منتديات السيف الوردي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

¤©§][§©¤][ مرحباً بكمـ زوارنا الأعزاء ؛؛ نتمنى لكمـ المتعهـ والإفادهـ ][¤©§][§©¤

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

التعارف عن طريق النت

shimooo
mado_dvd
SoSo
TEMO
عضو فضل الابتعاد
9 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
عضو فضل الابتعاد
عضو لا يمكن الإستغناء عنه -- مهم جداً--

انثى

التعارف عن طريق النت Empty
مُساهمةموضوع: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 10, 2008 1:10 pm

بجد الحكايه دى شغلانى اوى وعايزة اعرف رايكم وبامانه عن موضوع التعارف عن طريق الانترنت وهل هو حرام او حلال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ scratch وياريت لو تقولو تجارب عشان ناخد منها موعظه sara el kholy

عدل سابقا من قبل crazy_cat في الجمعة ديسمبر 12, 2008 10:43 pm عدل 1 مرات
TEMO
TEMO

ذكر
العمل/الترفيه : انا اديب المنتدى
المزاج : عصبى جدا

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 10, 2008 2:55 pm

بصى هو موضوع مش مضمون بس احلى ما فيه المغامره بس لازم وانتى بتتعرفى على حد ع النت تعملى حسابك انك تسجنى مشاعرك لحد ما تعرفيه او تعرفيها على حقيقته عشان ما تندميش على اى لحظه مشاعر صادقه عشتيها مه الانسانه او الانسان ده والحياه اسهل من كده بكتيييييييييييييير مش محتاجه كل التعقيدات دى
farao
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى
العمل/الترفيه : طاااااااالبة في جامعة قطر للاسف
المزاج : لعلـ خيرآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 10, 2008 3:30 pm

في حاجة اسمها صح وفي حاجة اسمها غلط اللي بيحدد الصح من غلط هو ضمير البني آدم يعني انتي مقتنعة باللي بتعمليه وضميرك موافقك عليه وحاسة انك مرتاحة و أهم حاجة الراحة وانك تكوني مش خايفة من حاجة وكل حاجة بتبقى على حسب ذكائك انتي وقدرتك على التحكم في نفسك ومش كل الناس زي بعضها صوابع ايديكي مش طول واحد فما بالك الناس اللي ربنا خلقهم على مختلف الأشكال والألوان والطباع ؟؟؟؟؟؟؟؟

وتقبلي مروري
https://r-s-s-l-y.yoo7.com
mado_dvd
mado_dvd

ذكر
العمل/الترفيه : It manager of A.M.S Group
المزاج : عالى اوى اوى اوى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 11, 2008 8:53 am

SoSo كتب:
في حاجة اسمها صح وفي حاجة اسمها غلط اللي بيحدد الصح من غلط هو ضمير البني آدم يعني انتي مقتنعة باللي بتعمليه وضميرك موافقك عليه وحاسة انك مرتاحة و أهم حاجة الراحة وانك تكوني مش خايفة من حاجة وكل حاجة بتبقى على حسب ذكائك انتي وقدرتك على التحكم في نفسك ومش كل الناس زي بعضها صوابع ايديكي مش طول واحد فما بالك الناس اللي ربنا خلقهم على مختلف الأشكال والألوان والطباع ؟؟؟؟؟؟؟؟

وتقبلي مروري

و أنا أضم رأيي لرأى الادمن
shimooo
عضو فضي
عضو فضي
shimooo

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 12:36 am

ممكن يقال أني متشددة شويتين بس خليني أقولك الصراحة ياسارة

إحنا بنعمل حاجات كتير غلط ونبررها لنفسنا وبنعمل حاجات ضد دينا ونقول ان الضرورات تبيح المحظورات مع أن مفيش أي ضرورة

خلينا نتكلم بصراحة ده إعتقاد مني أن تيمو وسوسو ومادوا همم مقتنعين أن ده حرام شرعا والكتير هيبرر أنه حلال بأن الرسول عليه أفضل الصلاة والسلام كان بيكلم الستات في زمنه ويعلمهم أمور دينهم وهنقول بقه احنا في زمن النت دلوقتي واحنا مبنكلمش في حاجات غلط وبنستفيد .........

بذمتك أي استفادة احنا بنضحك على نفسنا انتي عارفه طبعا الحكايه بتبدأ ازاي وبتنتهي ازاي
وحتى لو كانوا بيتكلموا في حاجات عاديةواتحدىىىىىىىىىىىىىى أن ده بيحصل بين بنت وشاب
بيجي وقت وهي بتعجب بيه وهو كمان وبيبدأ مشوار الأستعباط

أنا متأكده أنك أنت كمان مقتنعة تماما أن ده حرام مادام الحكاية شاغلة بالك
أنا قلتلك رأيي ممكن ميعجبكيش بس تأكدي أن بحبك في الله وبحب ليكي كل الخير
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 4:07 am

اولا\ميرسي اوى على ردودكم واهتمامكم بلموضوع........... ثانيا\ انا رأى من رأيك يا shimooo لانى عمرى ما لقيت حكايه بدات عن طريق النت واستمرت لان النت ده وسيله مباحه لكل شخص انه يكدب طبعا مش الكل كده بس للاسف الاغلبيه بيكدبوا وده بيبقى نقص عندهم وداخلين يعملو شاتينج عشان يعوضوا النقص ده انا مابقتنعش باى علاقه بتقوم عن طريق النت سواء كانت صداقه او حب او للاسف زواج ودى بقت موضه الايام دى 1%لو استمر الزواج حكايت بقى حرام او حلال انا بجد مش عارفه اذ كان حرام او حلال ؟؟؟ انا بحس ان النت ده عالم تانى بعيد كل البعد عن الارض ايه الى يعرضنا اننا ندخل نعمل شاتينج مع ناس منعرفهمش ولا يعرفونا من قله الناس مثلا داخلين نكون علاقات من اهم العلاقات فى الدنيا زى الحب والزواج والصداقه على النـــــــــت!!!!!!!! النت ده زى النار يا تستفيد من حرارته يا اما تتحرق بناره انا بس عايزة اقول حاجه اخيرة انى ما بعممش الكلام ده على الناس كلها... وده كان رأى وميرسي تانى مرة لردودكم Smile Smile
mado_dvd
mado_dvd

ذكر
العمل/الترفيه : It manager of A.M.S Group
المزاج : عالى اوى اوى اوى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 1:43 pm

وبرضه بضم رأيي لشووووووو
و كمان كريزى كان
و مشكوره عزيزتى على الموضوع
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 3:13 pm

