانية ملوك : حتب سخموي _ نبرع _ ني نثر _ونج _ سنج _ برايب سن _ خع سخم _ خع سخموي .

وسلك أوئل أولئك الفراعنة سياسية حكمية في الربط بين الصعيد والدلتا بعد اتحادهما عن طريق المصاهرة وأزدواج الألقاب والاشتراك في عبادة الأرباب فمثلا تزوج نعرمر بإحدي سليلات البيت الحاكم القديم في الدلتا وهي ( نيت حوتب ) وتزوج الملك دن بأميرة من الدلتا تسمي ( مريت نيت ) وتمتعتا الزوجتين الملكيتين بمكانة طيبة دلت عليها الآثار الباقية بأسميهما وسمح الفراعنة للوجه البحري بشخصية متمايزة في إدارته تحت ظل التاجين فانتسب الملوك إلى شعاره النحة ( بيتي ) جنبا إلي جنب مع شعار الصعيد (سو) كما اهتموا بالأعياد الدينية والتقليدية وخصصوا للدلتا بيت مال وحامل أختام ودار وثائق وغير ذلك ويعتبر عصر بداية الأسرات عصر تكوين بالنسبة لأوضاع الحكم الإدارة المصرية.

فمن ناحية الفرعون :

كان الفرعون منذ عصر بداية الأسرات هو رأس الدولة قولا وعملا وتركزت حوله مختلف مظاهر السلطة عن طريق الألقاب والأسماء التي اتخذها واستهدف منها تأكيد سلطانه الديني والدنيوي فهو الممثل للمعبود حورس وملك مصر العليا والسفلي وتحميه المعبودتين وادجيت في الشمال ونخبت في الجنوب .

وكان قصر ملك يسمي برعو او برنسو وبلغ من سلطانه بمثل ما عبر عنه لويس الرابع عشر ملك فرنسا ( أنا الدولة والدولة أنا ) ولفظ فرعون كان في بدايته لقب اصطلاحي إداري كتب في صورته المصرية برعو بمعني ( البيت العظيم ) أو ( القصر العظيم ) ثم أصبح يطلق علي القصر وساكنه وحرف العبرانيون لفظ برعو إلى فرعو لاختلاط الباء بالفاء في اللهجات القديمة ثم أضافت اللغة العربية إليه نون أخيرة فأصبح فرعون وهكذا فإن لفظ فرعون لا يدل علي لون معين من الحكم أو علي جنس معين من السكان وإذا كان القرآن الكريم قد وصف فرعون موسي بأوصاف الطغيان وادعاء الربوبية فعلينا أن نصدق بيه ولا نعمم صفاته علي كل الفراعنة لا سيما وأن القرآن الكريم قد وصف عزيز مصر الذي عاصر سيدنا يوسف بأوصاف أخري طيبة .

وتلقب كل فرعون بعدة ألقاب وأسماء واستهدف منها تأكيد سلطانه الديني والدنيوي مثل

_ الاسم الحورى : وهو يؤكد صلة الفرعون بالمعبود حورس ويجعله وريثا له يحكم باسمه .
_ الاسم نبتي : وهو يؤكد صلة فرعون بالربتين الحاميتين نخابة ( نخبت ) للصعيد ( أنثي العقاب ) وواجيت حامية الوجه البحري ( حية ناهضة ) .
_ الاسم النسيوبيتي : وهو يؤكد صلة الفرعون بالشعارين المقدسين سو شعار مملكة الصعيد والبيتي مملكة الدلتا القديمة .
واعتمد الاشراف الإداري علي بعض طوائف من كبار الموظفين مثل حملة الأختام ورجال بيت المال وحكام الأقاليم وكبار رجال البلاد ورؤساء الكتاب .
وعرف العصر بيتين للمال سمي أحدهما ( برحج ) بمعني بيت الفضة أو البيت الأبيض واختص بضرائب الصعيد ودخله وسمي الآخر ( بردشر ) بمعني البيت الأحمر واختص بضرائب الوجه البحري . واعتمدت بيوت المال هذه على تحصيل الضرائب العينية من محاصيل وإنتاج المصانع ونتاج الماشية وجلودها فضلا عن ما كانت تستثمرة الدولة من محاجر ومناجم النحاس والذهب ثم تتولي بيوت المال الإشراف علي مشاريع الدولة والفرعون ومرتبات الموظفين العينية .

ومن ناحية العمران والفكر:

1_ نخن ( هيراكوبنوليس ) وهي عاصمة دينية وتقع شمال مدينة أدفو.
2_ وثني ( طينة ) وهي أول عاصمة مصرية للدولة الموحدة طوال عصر الأسرتين الأولي والثانية.
3_ وانب حج ( منف ) الجدار الأبيض.

كانت إنب حج أو منف ثالثة المدن الكبرى في عصر بداية الأسرات من حيث الزمن وظلت أوفرها مجدا وأبقاها شهرة ويعتبر الملك نعرمر أول من فكر في تخطيط مدينة أو قلعة محصنة في (الجدار الأبيض) وتسمي ( السور الأبيض ) أو ( الحصن الأبيض ) أصبحت هذه المدينة فيما بعد النواه لعاصمة مصر واحتفظت بهذا الاسم حتي الأسرة السادسة ثم أطلق عليها اسم ( من نفر ) بمعني ثابت هو الجمال (اسم كان يطلق علي هرم الملك بيبي الأول القريب منها ) ثم سماها الإغريق ممفيس ومنها جاءت التسمية منف وتقع غرب النيل قرب قرية ميت رهينة مركز البدرشين محافظة الجيزة .

والعامل الرئيسي في اختيار موقع منف مركز للنشاط الحكومي في عصر بداية الأسرات هو وجودها بين النهائية الشمالية للصعيد وبين النهائية الجنوبية للدلتا وسهولة الإشراف منها علي شئون الوجه البحري بخاصة . وقد دل على تحول أغلب النشاط الإداري إلي منف منذ أوائل عصر بداية الأسرات احتفال ملوك العصر ببعض الأعياد الرسمية وأعياد الأربات كذلك كانت مركزا للفصل في منازعات العرش كما وجد بها عدد كبير من المقابر الضخمة لكبار موظفي عصر بداية الأسرات ونسب المصريون الألوهية الكبرى في منف إلي الإله بتاح وصور بهيئة بشرية ظل محتفظا بها حتى نهاية عصور التاريخ المصري القديم ونشأت في هذه المدينة المذهب المنفي وهو مذهب نشأة الوجود والموجودات ويعني اسمه الصانع أو الخلاق ولقبوه بلقب ( تاتن ) بمعني رب الأرض العالية .

وحفلت مدن عصر بداية الأسرات بعمرانها ودلت علي هذا العمران أطلال أسوارها وحصونها ومعابدها كما تمثلت في رسوم ونقوش مختصرة صورت علي الآثار الصغيرة وشيدت قصور من اللبن واستخدم الحجر علي نطاق ضيق لإقامة أعتاب الأبواب وأكتافها وللأعمدة .

وكان لاستخدام اللبن في مساكن الكبار والصغار من الموظفين ( الأغنياء والفقراء) علي حد سواء نظرا لتوافره وقلة تكلفته فهو عازل جيد لا تتسرب منه الحرارة الداخلية بسهولة ولا يمتص الحرارة الخارجية وكان المسكن يبني حوائطه من اللبن أما الأعتاب والأكتاف والأعمدة الداخلية من الحجر أو الخشب أحيانا وكانت تسقف بالحصير أو الجريد .

أما المقابر فكانت تشيد في مناطق الحواف الصحراوية الجافة وتنحت أجزاؤها السفلي في باطن الصخر وقد انتشرت بقاياها الحالية من عصر بداية الأسرات في مناطق كثيرة من الصعيد وأطراف الوجه البحري واختلف طرازها بعض الشيء في كل من الوجهين عن الآخر وكانت أكثرها احتفاظا بأجزائها العلوية هي مقابر سقارة التي امتازت بالضخامة والاتساع وبقاء أغلب أجزاءها اللبنية العلوية.

واتجه أهل عصر بداية الأسرات إلي استغلال موارد البلاد الطبيعية مثل استغلال المحاجر والمناجم فاستخدموا الديوريت والجرانيت والأحجار الجبرية في رصف أرضيات المقابر الملكية وتسقيفها كما استخدموها في بناء بوابات بعض المعابد .

ومن حيث النشاط الداخلي عمل المصريون القدماء علي توحيد طابع الحضارة الفنية وتجميع الكفايات الإدارية في عاصمتهم والارتقاء بالكتابة وتوسيع استخدامها في شئون الإدارة والعقائد وإرساء أسس مشاريع الري والزراعة وتنظيمات الضرائب وحكم الأقاليم.

النشاط الخارجي والحدودي :

وجوه نشاط حدودية وخارجية سليمة وحربية فنعرف منها مثلا اتصالات جنوبية مع منطقة النوبة والسودان فقد عثر علي اسم الملك (جر) ثاني ملوك الأسرة الأولي مسجلا علي صخور جبل الشيخ سليمان قرب وادي حلفا وربما أراد استغلال مناجم الذهب في وادي حلفا وقيام جيشه بحماية هذا التبادل أو الاستغلال .

وكفل حكام العصر حماية المناجم والقوافل وبعثات المناجم والمحاجر وحماية الحدود الصحراوية الشرقية والغربية وقد عثر علي نقش للملك (واجي) خامس ملوك الأسرة الأولي علي صخرة بالقرب من البحر الأحمر في وادي يصل بينه وبين إدفو مما يدل علي استغلال الأحجار ومعادن الوادي واستغلاله كطريق للتجارة المتبادلة بين النيل والبحر الأحمر وتأكدت اتصالات مصر بأطراف غرب آسيا فاستورد المصريون أخشاب الأرز والصنوبر من فينيقيا واستخدموها في تسقيف مقابر ملوكهم في أبيدوس وربما استخدموها في صناعة السفن الكبيرة منذ عهد الملك عحا واستوردوا الزيوت والخمور في أواني فخارية من جنوب سوريا وفلسطين كما ثبت أن هناك تبادل تجاري بين مصر وأهل كريت علي وجه الخصوص فقد عثر بتري في أبيدوس علي أواني تشبه زخارفها الأواني الكريتية المعروفة .

وانقضي عصر بداية الأسرات بمظاهره الحضارية حوالي عام 2780 ق.م . بعد انتقال أزمة الحكم من أسرته الثانية إي فرع حاكم جديد يتصل بها الدم والنسب فنعرف أول موك الأسرة الثالثة وهو زوسر أو جسر ابن للملك خع سخموي آخر ملوك الأسرة الثانية ومن زوجته ني ما عت حاب .

ومن أهم خصائص عصر بداية الأسرات :

1_ احتفظت مصر بالاستقلال الكامل وقومية الحكم فيها .
2_ كانت الحضارة المصرية مصرية الطابع محلية التطوير ولم تتأثر بالمؤثرات الخارجية .

ترقبوا المزيد قريبًا
×××××××××××
××××××××××
×××××××××
××××××××
×××××××
××××××
×××××
××××
×××
××
[rand][/rand]
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 10, 2009 6:59 pm

عصور الدولة القديمة (3200ـ 2780ق.م ) - (ج 1)

تسمى عصور الدولة القديمة بعصور بناة الأهرامات نظرا لحرص كل ملك من ملوكها على إقامة هرم خاص به ،كما تسمى أيضا بالعصور المنفية نظرا لا ستقرار الحكم لأغلب ملوكها في مدينة منف ( ميت رهينة ) مركز البدرشين حاليا و تشمل الدولة القديمة الاسرات من الثالثة و حتى السادسة .
.