أولا : مادو حضرتك مقلتش رايك الشخصي لازم تقوله.. لاحظت كمان انك ضميت رايك ل 3 آراء متناقضة مينفعش .. ياريت اسمع ردك الشخصي
ثانيا : مش كل حاجة صح 100% ومش كل حاجة غلط 100%
انا مش هفتي في موضوع حلال او حرام انا بس عايزة اقول ان الرك ع التجربة يعني مينفعش تقرري من تجارب الآخرين
وبعدين مش كل التجارب وبتفشل ومش كل التجارب الصح بيتبني عليها الرأي
واي حد اتعرف ع النت سواء فشلت علاقته او نحجت استمرت او مستمرتش دا بيبقى في الاخر من عند ربنا ومحدش يقدر ينكر انه مستفدش لانه لو فشل هيتعلم من غلطه ولو نجح لازم ياخد باله من اللي جاي و لازم تتعلمي سواء فشلتي او نحجتي
احنا بنتعلم من كل حاجة في حياتنا حتى لو بسيطة
ثالثا : انا عايزة اقولك ان في علاقات بتستمر يبقى مينفعش انك تقول " كلهم مبيستمروش " لانه دا يعتبر توكيد معنوي
وكمثال على ذلك " انا اعرف واحدة متجوزة من ع النت ومخلفة بيبي كمان و العلاقة مستمرة في أمان تااااااااااام ومفيش ما يعكر صفوها والحمدلله
وبرضو في حالات كتيييييييييييير بيبقوا متجوزين عن حب ومن عارفين بعض من زمان وشايفين بعض وبتفشل
يبقى العبرة مش من تجربة الناس وبس
العبرة في التفكير الصح وفي ضميرك وانك عارفة ان ربنا شايفك في كل ثانية بتمر عليكي في حياتك وانك تبقي عاملة حساب كل حاجة يعني تاخدي بالاسباب وتوكلي امرك لله وعايزة اقول كمان انك من الصعب جدا تسيطري على احساسك حتى لو نجحتي مش هتبقي سيطرتي سيطرة كاملة

عموما دا رأيي وكما قيل " اختلاف الراي لا يفسد للود قضية "
وبجد انا مبسوطة ان في نقاش بينا ياريت يستمر دايما
وتقبلوا مروري جميعا
مع تحياتي
shimooo
عضو فضي
عضو فضي
shimooo

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 9:47 pm

شوفي ياسوسو أنا من وجهة نظري إن الإختلاف في الرأي يفسد كل قضايا الود

خلينا واقعيين القصة اللي إنتي حاكتيها محدش يعرف العلاقة إتبنت إزاي ممكن كان بعلم الأهل كانت البنت مثلأ مصارحة ممتها بالعلاقة دية كان الشاب ده من الأهل خلي في علمك معظم العلاقات الناجحة اللي بتم ع النت بتكون بالطريقة اللي أنا قلتلك عليها

بس أحنا دلوقتي بناقش حكاية الشات بالذات يعني بنت تدخل تتعرف على شاب تديلو ايميلها وتبدأ القصه

وبالصراحة أي بنت بتتأثر بأي كلمة حلوة مهما كنتي بتقدري تسيطري على مشاعرك زي ماقلتي ياسوسو

وبرده الشاب بيبقى عايز يتفشخر ويعمل نفسه راجل لأغن طبعا اتغير دلوقتي مفهوم الرجولة عند أغلبية الشباب إلا من رحم ربي

يبقى احنا ايه اللي ضمنا ان احنا مندخلش في علاقات

أما على حكاية حرام ولا حلال هو حرام وده مش من عندي ده كلام شيوخ انا قصدي طبعا ع الشاتينج والكلام ع النت من دون علاقة شرعية

يبقى خلينا متفقين أنه الشاتينج والايميل ده حرام وبلاش نلف وندور ونبرر علشان نعملوا حلال

لكن عالكلام اللي بين جماعات في أمور دينية أو دنيويه ده مفهوش أي ضرر زي مثلا منتدى الاستاذ عمرو خالد واحنا اهو أقرب مثال بس طبعا ميكنش فيه كلام شخصي من النوع المعرو ف

وتقبلووووووووووووووووووووووووووووووووتحياااااااااااااااااااااااااااااااااااااتي
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالخميس يونيو 19, 2008 12:55 am

اولا يا سوسو انتى لو طلعتى فوق على موضيعى هتلاقينى قلت ان مش الكل كده يعنى مجمعتش وانا بردو مقلتش ان كل حاجة غلط 100% تالت حاجه بقى انتى تعرفى كام شخص متجوزعن طريق النت وعنده بيبي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟رابع حاجه بقى انك المفروض تخدى عبرة من تجارب الاخرين يعنى ماتلقيش حد وقع فى حاجه وانتى عارفه انه وقع فيها وتروحى تكررى الغلط وبردو لازم تجربي بنفسك وتعرفى الغلط من الصح يعنى متعتمديش كل الاعتماد على تجارب الاخرين انا بوضح انى ماقلتش على التعارف غلط انا قولت انى مش مقتنعه بلموضوع وانا مقولتش ان كلهم ما بيتمروش زى ما قولتى انا قولت ان عمرى ما لقيت علاقه بدات من على النت واستمرت وده حقيقه ممكن تكونى انتى شفتى لكن انا ما شفتش خالاص ولا سمعت كمان وعلى فكرة اى علاقه بتقوم سواء نت او غيرة بيبقى فيها خلاف يعنى مش النت بس هو الى بيبقى فيه خلاف وانامقولتش ان كل العلاقات الى على النت غلط انا قولت ان فى علاقات بجد صادقه وبتستمر بس بنسبه ضغيرة وده من وجهة نظرى انا وانتى بتقولى ((واي حد اتعرف ع النت سواء فشلت علاقته او نحجت استمرت او مستمرتش دا بيبقى في الاخر من عند ربنا ومحدش يقدر ينكر انه مستفدش لانه لو فشل هيتعلم من غلطه ولو نجح لازم ياخد باله من اللي جاي و لازم تتعلمي سواء فشلتي او نحجتي)) شى معروف ان كل شى بيجرى على الارض بتقدير من الله سبحانه وتعالى وانا مش معارضه فى الحكايه دى ولا قولت حاجه غلط تخص ان ده من عند ربنا؟؟؟؟ واخيرا لكل واحد رأى ولازم يحترم وطبعا اكيد كلنا احترمنا اراء بعض
TEMO
TEMO

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالخميس يونيو 19, 2008 6:29 pm

كل واحد عنده عقل يفكر بيه ..وفى النهايه كل واحد حر يعمل اللى هو عايزه
بس يبقى عامل حسابه ان يتحمل عواقب تصرفاته وبس كفايه مناقشه حاده بالشكل ده
وانتو برضو حرييييييييييين
farao
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 24, 2008 12:09 am