**الأسرة الثالثة : 2780 _ 2723 ق.م :

بدأت عصور الدولة القديمة بعصر الأسرة الثالثة وهناك اختلاف بين ما نيتون والقوائم الملكية الأخري وما تمدنا به الآثار حول أول من بدأ الأسرة الثالثة وعدد ملوكها ومدد حكمهم وقد أعطي مانيتون تسعة ملوك حكموا 214 عاما أما علي وحة سقارة وأبيدوس وبردية تورين نجد أسماء 4 ملوك فقط وتجمع الآراء علي أن الأسرة الثالثة تتكون من ستة ملوك هم : جسر (نثر اري خيت ) - سخمخت –سانخت- خع با - نب كا- (نفركا) - حوني . الملك زوسر أو جسر ( أي رباني الجسد ) أو المنتمي إلي جسد المعبود .وربما كان إبنا للملك خع سخموي آخر ملوك الأسرة الثانية من زوجته ني ما عت حاب وترجع شهرته إلي المنجزات الحضارية التي تمت في عهده ولا سميا في مجال العمارة وربما كان يرجع وضعه علي رأس أسرة جديدة إلى ذلك الأمر فقد سجل أسمة بالمداد الأحمر في بردية تورين بوصفة مؤسسا لعصر جديد ولعل من أهم الأحداث السياسية في عصره هو نقل العاصمة السياسية والإدارية بصفة نهائية من (( ثينى )) إلى منف فاختارها مقرا دنياه وأخرته فنرى انه بعد أن شيد لنفسه مقبرة فى بيت خلاف جنود جرجا بنى لنفسه في منتطقه سقارة هرما مدرجا وهو اول هرم فى الوجود وكان أعظم ماحققه مهندس الملك إيمحوتب هو تلك المجموعة المعمارية الرائعة الخاصة بالملك فى جبانة سقارة وتتضمن ست عمائر خلاف الهرم والسور الخارجي وتشمل هذه المجموعة مساحة تزيد على مائة وخمسين الف متر مربع إلى جانب مجموعته المعمارية وارتبطت بعهد زوسر فكرة ابتدع التقويم الشمسي ( تقويم مدني يجمع بين خصائص التقويم الشمسي والتقويم النجمى المرتبط بتقويم الشعري في عهده وكذلك قصه المجاعة

**قصة المجاعة:

أشادت بعهد زوسر وحكمه ايموحتب نقوش صخرة كبيرة باقية في جزيرة سهيل جنوب مدينة أسوان ويطلق عليها اصطلاحا اسم لوحة المجاعة وتقص نقوشها على انه حدث في العام الثامن عشر من حكم زوسر أن زاد الضيق بالبلاد وذلك لقلة مياه الفيضان لمدة سبع سنوات وقلت الحبوب واستشعر شيوخ البلاد وأطفالها الجوع حتى الفرعون نفسه لحقه الهم فأرسل الملك إلي حاكم البلاد العليا ورئيس معابد الجنوب وأمير النوبيين ويطلب منه المساعدة واحتكم زوسر إلي رئيس الكهنة وايمحوتب وأشاروا عليه بتقديم الأضاحي والقرابين إلي أرباب وربات آبو (أسوان الحالية )ورأي في المنام الإله خنوم رب أسوان فأمر الملك بأن توقف بعض خيرات المنطقة لصالحة ووسع دائرة نفوذ الإله ووهب له ارض زراعية وقد اختلف العلماء بخصوص هذا النص فيري البعض أنها قصة مختلفة من خيال كهنة المعبود خنوم في العصر البطلمي وبعضهم يري أنها قصة حقيقية حدثت في عصر زوسر ويري بارجيه
P0barguetأن الملك الذي حدثت في عهده المجاعة هو بطليموس الخامس وليس جسر وعلي هذا منح الملك البطلمى معبد خنوم الأراضي الممتدة من أسوان حتى تاكومبسو بالقرب من الدكة0
وقد اتخذ الملك جسر لقب "رع نوب"(أي رع الذهبي) وهو يعبر عن ارتباطه بمعبود الشمس وسوف يستبدل هذا اللقب في الأسرة الرابعة بلقب حور نوب وتحت حكم زوسر بدأت الإدارة الملكية في التوسع ووجد إلي جانب الملك زوسر وزير أول لكي يساعده في مهامه لتنظيم البلاد وإدارتها وتعاقب بعد زوسر عدد من الفراعنة جعلتهم القوائم الملكية بين الأربعة وستة وجعلهم مانيتون ثمانية واحتفظت الآثار القائمة بأسماء ما بين الثلاثة والخمسة وانتهت الأسرة بالملك حوني حكم ما يقرب من أربعة وعشرين عاما .

الأسرة الرابعة : (2680 _2560 ق.م)

قد يبدو للبعض من دارسي تاريخ مصر القديم أن الأسرة الرابعة من أكثر الأسرات المعروفة في مصر القديمة فهي في الواقع أسرة بناة الأهرام الكبرى ولكن الحقيقة غير ذلك فليس لدينا إلا القليل عن تاريخ هذه الأسرة والملك الذي لدينا معلومات أكثر من عهده هو سنفرو مؤسس هذه الأسرة أما باقي الملوك فلا نعلم عنهم سوي نشاطهم المعماري هو سنفرو المتمثل في الأهرامات ويبلغ عدد ملوك هذه الأسرة ثمانية ملوك وقد اختلف العلماء في ترتيبهم وهم : سنفرو _ خوفو _ جدف رع _ خفرع _ جدف حور_ باواف رع_ منكاورع _ شبسكاف .