على اي حال يا جماعة انا متقبلة جميع الاراء وفاهمة انتوا عايزين توصلوا لايه انا كل اللي حبيت اقولوا ما دام ضميرك صاحي وبتخافي ربك يبقى تقدري تقرري انتي عايزة ايه ومفيش اي حد يقدر سواء برا النت او جوا النت ان يضحك عليكي او يخدعك
وبعدين يا شيمو انا مقتنعتش بجملة الاختلاف في الراي يفسد كل قضايا الود
لو انتي مقتنعة تعالي اقنعيني .... فهماني طبعا .... !!!!!!!!!!!!!!!
لاني مع رايك اللي هو ضدي تقريبا في كل حاجة لازلت احترمك واحب اتناقش معاكي في كل حاجة ومنكرش ان رايك دايما بيفيدني سواء ضدي اوي معايا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 11, 2008 5:39 pm

في البداية تحية خاصة لك يا أختي صاحبة الموضوع الرائع ده
وبالنسبة ليا لم أعد أعتقد ان معدش في الدنيا حاجة اسمها صداقة كلها وهم الا ما رحم ربي
وعند الجد كل حاجة بتتنسي
فارس
القيصر
القيصر

ذكر
العمل/الترفيه : حر
المزاج : زي الفل

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 11, 2008 12:00 am

التعارف عن طريق النت W0owc84eb28635ep01oj4

فى خلال تصفحى للمنتدى ارى اختى صاحبة هذا الموضوع نشطة نشاط غير عادى رغم انها تترك مواضيعها معلقة ومواضيع اخرى لها تقوم بالقاء راس الموضوع علينا ثم تمضي فى طريقها

التعارف عن طريق النت F1281wu0

ولكنها بذات الوقت تطرح قضايا محورية

بالنسبة لهذا الموضوع ..... جزء ان كان حلال ام حرام .. فا احب ان اقول ان ما يحدث على الشات وعلاقة البنات بالولاد هذا حرام مما لا ريب فيه

اما اذا كانت المشاعر صادقة فا من باب اولى اتباع الشريعة والمنهج

اما بالنسبة لتجربة شخصية فلا انصح اى انسان ان يحب عن طريق الانترنت

التعارف عن طريق النت 55lbxw11zm8
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 13, 2008 12:39 pm

شكرا لتصفحك مواضيعى المحوريه كما اطلقت عليها ياwanna help اولا\اريد انا اعرف ماذا تقصد بقولك(((انها تترك مواضيعها معلقة ومواضيع اخرى لها تقوم بالقاء راس الموضوع علينا ثم تمضي فى طريقها )))) ارجو التوضيح ؟؟؟؟؟ ثانيا\ على اى اساس تفضلت وقلت انه حرام (((فا احب ان اقول ان ما يحدث على الشات وعلاقة البنات بالولاد هذا حرام مما لا ريب فيه ))))) ارجو الاتيان بدليل يدل على الحرمانيه ؟؟؟؟؟ ثالثا\ هل من الممكن ان تقص علينا تجربتك والجزء الاخر من السؤال(( بما انك كنت عارف انه حرام كما تقول ما الذي دفعك لخوض تلك التجربه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ا((ارجو التوضيح))

Exclamation Exclamation Exclamation
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 13, 2008 5:34 pm

التعارف عن طريق النت W0owc84eb28635ep01oj4

جعلتيني اشعر بالخجل ولا ادري كيف اجيب على اسألتك ولا ادري كيف اعلق على كلامك ارى اسألتك اطلقها بليغ وارى كلاماتك وكانها اسهم تطلق علي من حيث لا ادري ولا اعلم ....

ولكن سوف اضيع عليكي هذه الفرصة لاني سئمت مما اسأم و لازت في هذا السؤم حتى سئمته والان سوف اسأم من السؤم وحتى يسأم هو مني .........
.
.

crazy_cat كتب:
شكرا لتصفحك مواضيعى المحوريه كما اطلقت عليها ياwanna help Exclamation

هذا واجبي وحقي المكتسب ايضا حين ارى اي موضوع ان اعلق واساهم لانه منتدى عام

crazy_cat كتب:
اولا\اريد انا اعرف ماذا تقصد بقولك(((انها تترك مواضيعها معلقة ومواضيع اخرى لها تقوم بالقاء راس الموضوع علينا ثم تمضي فى طريقها )))) ارجو التوضيح ؟؟؟؟؟ :

تأتين فى بعض المواضيع لا تتابعي ردود الاعضاء وكأن لم يشغل بالك شاغل ويكأنما كتبتي موضوعك للهواء ............ ومواضيع اخرى ارى رأس الموضوع ولا ارى جسده او زيله ولا اعلم اين ذهبوا

crazy_cat كتب:
؟؟؟؟؟ ثانيا\ على اى اساس تفضلت وقلت انه حرام (((فا احب ان اقول ان ما يحدث على الشات وعلاقة البنات بالولاد هذا حرام مما لا ريب فيه ))))) ارجو الاتيان بدليل يدل على الحرمانيه ؟؟؟؟؟ :

على اساس انه هناك في عهد النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن هنالك شات او ماسنجر او منتدى واحد حتى عندما يطلق مؤمن حكم على شئ ما فا انه يستند الى ثلاث قواعد اساسية الاولى وهى ( استفت قلبك ) والثانية هي ( ان الحلال بين والحرام بين ) والثالثة ( ان خير الامور وسطها )

وعلاوة على ذلك فا أني بما أني أحد هؤلاء العامة الذين ينتظرون ونصتون ويستمعون الى البرامج الدينية
وقد سمعت في برنامج لمثلي الاعلى فضيلة الشيخ محمد حسين يعقوب وهو يتحدث عن هذا الموضوع وقال ان هذا الامر قطعا حرام وهو شيخ علامة سائر على خطى السلف الصالح رضي الله عنهم اجمعين وعلل ذلك لما يحوية الشات من ضرارا منها غش وزيف وخداع وكذب ورياء وخبائث الامور ما ظهر منها وما بطن
...

crazy_cat كتب:
ثالثا\ هل من الممكن ان تقص علينا تجربتك والجزء الاخر من السؤال(( بما انك كنت عارف انه حرام كما تقول ما الذي دفعك لخوض تلك التجربه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ا((ارجو التوضيح))
:

فل نترك موضوع ان اقص عليكم تجربتي الان الى اجل غير مسمى ودعيني اجيب عن الجزء الأخر من السؤال واحييك اولا على اختيار لفظ اخر بدلا من لفظ ثاني فا الأخر هو الذي ليس بعده شئ ولاكن الثاني يعنى بأنه يوجد ثالث ورابع
فلنعود لنصف سؤالك الاخير من دفعني هو شيطاني اللعين ونفسي المريضة ومن منا ليست له زلاته علما بأننا بشرا قابلين لقاعدة الخطأ

اعلم ما يدور برأسك الان بخصوص الجزء الاول من سؤالك الاخير دعيني اخبرك أمرا كما يقال دائما ان لكل مقام مقال وهنا ليس بالمقام الصحيح لاخبارك بواطن الامور .............. لعل هناك طرق اخرى

والسلام خير ختام

التعارف عن طريق النت Dear20151zw5

عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 13, 2008 7:22 pm

اولا بالنسبه لردك((تأتين فى بعض المواضيع لا تتابعي ردود الاعضاء وكأن لم يشغل بالك شاغل ويكأنما كتبتي موضوعك للهواء )) اكيد طبعا انا بهتم بلردود والافالماذا اكتب الموضوع ولكن ظروفى هى التى تمنعنى من الرد على كل المواضيع فانا معكم اليوم الله اعلم هل سيساعدنى الوقت ان اكون موجوده فيما بعد لرد على الموضيع أم لا ..
لان ابتداءً من الغد تكون قد انتهت فترة اجازتى حيث ان مدرستي مدرسه لا ترحم لكن تأكد ان عندما تتاح لى فرصة الوجود على المنتدى سترى ردودى وتعليقاتى على كل المواضيع ..