**سنفرو :

اعتبر هذا الملك من الملوك الكبار وقدسته الأجيال اللاحقة كأحد الملوك البارزين . وتزوج سنفرو من الأميرة حتب حرس ويحتمل أنها ابنة حوني وبذلك أصبح ذو مركز شرعي في البلاد لأن حتب حرس كان في دمها حق وراثة عرش البلاد بعد أبيها حوني ونعرف أم سنفرو وهي مرس عنخ وكانت مدفونة في ميدوم . ومن دراسة حجر بارمو نعرف الكثير عن نشاط الملك سنفرو فقد أرسل أسطولا بحريا من 40 سفينة لإحضار كتل من أخشاب شجر الأرز من لبنان وقد بقي حتى الآن الكثير من تلك الأخشاب داخل هرمه القلبي في دهشور وهي في حالة جيدة تؤدي مهمتها وذكرت أيضا مشروعا صناعة 60 سفينة في عام لك سفينة 16 مجدافا . ويشتهر سنفرو بحملاته ومنها حملنه أتي أرسلها إلي بلاد النوبة في الجنوب لتأديب النوبيين ويعيد الأمن والطمأنينة إلي حدود مصر الجنوبية وعاد جيشه بسبعة آلاف من الأسري ومائتي ألف رأس من الثيران والأغنام وأرسل سنفرو كذلك حملات التعدين إلي شبة جزيرة سيناء واتي كانت لها أهمية خاصة في اقتصاديات البلاد ومن حيث مثلا استغلال مناجم النحاس والفيروز وأقام سنفرو عدة استكحامات عسكرية تأمين حدود مصر الشرقية كذلك تأمين مناجم الذهب التي تمتد إلي الشرق بين النيل والبحر الأحمر والتي كانت تحول إلي خزائن الملك . وترك لنا رجال سنفرو على صخور وادى المغارة ذكرى هذه الحملات وظلت ذكرى سنفرو ماثله واسمه خالدا فى المنطقة حتى الدولة الوسطي واعتبر معبودا للمنطقة إلى جانب حتحور كما يدل على ذلك من النقوش وتتحدث النصوص أيضا عن قيامه بحمله إلى ليبيا لتأمين حدود مصر الغربية وسرعان ما أتت سياسة سنفرو في التوسع التجاري مع الشاطئ السوري والنوبة واستغلال المعادن بأحسن النتائج وبدأت مصر نهضة عامة فمن حيث العمارة يعد هذا الملك من الملوك البناة كما يدل ذلك الهرمين اللذين شيدهما لنفسه في منطقة دهشور وقبل ذلك قام ببناء هرم مدرج في ميدوم وقد شيد سنفرو في أول الأمر الهرم الجنوبي في دهشور والمعروف باسم الهرم المنكسر أو المنحنى وقد بنى بزاوية حادة أدت إلى تغير تصميمه في منتصف المرحلة حيث أن له مدخلان في الواجهتين الشمالية والغربية وهو الهرم الوحيد مكن بين أهرام مصر وفقد الكساء الخارجي حيث أ
ن عمال محمد بك الدفتر دار صهر الوالي محمد على باشا حطمه كساء الهرم المنحنى وكذلك معبد الوادي للحصول على الأحجار اللازمة لبناء قصره في القاهرة سور القاهرة وبعض القصور والمساجد وشيد الملك هرما أخر الي الشمال جنوب غرب منف وهو الحجر الجيري ويعتبر أول بناء يتخذ شكل الهرم الحقيقي في تاريخ العمارة المصرية القديمة وارتفاعه 99 مترا ويسمي بالهرم الأحمر لأن الأحجار تمل إلي الحمرة هذا إلي جانب معبده الجنازي ومعبد الوادي وإلي الشرق من الهرم الشمالي انتشرت مقابر عائله سنفرو من بينهم بعض أبنائه وبناته ويبدو أن الفنون وخاصة في النحت قد بلغ مستوي متقدما في عهده مثلا نعرف تمثال رع حت ونفرت الذي يعتبر من أجمل التماثيل الحجرية الملونة ونعرف من أهم الشخصيات في عهده سنفرو المدعو متن الذي كان رئيسا لكتبه التموين وتولي إدارة بعض الأقاليم والمدن الهامة وكفأه الملك بمساحه واسعة من الأراضي ومن مقبرته التي نقلت بالكامل إلي متحف برلين نعرف الشيء الكثير عن التنظيم الإداري للبلاد في ذلك العهد ونعرف أن سنفرو تلقب بلقب نب ماعت (أي رب العدالة ) وامتاز الأوضاع في عهده بإنشاء منصب الوزارة رسميا لأول مرة وقد اسند هذا المنصب إي أمير كبير من أسرته وهو نفر ماعت وظلت الوزارة في الأمراء الكبار وحدهم حتى نهاية الأسرة الربعة وذكرت بردية تورين أن سنفرو حكم أربعة وعشرين عاما وقد كان له ذكري طيبة فوصفته الروايات أدبية بأنه ملك فاضل الملك الخير في البلاد ... إلخ

تابع
××××××
×××××
××××
×××
××
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 10, 2009 7:05 pm

**خوفو :

تولي العرش بعد سنفرو وكان ابنا له من زوجته حتب حورس وطبقا للنصوص التي نملكها فقد كان خوفو رجلا تقيا فيما يخص الديانة وكان يميل إلي ديانة معبود الشمس رع ومن أهم أعمال خوفو هو تشيييده لهرمه الشهير الذي شرع فيه في بداية حكمه وهو بعد من عجائب الدنيا السبع وقد اختار الملك خوفو هضبة الجيزة لبناء هرمه فوق مربع مساحته 13 فدان (54 أف متر مربع ) وعلي هذه القاعدة شيد الهرم الذي بلغ ارتفاعه 146 متر وارتفاعه اليوم 137 متر واستخدم في بنائه 2 مليون كتله من كتل الأحجار الجيرية والكتل السفلي تزن حوالي 2 طن أو أكثر ونقلت هذه الكتل عبر النيل من محاجر طره هذا إلي جانب الأحجار التي قطعت من هضبة الجيزة التي شيدوا الهرم عليها ويدعى البعض عن قسوة الملوك علي العبيد الذين سخروا لتشيد الأهرام ولكن من يدرس القليل عن الحضارة المصرية القديمة سوف يوقن تماما أنهم كانوا أكثر إنسانيه واحترام للحياة الإنسانية ويمثل بناء الأهرام قمة ما وصل إليه الإنسان المصري القديم من فكر صائب ولا يمكن أن يكون هذا الإنجاز المعماري الفريد والدقة المتناهية في البناء من فكر صائب ولا يمكن أن يكون هذا الإنجاز المعماري الفريد والدقة المتناهية في البناء قد تمت بالسخرة ولكنه عمل جماعي لا مكان فيه للعبودية والاضطهاد فالسخرة لا تنبت أهراما ولا تحقق المعجزات بل ساعد على تحقيق وإخراج هذا العمل مجموعه من العوامل عن طريق إنشاء أجهزه فنيه وإدارية وتوفير الأيدي العاملة الماهرة ورعايتها وتوفير أساليب الأمن وتحقيق العدالة الاجتماعية وتم هذا العمل في عشرين عاما ولا يمكن أن يحدث هذا كله في ظل نظام غير عادل فيه السخرة أو إجبار الفلاحين والعمال على العمل ونعلم انه في خلال ثلاثة شهور من فصل الفيضان السنوي لا يستطيع المزارع المصري أن يعمل في الحقل وفي أثناء هذه الفترة كان هناك أعدادا كبيرة من العمال يمكن استخدامهم أن الهرم الأكبر بني أولا علي هيئة سلالم أي مدرجات وان الأحجار رفعت بواسطة الآلات من الألواح الخشبية القصيرة ويذكر أن مئة ألف عامل عملوا باستمرار في بنائه وأن الهرم شيد في عشرين سنه بينما احتاج بناء وتمهيد الطريق إلي عشرة سنين ومهما يكن من أمر بناء الهرم الأكبر وما يدعيه البعض فيجب ألا ننسى أن الهرم عند بنائه لم يقصد إلى أن يكون قبرا ومنزلا أبديا لروح صاحبه خوفو وكان المفروض أن يظل فيه إلي الأبد مغلقا لا يدخله أحدا من الناس وارتبط بالهرم الأكبر (مراكب الشمس )وحكم خوفو حوالي 23 عاما وشهد إتمام بناء هرمه ولا نعرف أي شيء عن النشاط العسكري لملوك هذه الأسرة سوى حمله أمر بها خوفو أي شبه جزيرة سيناء ربما للتعدين وعلى الرغم من التقدم الحضاري والفني والمعماري الذي بلغه الإنسان المصري القديم خلال هذا العصر إلا أن هذه الفترة لا نعرف عنها الكثير فهي لا تفصح عن الحياة السياسية مثلا ونعرف تمثال صغير لخوفو من العاج عثر عليه في أبيدوس وهو بالمتحف المصري وهو التمثال الوحيد الذي نملكه لهذا الملك وهو بضعة سنتيمترات ويمثله جالسا على كرسي متوجا بالتاج الأحمر.