ثانيا\((على اساس انه هناك في عهد النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن هنالك شات او ماسنجر او منتدى )) احب ان اضيف انه فى عهد الرسول لم يكن هناك سيارات وطائرات و...........الخ يعنى ده مش سبب وبعدين انت اضفت للمسنجر والشات(((( المنتدى )))) معنى كده الى بنفعله حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثالثا\ اكيد طبعا انت حر فى انك تقص تجربتك او لا بس انا كان هدفى الإفاده مش اكتر

(( وشكرا لك مع وافى احترام))
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 13, 2008 10:49 pm

التعارف عن طريق النت W0owb0d3faa0bd1fr8

crazy_cat كتب:
اولا بالنسبه لردك((تأتين فى بعض المواضيع لا تتابعي ردود الاعضاء وكأن لم يشغل بالك شاغل ويكأنما كتبتي موضوعك للهواء )) اكيد طبعا انا بهتم بلردود والافالماذا اكتب الموضوع ولكن ظروفى هى التى تمنعنى من الرد على كل المواضيع فانا معكم اليوم الله اعلم هل سيساعدنى الوقت ان اكون موجوده فيما بعد لرد على الموضيع أم لا ..
لان ابتداءً من الغد تكون قد انتهت فترة اجازتى حيث ان مدرستي مدرسه لا ترحم لكن تأكد ان عندما تتاح لى فرصة الوجود على المنتدى سترى ردودى وتعليقاتى على كل المواضيع ..

ثانيا\((على اساس انه هناك في عهد النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن هنالك شات او ماسنجر او منتدى )) احب ان اضيف انه فى عهد الرسول لم يكن هناك سيارات وطائرات و...........الخ يعنى ده مش سبب وبعدين انت اضفت للمسنجر والشات(((( المنتدى )))) معنى كده الى بنفعله حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(( وشكرا لك مع وافى احترام))

اشكرك على المتابعة اولا بالنسبة لقولك ( بالنسبة لردك ) ارى انه من الواجب عليكي التنبيه الا من انتي تتحدثين وهذا لحكمة وسوف اقول لكي هذه الحكمة لوجه الله ( لكي لا يقوم احد افراد المنتدى بالرد عني والتكلم بلساني )

ان كانت لديك ظروف لكي لا تردي فعليكي بالا تكتبي مواضيع ( استغفر الله العظيم سوري نسيت ان في peace ) نكمل ...........

احب ان الفت انتباهك الى شئ صغير الجلوس على صفحات هذا المنتدى لن يستغرق سوى ساعة واحدة سوف القي مثالا للعموم انا املك عدة مشاريع واغلبها يحتاج الى يداي يوميا خاطب واحدة وبجهز نفسي وده ليس بالشئ الهين طالب بكلية التجارة وعمري 23 سنة وهناك وظيفة حكومية لن اذكرها لاني شبه مستقيلا وبدمع اللعين امضي هذه الصفحة من عمري

كل من بالمنتدى او اغلبهم على حد علمي مجرد طلبة وليست عليهم اي مسؤليات تجاه اى شئ ومع ذلك لن اترك موضوع لي بدون تعقيب ولا حتى رد بدون تعقيب وهذا واجب وفرض والا فيجب الا اكتب ..

انا معكم اليوم ولكن فى خلال ايام قليلة سوف اكون بالامارات لممارسة بعض الاعمال ولكنى لن اغيب عن مواضيعي الا بضع ساعات معدودة رغم انه من المفروض ان سوف امضي بالامارات فترة لا تقل عن شهر ونصف الشهر وربما شهرين

تعقيبك فى نقطة ثانيا لم افهمه وما المراد بقولك مش كان في عربيات ولا طائرات ...... والخ

اكيد اللى بنعمله مش حرام لانه بهدف الاستفادة والتعليم والتعلم وكل واحد ونيته فهمانى ؟
وانما الاعمال بالنيات

بالنسبة لنقطة ثالثا انتي معك حق كامل متكامل فى قولك اني حر ولكنك طلبتى الافادة وهذا ايضا حقك لاننا هنا من اجل المشاركة وتبادل المعلومات ...... ملحوظة : ( الى الان لم ااخذ معلومة واحدة من منتداكم )

اما بالنسبة لقصتي فلن اخوض فى سرد احداث ولاكن سوف اقول الحكم والعبر منها

لما يضيع من عمرك سنوات انتى وشخصا ما فى هراء اكيد سوف يكون هناك الم وندم

لما تجرحي حد اوى وتشعر ي بالذنب اوي اوي ده برضوا مش بيبقى احساس كويس خالص

لما تكون شايف في شخص كل الاشخاص وفجأه يمضي هذا الشخص في طريقة وترين انه اخذ كل الاشخاص متهيالي هتتالمي من الوحده وهذا يكفي لانى اراني العب بجرحي

وشكرا مع وافي احترامي

TEMO
TEMO

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2008 12:31 am

ساره انتى بتهزرى يعنى انتى مش عارفه انك لما تكلمى ولد ع النت انه حرام؟؟؟
هيه دى محتاجه دليل شرعى؟
وبعدين انتى مش هتلاقى فى القران ولا السنه بالنص انه الشات ممنوع
بشكل عام دينك بيقولك حرام
كلنا عارفين انه حرام
بس كلنا او معظمنا بيعمل كده
وانا بشكرك على مواضيعك الحلوه واتمنى ما تزعليش من رايى farao
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2008 6:25 am

اول امفيش نص قطعي بالتحريم
والتحريم بيكون في حالات محددة بس لكن لما تيجوا وتقولوا ا نما الأعمال بالنيات معنى ذلك ان في حاجات صح وعلاقات صحيحة ومفيهاش شك وبتستمر يبقى مينفعش نجمع وبعدين لو فعلا تعامل الولد مع البنت حرام كان ربنا حرمه في كل المجالات يعني كان بقى كمان شغل الراجل مع الست حرام
لكن هو مش حرام لان في حدود للاحترام في حالة تعدي الحدود دي هنا يبقى الحرام
وبعدين يا جماعة مالكم متحاملين على البنت كده مينفعش دا نقاش مش خناق

واحب اعلق على كلمة اخي العزيز " استغفر الله العظيم نسيت ان في PEACE " يا ترى يا اخي العزيز لسه فاكر ؟ بعد دا كله ؟؟؟؟؟؟

والانسة " تيمو " لو انتي صريحة كده وبتقولي اللي جواكي من غير خوف ياريت يكون الصدق في كل حاجة والصراحة في كل حاجة يعني ياريت ندخل نعدل النوع و العمل في ملفك الخاص

وياريت لو هنكمل نقاش في الموضوع دا نكمل في نطاق الموضوع يعني منطلعش برا لحاجت تانية دا منتدى مش خناق

واخي العزيز كمان احب اضيف انك مش لازم تستفيد معلومة جديدة بس ممكن لا مش ممكن دا اكيد افتكرت معلومات قديمة ودا شيء كويس جدا
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2008 8:51 am

[font= Arabic Transparent]
wanna help said :"اشكرك على المتابعة اولا بالنسبة لقولك ( بالنسبة لردك ) ارى انه من الواجب عليكي التنبيه الا من انتي تتحدثين وهذا لحكمة وسوف اقول لكي هذه الحكمة لوجه الله ( لكي لا يقوم احد افراد المنتدى بالرد عني والتكلم بلساني )

أخي العزيز wanna help بما انني قد وضعت ردي بعد ردك مباشرة فإنه من البديهي أن يكون ردي على ردك ولو كان ردي على عضو آخر لكنت ذكرت لك واشكر لك تنبيهك على اي حال

wanna help said :"
ان كانت لديك ظروف لكي لا تردي فعليكي بالا تكتبي مواضيع ( استغفر الله العظيم سوري نسيت ان في peace ) نكمل ...........

احب ان الفت انتباهك الى شئ صغير الجلوس على صفحات هذا المنتدى لن يستغرق سوى ساعة واحدة سوف القي مثالا للعموم انا املك عدة مشاريع واغلبها يحتاج الى يداي يوميا خاطب واحدة وبجهز نفسي وده ليس بالشئ الهين طالب بكلية التجارة وعمري 23 سنة وهناك وظيفة حكومية لن اذكرها لاني شبه مستقيلا وبدمع اللعين امضي هذه الصفحة من عمري

كل من بالمنتدى او اغلبهم على حد علمي مجرد طلبة وليست عليهم اي مسؤليات تجاه اى شئ ومع ذلك لن اترك موضوع لي بدون تعقيب ولا حتى رد بدون تعقيب وهذا واجب وفرض والا فيجب الا اكتب ..

انا معكم اليوم ولكن فى خلال ايام قليلة سوف اكون بالامارات لممارسة بعض الاعمال ولكنى لن اغيب عن مواضيعي الا بضع ساعات معدودة رغم انه من المفروض ان سوف امضي بالامارات فترة لا تقل عن شهر ونصف الشهر وربما شهرين

أعود لأقول أخي العزيز أو عضونا الماسي !!!!
انك تكون طالب بمدارسنا المستقلة ليس بالشيء الهين حيث ان النظام لدينا معقد جدا يكاد يكون اشبه بنظام الجامعات وليست أي جامعات " دراستنا كلها باللغة الانجليزية " ولست أظن هذا بالسهل على من تعود الدراسة باللغة العربية وبجانب الدراسه فأننا مطالبين بمشاريع فى جميع المواد وفى وقت صعب جدا وايضا مطالب بحضور ورش تعليميه ان كانت فى جامعات او مراكز او معارض واحب انوه انتباهك اننا نستيقظ من 4 ونصف ونعود الساعه 3 ظهرا فاين الساعه التى تتحدث عنها اخى العزيز كى اجلس على المنتدى ومع كامل احترامى
وأحب أن انوه أيضا انه عندما يكون لديك ظروف ولا تستطيع الجلوس ع المنتدى والإبداء بآرائك الفاضلة سوف نقدر مدى انشغالك اي كان بسيطا او غير ذلك فأرجو منك تقدير ظروفي مهما كانت بسيطة بالنسبة إليك لأنك ما تدري ما هي قطعيا

وبالنسبة لما قلت عن مشاريعك و مدى انشغالك فنحن نقدر ذلك ونتمنى لك التوفيق دائما ونقدر ايضا اهتمامك بالمنتدى
لقد اصبحت عضوا ماسيا في ايام قليلة وهذا ان دل يدل على اهتمامك واحترامك للمنتدى واعضائه

تعقيبك فى نقطة ثانيا لم افهمه وما المراد بقولك مش كان في عربيات ولا طائرات ...... والخ

اكيد اللى بنعمله مش حرام لانه بهدف الاستفادة والتعليم والتعلم وكل واحد ونيته فهمانى ؟
وانما الاعمال بالنيات

كان المراد في تعقيبي ثانيا انه مثل انه لم يكن يوجد ماسنجر ومنتديات في عهد الرسول لم يكن هناك أيضا سيارت وطائرات اي شيء من وسائلنا الحديثة الآن
اذا هذا لا يعتبر سببا منطقيا للتحريم

وبما انك قلت ان الاعمال بالنيات فكان لابد لك ألا تجمع وأن تخصص قولك في الحرام والحلال

wanna help said : "
بالنسبة لنقطة ثالثا انتي معك حق كامل متكامل فى قولك اني حر ولكنك طلبتى الافادة وهذا ايضا حقك لاننا هنا من اجل المشاركة وتبادل المعلومات ...... ملحوظة : ( الى الان لم ااخذ معلومة واحدة من منتداكم )

أظن أنك قد قرأت تعليك أختك الصغيرة قبل تعليقي فلا داعي للنقاش في هذه النقطة فقد وفت اختك الصغيرة ما كنت اريد قوله

أما بالنسبة لقصتك او تجربتك اعود لأقول انني ذكرت انها حريتك الشخصية ولك حرية قصها علينا ام عدمه وشكرا لانك قصتها علينا

وأخيرا وليس آخرا
لقد تطرقنا لمواضيع عدة لا تمت لفكرة موضوعي المحوري- كما أطلقت عليه - بصلة فلنعد جميعا لنطاق الموضوع والنقاش فيه إذا أردتم وإذا كنتم قد اكتفيتم بهذا القدر من النقاش فلنترك فرصة لجميع الأعضاء لإبداء رايهم الخاص

أرجو منك تقبل تعليقي مع وافي وكامل احترامي لك اخي العزيز
[/font]
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2008 2:48 pm