**جدف رع :

ان ترتيب تتابع الملوك بعد خوفو غير مؤكد فلا نعرف مثلا حتى الآن أين يوضع الملك جدف رع الابن الثاني لخوفو الذي سلب العرش بعد أن دبر مؤامرة وقتل أخيه( كاوعب) وتزوج من أرملة أخيه ليزكي حقه في العرش عن طريقها ، وتولى جدف رع ثماني سنوات واستمر النشاط الفني في عهده وشيد الملك لنفسه هرماُ بالقرب من أبي رواش وقد عثر على ثلاثة رؤوس لتماثيل الملك أحدها في المتحف المصري وربما في ابتدع الفنانون في عهده أول نموذج لتماثيل أبو الهول برأس إنسان وجسم أسد رابض ، وتعهد جدف رع برعاية أولاده ولكنهم ظلوا بعيدين عن الحكم في عهود خلفائه حتى قدر لأمير من فروعهم أن يعتلي العرش في بداية عصر الأسرة الخامسة.

**خفرع:

تولى بعد جدف رع وحكم خمسة وعشرين عاماً أو أكثر وأعاد لبقية أفراد الأسرة الحاكمة مكانتهم ولا ندري للأسف عما تم في عهده من مشاريع عمرانية أو جهود حربية غير القليل ولا ندري من عهده إلا أمرين:

الأول: أن لقباً ملكياً جديداً ظهر في عهده وهو ( سارع) ( ابن رع) (ابن الشمس) .
الثاني: أن آثار العمارة والنحت التي تخلفت من عهده تدل على أن الفن خطا في خلال عهده خطوات واسعة.
أما اللقب الملكي الجديد( سارع)، فقد ظهر هنا لأول مرة وهي المرة الأولى التي يسرع فيها الملك ببنوته للإله رع ثم أصبحت بعد ذلك سنة ثابتة بعد عهده واكتملت بهذا الألقاب الملكية الخمسة ، وقد رغب الفرعون بذلك أنه اعتلى العرش بناءً على رغبة إله الشمس وتفويض منه وربما رغبت منه في أن يتبرك باسمه وأن يكتب له الدوام مثل دوامه ولو خلال حياته الثانية .
ومن ناحية العمارة فقط شيد خفرع هرماً كبيراً مثل هرم أبيه خوفو وقد اختار الهضبة نفسها وقليلاً إلى جوار أبيه .
وارتبط بعهد خفرع أبو الهول وكان في الأصل كتلة حجرية صخرية تعترض الطريق الصاعد بين المعبد الجنائزي ومعبد الوادي لخفرع، وفكر الفنانون في تغيير شكلها فنحتوا هذه الصخرة إلى تمثال له جسد أسد رابض رمزاً للملكية ورأس آدمية تحمل غطاء الرأس الملكي ( نمس) ويمثل وجهه وجه الملك خفرع نفسه ولم يحدث أن ملكاً من ملوك الدولة القديمة أو غيرها قام بتقليد هذا التمثال الضخم.
وتعرف أن خفرع تزوج من ابنة أخيه كاوعب مرس عنخ الثالثة ، وتولى بعده العرش اثنين من الفرع ملكان هم جدف حوز وباو اف رع ولكن لا تعرف عن حكمهما أي شيء ،ثم تولى العرش بعد ذلك منكاورع ابن خفرع.