TEMO said :"ساره انتى بتهزرى يعنى انتى مش عارفه انك لما تكلمى ولد ع النت انه حرام؟؟؟
هيه دى محتاجه دليل شرعى؟
كلنا عارفين انه حرام
وانا بشكرك على مواضيعك الحلوه واتمنى ما تزعليش من رايى

اولا \يا temo أنا مش داخله اهزر
ثانيا\ انا مش شيخ عشان اقولك ان الموضوع حرام او حلال لان مش اى حد يقول انه حرام او حلال ولو عايزة تعرفى رأى ياريت لو ترجعى الصفحه الاولى وهتشوفي رأى فى الموضوع واظن انننا متفقين فى الرأى
انا تعليقى على اخwaana help فى نقطه حرام او حلال وكنت عايزه دليل مقنع مش اكتر عشان الكلام يكون واضح وكلامى ده مش معناه انى موافقه على موضوع التعارف على النت لو كنتى قراتى كل التعليقات كنتى هتفهمى الموضوع اكتر
وشكرا لمرورك
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2008 10:49 pm

crazy_cat كتب:
بجد الحكايه دى شغلانى اوى وعايزة اعرف رايكم وبامانه عن موضوع التعارف عن طريق الانترنت وهل هو حرام او حلال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وياريت لو تقولو تجارب عشان ناخد منها موعظه sara el kholy

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اولا\ميرسي اوى على ردودكم واهتمامكم بلموضوع........... ثانيا\ انا رأى من رأيك يا shimooo لانى عمرى ما لقيت حكايه بدات عن طريق النت واستمرت لان النت ده وسيله مباحه لكل شخص انه يكدب طبعا مش الكل كده بس للاسف الاغلبيه بيكدبوا وده بيبقى نقص عندهم وداخلين يعملو شاتينج عشان يعوضوا النقص ده انا مابقتنعش باى علاقه بتقوم عن طريق النت سواء كانت صداقه او حب او للاسف زواج ودى بقت موضه الايام دى 1%لو استمر الزواج حكايت بقى حرام او حلال انا بجد مش عارفه اذ كان حرام او حلال ؟؟؟ انا بحس ان النت ده عالم تانى بعيد كل البعد عن الارض ايه الى يعرضنا اننا ندخل نعمل شاتينج مع ناس منعرفهمش ولا يعرفونا من قله الناس مثلا داخلين نكون علاقات من اهم العلاقات فى الدنيا زى الحب والزواج والصداقه على النـــــــــت!!!!!!!! النت ده زى النار يا تستفيد من حرارته يا اما تتحرق بناره انا بس عايزة اقول حاجه اخيرة انى ما بعممش الكلام ده على الناس كلها... وده كان رأى وميرسي تانى مرة لردودكم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اولا يا سوسو انتى لو طلعتى فوق على موضيعى هتلاقينى قلت ان مش الكل كده يعنى مجمعتش وانا بردو مقلتش ان كل حاجة غلط 100% تالت حاجه بقى انتى تعرفى كام شخص متجوزعن طريق النت وعنده بيبي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟رابع حاجه بقى انك المفروض تخدى عبرة من تجارب الاخرين يعنى ماتلقيش حد وقع فى حاجه وانتى عارفه انه وقع فيها وتروحى تكررى الغلط وبردو لازم تجربي بنفسك وتعرفى الغلط من الصح يعنى متعتمديش كل الاعتماد على تجارب الاخرين انا بوضح انى ماقلتش على التعارف غلط انا قولت انى مش مقتنعه بلموضوع وانا مقولتش ان كلهم ما بيتمروش زى ما قولتى انا قولت ان عمرى ما لقيت علاقه بدات من على النت واستمرت وده حقيقه ممكن تكونى انتى شفتى لكن انا ما شفتش خالاص ولا سمعت كمان وعلى فكرة اى علاقه بتقوم سواء نت او غيرة بيبقى فيها خلاف يعنى مش النت بس هو الى بيبقى فيه خلاف وانامقولتش ان كل العلاقات الى على النت غلط انا قولت ان فى علاقات بجد صادقه وبتستمر بس بنسبه ضغيرة وده من وجهة نظرى انا وانتى بتقولى ((واي حد اتعرف ع النت سواء فشلت علاقته او نحجت استمرت او مستمرتش دا بيبقى في الاخر من عند ربنا ومحدش يقدر ينكر انه مستفدش لانه لو فشل هيتعلم من غلطه ولو نجح لازم ياخد باله من اللي جاي و لازم تتعلمي سواء فشلتي او نحجتي)) شى معروف ان كل شى بيجرى على الارض بتقدير من الله سبحانه وتعالى وانا مش معارضه فى الحكايه دى ولا قولت حاجه غلط تخص ان ده من عند ربنا؟؟؟؟ واخيرا لكل واحد رأى ولازم يحترم وطبعا اكيد كلنا احترمنا اراء بعض

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شكرا لتصفحك مواضيعى المحوريه كما اطلقت عليها ياwanna help اولا\اريد انا اعرف ماذا تقصد بقولك(((انها تترك مواضيعها معلقة ومواضيع اخرى لها تقوم بالقاء راس الموضوع علينا ثم تمضي فى طريقها )))) ارجو التوضيح ؟؟؟؟؟ ثانيا\ على اى اساس تفضلت وقلت انه حرام (((فا احب ان اقول ان ما يحدث على الشات وعلاقة البنات بالولاد هذا حرام مما لا ريب فيه ))))) ارجو الاتيان بدليل يدل على الحرمانيه ؟؟؟؟؟ ثالثا\ هل من الممكن ان تقص علينا تجربتك والجزء الاخر من السؤال(( بما انك كنت عارف انه حرام كما تقول ما الذي دفعك لخوض تلك التجربه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ا((ارجو التوضيح))

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

wanna help said :"اشكرك على المتابعة اولا بالنسبة لقولك ( بالنسبة لردك ) ارى انه من الواجب عليكي التنبيه الا من انتي تتحدثين وهذا لحكمة وسوف اقول لكي هذه الحكمة لوجه الله ( لكي لا يقوم احد افراد المنتدى بالرد عني والتكلم بلساني )

أخي العزيز wanna help بما انني قد وضعت ردي بعد ردك مباشرة فإنه من البديهي أن يكون ردي على ردك ولو كان ردي على عضو آخر لكنت ذكرت لك واشكر لك تنبيهك على اي حال