**منكاورع:

وبدأت بعد سنوات قليلة من حكمه فترة جديدة في تاريخ أسرته اختلفت في إمكانياتها وأحجام عمائرها وعلاقات حكامها بمحكوميها عن الفترة السابقة ـ التي انتهت بحكم خفرع ، وامتدت سنوات قليلة في عهد منكاورع، وقد شيد منكاورع هرمه على الهضبة نفسها وارتفاعه الآن حوالي 62أو66 متراً وهو أقل من هرمي أبيه وجده.
وتميز عهد منكاورع أيضاً بأنه تهيأ لكبار الأفراد من الثراء وحرية التصرف في مقابرهم أكثر مما تهيأ لهم ولأسلافهم في عهد الملك خوفو وخفرع ، فكثرت تماثيلهم في المقابر وزادت نقوشهم ومناظرهم على الجدران واستن خفرع سنة جديدة بأن فتح قصره لأبناء المقربين إليه من كبار الموظفين وعهد بتربيتهم إلى كبار رجال القصر مع أبنائه حتى يشبوا أفياء مخلصين لبلاطه .
وحكم منكاورع أكثر من 21 عاماً وتولى العرش بعده ابنه شبسكاف الذي لم يحكم سوى أربع سنوات وشيد لنفسه في جنوب سقاره مقبرة على هيئة مصطبة كبيرة سميت باسم مصطبة فرعون ، ثم انتهت وراثة العرش في أسرته إلى الأميرة خنتكاوس التي كانت حلقة الوصل بين الأسرة الرابعة والخامسة ، وربما أنها كانت الابنة الكبرى لمنكاورع وأختاً لشبسكاف وتزوجت من وسر كاف فأبدت حقه في اعتلاء العرش

تابع
×××××××
××××××
×××××
××××
×××
××
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 10, 2009 7:20 pm

الأسرة الخامسة : عصر التقوى والرفاهية(2560ـ2420 ق.م).

* خصائص عصر الأسرة الخامسة:

يعتبر عصر الأسرة الخامسة فاتحة زمن زاهر جديد ، ومن خصائصه:

1 ـ اتسعت فيه آفاق ديانة الشمس وشملت أمور الدنيا والآخرة.
2 ـ بلغت فنون العمارة والنحت والتصوير والنقش درجة عالية من الرقي.
3 ـ استأنفت مصر خلاله صلاتها التجارية الخارجية على نطاق واسع مع فينيقيا في شمالها الشرقي وبلاد (بونت) في جنوبها الشرقي.

وقد جمعت الأسرة الجديدة بن فرعين من الأسرة الرابعة الكبيرين المتنافسين :

- فرع خفرع الذي مثلته خنتكاوس.
- فرع جدف رع الذي مثله أوسركاف وحققت الوئام بينهما بزواج خنتكاوس من أوسركاف الذي أعلن نفسه ملكاً للبلاد وكان يبلغ عندئذ الخمسين عاماً أو أكثر ولكن لم يمكث على العرش إلا مدة تزيد عن سبع سنوات ولا نعرف أي شيء عن الأحداث التي تمت خلال حكمه ، وشيد له هرماً على بعد قليل من الناحية الشمالية لهرم جسر ويطلق عليه الهرم المخربش .
- وأسماء ملوك هذه الأسرة هم تسعة ملوك ( وسر كاف – ساحو رع- نفرإيركارع – شبسكارع – نفراف رع – ني أورسرع – منكاو حور- جدكارع- ونيس( أو أوناس).

وكما نرى أن أغلب أسماء ملوك هذه الأسرة تداخل اسم رع في الأسماء الفعلية لستة منهم ويتضح من هذا أن عبادة معبود الشمس رع أصبح له الأهمية الكبرى ؛ وذلك لأن أصل الأسرة كان من أيونو.
وربما أن كهنة هذه المدينة قد ساهموا في الاستيلاء على السلطة بواسطة أسرة هؤلاء الملوك ، ومنذ بداية هذا العصر سن ملوك الأسرة الخامسة سنة جديدة وهي أن يشيد كل ملك معبوداً لإله الشمس رع واستمرت هذه السنة طوال عصر الأسرة الخامسة واختفت بعدها.
ونرى هنا تأثير ديانة الشمس في العمارة وفي المعابد وبدأ وسركاف هذه السنة فبنى معبداً متواضعاً في أبي غراب جنوبي الجيزة ولكن كان متواضعاً من اللبن ولم يبنيه في منطقة عين شمس ولا نعرف سبب ذلك.

ساحورع : تولى العرش ساحورع بعد أوسركاف وحكم أربعة عشرة عاماً ، وكان أول ملوك الأسرة الخامسة في اختيار منطقة أبوصير ؛ ليبنوا عليها أهرامهم ، فبنى هرماً له في المنطقة بين أهرام الجيزة وسقارة، كما شيد معبدين بالمنطقة ونعرف من بقايا النقوش التي كانت تغطي جدران معبديي ساحورع والطريق الموصل بينهما كثيراً من نشاط هذا الملك وبخاصة في ميدان الحرب، حيث إنه انتصر على القبائل الليبية التي هاجمت مصر من الناحية الغربية وهاجموا الدلتا،كما أنه أرسل حمله إلى سيناء لتأديب قبائل البدو الذين يعملون على السلب والنهب، وأرسل حملة إلى الجنوب بغرض تأديب الزنوج الثائرين ، كذلك أرسل أحد الأساطيل إلى شواطئ سوريا العليا لجلب خشب الأرز من عابات لبنان، كما أننا نعرف من حجر بالرمو بأنه أرسل حملة إلى بلاد بونت وأن تلك الحملة عادت ومعها مقادير كثيرة من البخور والذهب والأبنوس وهكذا خرجت مصر عن عزلتها وعادت اتصالاتها بالعالم الخارجي.

وقد ذكر مانينون أن ساحورع حكم لمدة ثلاثة عشر عاماً على حين ذكرت بردية تورين وأن حكمه اثنا عشر عاماً فقط ، ثم خلفه نفرإركارع وحكم فترة أقل من عشرة أعوام وكان يبلغ من العمر عند توليته العرش حوالي السبعين عاماً ، ولكنه عاش حتى التسعين ونقرأ عن أعماله في نقوش حجر بالرمو ففي السنة الأولى من حكمه منح الأوقاف للمعبودات وقدم مذبحاً
للمعبود رع ، وآخر لحتحور وقدم الهبات للمزارعين الذين كانوا يعملون في الأراضي التي تملكها المعابد وأعفى مزارعي المعابد من القيام بأي عمل آخر في مشاريع الاصلاح في الأقاليم الأخرى.