أعود لأقول أخي العزيز أو عضونا الماسي !!!!
انك تكون طالب بمدارسنا المستقلة ليس بالشيء الهين حيث ان النظام لدينا معقد جدا يكاد يكون اشبه بنظام الجامعات وليست أي جامعات " دراستنا كلها باللغة الانجليزية " ولست أظن هذا بالسهل على من تعود الدراسة باللغة العربية وبجانب الدراسه فأننا مطالبين بمشاريع فى جميع المواد وفى وقت صعب جدا وايضا مطالب بحضور ورش تعليميه ان كانت فى جامعات او مراكز او معارض واحب انوه انتباهك اننا نستيقظ من 4 ونصف ونعود الساعه 3 ظهرا فاين الساعه التى تتحدث عنها اخى العزيز كى اجلس على المنتدى ومع كامل احترامى
وأحب أن انوه أيضا انه عندما يكون لديك ظروف ولا تستطيع الجلوس ع المنتدى والإبداء بآرائك الفاضلة سوف نقدر مدى انشغالك اي كان بسيطا او غير ذلك فأرجو منك تقدير ظروفي مهما كانت بسيطة بالنسبة إليك لأنك ما تدري ما هي قطعيا

وبالنسبة لما قلت عن مشاريعك و مدى انشغالك فنحن نقدر ذلك ونتمنى لك التوفيق دائما ونقدر ايضا اهتمامك بالمنتدى
لقد اصبحت عضوا ماسيا في ايام قليلة وهذا ان دل يدل على اهتمامك واحترامك للمنتدى واعضائه

وانما الاعمال بالنيات

كان المراد في تعقيبي ثانيا انه مثل انه لم يكن يوجد ماسنجر ومنتديات في عهد الرسول لم يكن هناك أيضا سيارت وطائرات اي شيء من وسائلنا الحديثة الآن

وبما انك قلت ان الاعمال بالنيات فكان لابد لك ألا تجمع وأن تخصص قولك في الحرام والحلال

wanna help said : "

أظن أنك قد قرأت تعليك أختك الصغيرة قبل تعليقي فلا داعي للنقاش في هذه النقطة فقد وفت اختك الصغيرة ما كنت اريد قوله

أما بالنسبة لقصتك او تجربتك اعود لأقول انني ذكرت انها حريتك الشخصية ولك حرية قصها علينا ام عدمه وشكرا لانك قصتها علينا

وأخيرا وليس آخرا
لقد تطرقنا لمواضيع عدة لا تمت لفكرة موضوعي المحوري- كما أطلقت عليه - بصلة فلنعد جميعا لنطاق الموضوع والنقاش فيه إذا أردتم وإذا كنتم قد اكتفيتم بهذا القدر من النقاش فلنترك فرصة لجميع الأعضاء لإبداء رايهم الخاص

أرجو منك تقبل تعليقي مع وافي وكامل احترامي لك اخي العزيز
[/size

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

TEMO said :"ساره انتى بتهزرى يعنى انتى مش عارفه انك لما تكلمى ولد ع النت انه حرام؟؟؟
هيه دى محتاجه دليل شرعى؟
كلنا عارفين انه حرام
وانا بشكرك على مواضيعك الحلوه واتمنى ما تزعليش من رايى

اولا \يا temo أنا مش داخله اهزر
ثانيا\ انا مش شيخ عشان اقولك ان الموضوع حرام او حلال لان مش اى حد يقول انه حرام او حلال ولو عايزة تعرفى رأى ياريت لو ترجعى الصفحه الاولى وهتشوفي رأى فى الموضوع واظن انننا متفقين فى الرأى
انا تعليقى على اخwaana help فى نقطه حرام او حلال وكنت عايزه دليل مقنع مش اكتر عشان الكلام يكون واضح وكلامى ده مش معناه انى موافقه على موضوع التعارف على النت لو كنتى قراتى كل التعليقات كنتى هتفهمى الموضوع اكتر
وشكرا لمرورك

بعد الصلاة والسلام على اشرف خلق الله هنتكلم بالبلدي علشان يمكن ربنا يكرمنا والناس تفهم ..
ونقول نقطة ومن اول السطر ..... ان جبت كلامك كله يا انسة سارة من اول ما ابتديتي موضوعك اللذيذ ده ....... علشان نمشي مع بعد واحدة واحدة واللى ليه حق ياخده ......................

انتي في البداية قولتى ان الحكاية شغلاكي بمعنى محيراكي يعنى مش عارفه فيه حاجة خالص اومحتارة بين امرين بس انتى مقولتيش الامرين فا هنعتبر انك مش عارفة فيه حاجة خالص .

يبقى تسمعي الاراء وبس تؤيدي اللى انتى عاوزاه وتختاري راي تسكتي بس حضرتك وقفتيلنا على الكلمة وحبيتي تناقشي .... نقطة كمان ونبدا من تانى ونقول نناقش مدام احنا فى منتدى النقاش
فى اول رد ليكي قولتي ان رايك من راي العضو شيمو يعنى خلاص اختارتى اول راي من غير ما تسمعى اي راي تانى وكان مش فارق معاكى اى راي غير اللى اتقال مع احترامى الشديد للعضو شيمو .........
وجيتي حضرتك فى اخر ردك على شيمو قولتى اكدتى على ان ده رايك فالان انا لا ادري لما النقاش والجدال من البداية وكان سبب تدخلي فقط نقطة حلال ام حرام وقولت انا حرام وهذا هو الذى اتفقتى مع شيمو عليه لما تعارضيني الان او فيما تعارضيني لا ادري حقا .... ما علينا نقطة كمان ومن اول السطر ........

اتيتي حضرتك فى ردك على الانسة سوسو وقولتى جمله غريبة جداااا ( عنى متعتمديش كل الاعتماد على تجارب الاخرين ) اذن لما انتي تطلبين منا نفس الشئ الذي تنهين اختك عن فعله لما تريدين ان تعلمي تجاربنا لكي تستفادي وفى نفس الوقت تنهين سوسو عن هذا الفعل احترت فى امرك والله ...
ثم اتيتي حضرتك فى ردك الثالث علي انا وطرحتي بعض الاسئلة التي تظهر وكانها جاءت لتضعيني بمأزق كي لا ارد او اضع لساني بفمي واسكت ولا ادري ان كان هذا عن عمد ام فقط انا جاهل وكنت لا ادري او استطيع ان ارد عليكي وقمت بالاستعانة بصديق ما علينا نقطة كمان ومن اول السطر ....

فى ردك التالي علي انا ايضا لا ادري حقا ما الذي سوف يعود على هذه المناقشة من الجملة التي تصرين على قولها (على اساس انه هناك في عهد النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن هنالك شات او ماسنجر او منتدى )) احب ان اضيف انه فى عهد الرسول لم يكن هناك سيارات وطائرات و...........الخ يعنى ده مش سبب وبعدين انت اضفت للمسنجر والشات(((( المنتدى )))) معنى كده الى بنفعله حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ) ارجو التوضيح اكثر ..........

قلت سبحان الله من عجب العجاب الذي اراه في مواقفك وارائك لانك فى نفس الرد قولتى ( اكيد طبعا انت حر فى انك تقص تجربتك او لا بس انا كان هدفى الإفاده مش اكتر . )وهذا هو بعينه ما نهيتي اختك سوسو عنه

وناتى لردك القبل الاخير علي انا ايضا ولكم يسعدنى اهتمامك بردودي انا اعلم يقينا ان الرد موجه لي ولن اقول انه قد يكون موجه لغيري ولاكنى قولت ان تخصصي الكلام وتجعليه موجه لشخصي لكي لا يقوم احدهم بالرد بلساني .. هذه هي الجملة المرادة من حديثي ...
انا قولت ايضا وانتي علقتي على قولي تعليق كبيرا جدا قولت بالبلدي كدة اللى يكتب موضوع يا اما يتابعة يا اما ميكتبهوش احتراما للناس اللى ممكن ترد او تحب تتناقش وربنا يوفقك فى دراستك ..
ويرجع الكلام لنفس العبارة تقريبا اللى مش قادر افهمها ربما لغبائي ( كان المراد في تعقيبي ثانيا انه مثل انه لم يكن يوجد ماسنجر ومنتديات في عهد الرسول لم يكن هناك أيضا سيارت وطائرات اي شيء من وسائلنا الحديثة الآن

وبما انك قلت ان الاعمال بالنيات فكان لابد لك ألا تجمع وأن تخصص قولك في الحرام والحلال ) ايه ده مش فاهم ارجو التوضيح مرة اخرى ما علينا ........

وطلبتى منا عزيزتى انا لا ننحرف عن الموضوع وانا لا ارى اى انحراف والكلام كله فى نفس النطاق فى نفس الدائرة يعنى يعنى متخافيش اوى على موضوعك هيفضل شغال وفيه النقاش شغال طول ما احنا موجودين قولى ان شاء الله

كلمة منى باختصار شديد مجمل ما قولت انا بعيدا عن الحوارات الشخصية بهدف الرجوع لصلب الموضوع ............ انا قولت وراي فى موضوعك هو كالاتى :

تريدين ان تعرفي ما اذا كان التعارف على الانترنت حلال ام حرام انا على يقين تام ان الاختلاط حرام ولكن المباح هنا هو التكلم عبر الشات الكتابي فى حدود الادب ودون الخروج عنه بمعنى ادق تبادل المعلومات حلال عدا ذلك حرام شرعا وبالنسبة لموضوع التجارب انا قولت جزء منها وموضوعك لا يحتوي فى مضمونة سوى النقطتين دول وانا قولت رايي ولا ادري لما افتعال المشاكل ..........وشكرا على سعة صدوركم
هذا كله مجرد تعليق

مع وافر تحياتى واحترامى وتقديري للجميع

القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2008 11:00 pm

SoSo كتب:

وبعدين يا جماعة مالكم متحاملين على البنت كده مينفعش دا نقاش مش خناق

واحب اعلق على كلمة اخي العزيز " استغفر الله العظيم نسيت ان في PEACE " يا ترى يا اخي العزيز لسه فاكر ؟ بعد دا كله ؟؟؟؟؟؟

وياريت لو هنكمل نقاش في الموضوع دا نكمل في نطاق الموضوع يعني منطلعش برا لحاجت تانية دا منتدى مش خناق

واخي العزيز كمان احب اضيف انك مش لازم تستفيد معلومة جديدة بس ممكن لا مش ممكن دا اكيد افتكرت معلومات قديمة ودا شيء كويس جدا

اكيييييييييييييد معاكي حق فى ان ده نقاش مش خناق بس يا ترى لية بتقولي كدة كمان انا مش فاهم يعنى اية متحاملين عليها هى فى الاول وفى الاخر اختنا ومنورة الدنيا وارائها ومواقفها جميلة جدا واكيد فوق كل ده بنحترمها ونقدرها .....

مش عارف برضوا احنا خرجنا عن الموضوع ازاى ياريت توضيح

وبالنسبة لكلمة بعد ده كله ؟؟؟؟؟ برضوا احتاج توضيح ليها

وبالدليل القاطع حضرتك فى ردك ده انتي اللى بتخرجى عن نطاق الموضوع والدليل بعد ده كله

وشكرا للمتابعة

عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 17, 2008 3:43 pm

العضو الماسي قال : بعد الصلاة والسلام على اشرف خلق الله هنتكلم بالبلدي علشان يمكن ربنا يكرمنا والناس تفهم
ونقول نقطة ومن اول السطر ..... ان جبت كلامك كله يا انسة سارة من اول ما ابتديتي موضوعك اللذيذ ده علشان نمشي مع بعد واحدة واحدة واللى ليه حق ياخده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا :على رسولنا الحبيب أفضل الصلاة و التلسيم
ثانيا : سأتكلم أنا بالعربية الفصحى حيث انك قد تكرمت وتقدمت ليه بنصيحة استخدامها لانها من أبلغ اللغات
ثالثا : أحييك على استخدام علامات الترقيم
رابعا : لقد أجهدت نفسك ايها العضو الماسي لاقتباسك جميع ردودي
ملحوظة : كلمة لذيذ صفة تطلق على الطعام وليس على الموضوعات واذا اردتها استعارة او تشبيه فانه ليس بالتشبيه الجميل !
خامسا : لنمش معا خطوة بخطوة ليس ليأخد كلٌ حقه ولكن لنصل لنقطة اتقاق او ننهي الموضوع حيث أننا لسنا في حرب كي ياخد كل منا حقه نحن نتناقش ولقد سبق لي القول أن الاختلاف في الراي لايفسد للود قضية هذا ان كنت تذكر أن هناك "peace ".

العضو الماسي قال :انتي في البداية قولتى ان الحكاية شغلاكي بمعنى محيراكي يعنى مش عارفه فيه حاجة خالص اومحتارة بين امرين بس انتى مقولتيش الامرين فا هنعتبر انك مش عارفة فيه حاجة خالص

أولا : أردت التعليق على لون الكتابة فلقد تعبت عيناي في قراءته !
ثانيا : نعم قد ذكرت أنني محتارة في هذا الموضوع ولكني لم أقل أنني احتار بين امرين لم أذكر تلك الجملة بتاتا
ثالثا : لم يكن لك الحق في أن تعتبرني لا أعلم شيئا عن الموضوع لأنني وضعته فقط للنقاش ومعرفة جميع الآراء وليس لأنني لا اعرف عنها شيئا كما تفضلت واعتبرت
مع احترامي

******* .

العضو الماسي قال :يبقى تسمعي الاراء وبس تؤيدي اللى انتى عاوزاه وتختاري راي تسكتي بس حضرتك وقفتيلنا على الكلمة وحبيتي تناقشي .... نقطة كمان ونبدا من تانى ونقول نناقش مدام احنا فى منتدى النقاش

أولا : إني اسفة فعلا .. فقد افتقدت استعمال علامات