تولى بعد ذلك شبسكارع وحكم سبـع سنـوات ولا نعرف عنه إلا القليل، ثم (نفر اف رع) حكم أربع سنوات وشيد هرماً صغيراً في أبو صير.
ثم تولى (ني وسر رع) الذي حكم اثنين وثلاثين عاماً ن وبنى له هرماً في أبوصير وبنى معبداً للشمس في أبو غراب شمالي سقارة، ويعتبر هذا المعبد من أهم المعابد للشمس في المنطقة ، وزينت جدرانه بمناظر احتفال الملك بالعيد الثلاثيني ومناظر لحروب قام بها الملك ضد الليبيين وحروب أخرى في سوريا ، ونعلم أن اسم الملك ( ني وسر رع) نقش على صخور محاجر سيناء، مما يدل على إرسال بعثات لاستغلال محاجر المنطقة، ثم حكم ملك يسمى(منكاوحور) وحكم ثماني سنوات، ولا نعرف عنه شئ سوى هرمه ومعبد الشمس وللأسف لم يعثر عليها.

جد كارع- إسيس: وحكم ثمانية وعشرين عاماً واهتم بتأمين حدود مصر واستغلال المناجم والمحاجر فأرسل حمله إلى بلاد النوبة وإلى وادي الحمامات وحملة أو أكثر إلى المعارة بسيناء، كما أرسل حملة تجارية إلى بلاد بونت بالقرب من الشاطئ الصومالي.

الملك أوناس( ونيس): كان آخر ملوك الأسرة الخامسة ، ويميل بعض المؤرخين إلى اعتباره أول ملوك الأسرة السادسة ؛ لأن حكمه ارتبط ببعض التغييرات الجوهرية.
ترجع شهرة أوناس إلى مجموعة النصوص الدينية الشهيرة باسم نثوث الأهرامات والتي لم تكتب على جدران الحجرات الداخلية للأهرام قبل عصر أوناس وأصبحت تكتب منذ عهده داخل أهرام الملوك والملكات ن وقد أمدتنا بالكثير من المعلومات عن عقائد المصريين القدماء والطريق الصاعد بين المعبد الجنائزي ومعبد الوادي لهرم أوناس بسقارة يمدنا ببعض النقوش الهامة عن الملك أوناس وهو يؤدي الطقوس الدينية ويقضي على أعدائه ومناظر تمثل الزراعة والحصاد والصيد في الصحراء ، وما يمثل وصول الأجانب إلى مصر.

الأسرة السادسة: ( 2423ـ2263ق.م) :

حدث انتقال الملك من الأسرة الخامسة إلى الأسرة السادسة دون أي نزاع ومن أهم ملوكها:

1- تيتي .
2- وسر كارع .
3- مري رع بيبي الأول.
4- مري رع ( أو مران رع الأول) .
5 - نفر كارع بيبي الثاني.
6 - مران رع الثاني .
7 - نيت اقرت.

* تيتي: شيد هرم في سقارة – حكم حوالي اثنى عشر عاماً.

* وسر كارع: لم يترك آثار هامة أو ضخمة.

**مري رع – بيبي الأول :

انتشل بيبي الأول بلاده مما كانت فيه وتمتعت مصر خلال خمسة وعشرين عاماً التي حكمها بعصر زاهر فارتقت فيه الفنون وعادت مصر مرة ثانية صلتها بجيرانها ومراقبة حدود مصر الجنوبية والشرقية فقام بحملة إلى سيناء لتأمين مصالح مصر في فلسطين لضرب البدو كما قام بحملة إلى فلسطين وهاجم الآسيويين هناك وشيد الملك هرمه في سقارة.

- خلفاء بيبي الأول:

مري رع ( مران رع الأول) : وكان مريضاً وتوفى صغيراً بعد خمسة أعوام من توليه العرش وأهم أعماله مراقبة محاجر الجرانيت والأحجار الأخر فأرسل حملة ‘لى بلاد النوبة العليا.
ثم حكم بعد ذلك الملك
نفر كارع بيبي الثاني وتولي العرش بعد وفاة أخيه ، وكان عمره ست سنوات وتعتبر فترة حكمه أطول فترات الحكم في مصر القديمة فحكم حوالي أربعة وتسعين عاماً وتوفى عن مائة عام، وكانت أمه وصية عليه في البداية وربما كان أشهر أعماله في السنوات الأولى من حكمه إرسال حملات إلى الجنوب كذلك بعض الرحلات التجارية إلى بيبلوس في الشمال ، وكان لطول مدة حكم الملك بيبي الثاني أثره في ضعف الأسرة ، فنجد أنه في النهاية بسبب كبر سنه غير قادر على كسب طاعة أمراء الأقاليم الأقوياء الذين زادت سلطتهم ولم يدينوا بالولاء للملك وامتنعوا عن دفع الجزية وظهر عدم الاستقرار وعدم الأمن فسادت الفوضى في كل مكان وأهملت القوانين وانهار الصرح الاجتماعي وطرد الموظفين من وظائفهم وزاد السلب والنهب وعقب وفاة الملك كانت هناك حالة من الفوضى الكاملة ، ولم يكن في إمكان الملك المحافظة على وحدة البلاد ، وهكذا بدأ إنهيار الدولة القديمة وشبت ثورة عارمة في البلاد على العرش وعلى الحكام وعلى الآلهة وتولى الحكم في آخر أيام الأسرة ملكان هما مري ان رع الثاني وحكم سنة واحدة ، ثم نيت أقرت هي سيدة وبقيت عامين ثم عمت الفوضى وانتهت الأسرة السادسة والدولة القديمة.

كان هذه حلقاتي ومعلوماتي لليوم أرجو أن تنال معرفتك وأن تستفيدوا منها جميعكم

مصر ام الامم - صفحة 2 08030625
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 13, 2009 2:01 pm

عودة جديدة مع حلقات التاريخ الفرعوني

ونكمل معاً عصر الدولة القديمة

عصر الدولة القديمة - (3200ـ 2780ق.م ) - (ج 2 )

مقدمة عن بعض المظاهر الحضارية في عصر الدولة القديمة

أن أقوى فترات الحكم الملكي تركزت في عصر الأسرة الرابعة ، وهو عصر بناة الأهرامات العظام ، وكانت الإدارة مركزة في يد الملك الذي يمكن أن نسميه الملك المأله لأنه يشرف على العدالة والحق، سواء على الأرض أو في العالم الأخر .

أولاً : الملك والدولة:

وقد ساعد الملك بعض المعاونين في مهامه ، وكان على رأسهم الوزير والذي اعتبر الممثل الشخصي للملك وكانت من مهامه الإشراف على بيت المال والعدالة إلى جانب الأعمال الإدارية وساعد الوزير في كافة الأعمال، طبقة من عامة الشعب شغلوا وظائف أخرى وهم طبقة من المتعلمين فمنهم الكتبة وغيرهم ،وكانت الإدارة منظمة وإلا لما تم بناء هذه الأهرامات الضخمة .
وابتداء من عصر الأسرة الخامسة وظهور عقيدة الشمس وإلهها رع الذي اعتبر كخالق للعالم فقد الملك بذلك بعض من سلطانه كما أنه تم تعيين وزراء من خارج البيت المالك ، وبدأت تظهر على كبار الموظفين نوع من الاستقلال والتحرر من شدة النظام الوظيفي فأخذ البعض منهم في إقامة مقابرهم في مقاطعاتهم بعيداً عن جبانة العاصمة وربما حاول بعضهم إنقاذ الإدارة في البلاد ولكن حكام الأقاليم اكتسبوا كل أنواع القوى العديدة في البلاد، إلى أن انهارت الدولة القديمة.
ولا ننسى أن صورة الملك قد تغيرت لدى الشعب عندما سمع بما يحدث في البيت المالك من خلافات من أجل الجلوس على العرش ووصول من هو ليس له الحق بولايته عندئذ أحس الشعب بأن الملوك أنفسهم بدأوا يتقهقرون وضاعت الفكرة الإلهية المقدسة لدى الشعب.

ثانياً: المجتمع والحياة الاقتصادية:

إذا ما حاولنا تخيل صورة المجتمع في عصر الدولة القديمة فنجد أن أغلب طبقة الشعب كانت من الفلاحين وكانت كل الأراضي الزراعية ملكاً للدولة وربما بقيت طبقة أو صغار الفلاحين يمتلكون بعض الأراضي الصغيرة، وربما تكون منحة من الملك.
أما بالنسبة للحياة الاقتصادية فكان يشرف عليها موظفين أكفاء، يجمعون الضرائب ويضعونها في بيت المال التابع للقصر الملكي ومنها كان يصرف على الموظفين والضياع والعمال والصناع والمعابد ، ولعلنا نتصور مدى الدقة في العمل عندما نشاهد بناء الأهرامات وكيفية تنفيذها وتنظيم العمال وغير ذلك ، ولكن بعد فترة عندما ظهرت طبقة الكهنة ونقصد بهم كهنة الشمس منحت بعض الأراضي لهم وأصبحت الكثير من أملاك الدولة أملاك خاصة وساعد هذا على تفكك الإدارة المركزية في البلاد ، كما أن طبقة الكهنة تخلوا عن دفع الضرائب لبيت المال وإرسال الصناع إلى أعمال الدولة ، كل هذا أدى إلى انهيار الحياة الاقتصادية.

ثالثاً: العلاقات الخارجية:

من ناحية الاتصال الخارجي كانت لمصر علاقات مختلفة مع بلاد النوبة وبلاد بونت وبلاد الشام، وخاصة لبنان(جبيل) ومع قبرص وكريت .
وهذا الاتصال لم يكن فيه أي انحراف عسكري ، ولكن كانت أغراضه هي التبادل التجاري لإحضار ما ينقص البلاد من موارد النوبة ؛ لأنها كانت منطقة عبور إلى داخل بلاد إفريقيا وكانت لها أهيمة من حيث منتجاتها من الغابات أي الأخشاب والماشية والأحجار مثل الديوريت ، هذا إلى جانت إنسان النوبة نفسه فقد كان يمتاز بالقوة فاستعان به الملوك في فرق البوليس والأعمال الأخرى.

بونت:

وهي من البلاد الجنوبية وترجع أهميتها إلى إحتياج مصر من موارد العطارة والألوان وسن الفيل وجلد الفهود وريش النعام وكل هذا كان يتوافر في تلك البلاد، وعلى الرغم من صعوبة الوصول إلى بلاد بونت ولكن المصري استطاع الوصول إليها رغم صعوبة الطريق ومشاق السفر وقد سمعنا عن مثل هذه الرحلات في عصر الملك ساحورع من الأسرة الخامسة إلى جانب رحلات أخرى.

بلاد الشام( ميناء جبيل):

هي مناطق غنية بالأخشاب اللازمة في البناء والعمارة كذلك الزيوت التي كانت تستخدم في أغراض التحنيط وخلافه ، وقد سمعنا من عهد الملك سنفرو من الأسرة الرابع عن إرسال أربعين سفينة لإحضار خشب الأرز، كذلك نعرف رحلة أخرى من عهد الملك ساحورع من الأسرة الخامسة.

قبرص وكريت

وأحضر المصري منها زيت الزيتون والنبيذ وبعض الأخشاب وربما أن هناك بعض الجاليات المصرية قد أقامت في تلك المنطقة كما أن أهل كريت كانوا يأتون إلى مصر لجلب منتجاتها ، هكذا نرى أن علاقات مصر كانت كلها بغرض التجارة، وانتهى عصر الدولة القديمة بكل مظاهرة الحضارية لتقع مصر في عصر الانتقال الأول فريسة للاضطرابات الداخلية والثورة الاجتماعية التي عمت البلاد كلها وتتوقف عجلة الإنتاج والتقدم الحضاري لفترة من التاريخ.

تابع
؛؛؛؛؛؛؛؛؛
؛؛؛؛؛؛؛؛
؛؛؛؛؛؛؛
؛؛؛؛؛؛
؛؛؛؛؛
؛؛؛؛
؛؛؛
؛؛
؛
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مصر ام الامم   مصر ام الامم - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة فبراير 13, 2009 9:09 pm

مجهود رائع .... ترقبوا حلقاتي القادمة بعنوان جولة فى محافظات مصر بالصور ردا مني على مساهمات سوسو الرائعه .... ولاكن عذرا اختى الفاضلة فاني دوما اسعى لان اكون انا الافضل ..... وشكرا

مصر ام الامم - صفحة 2 Elkisermqe5

مصر ام الامم
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية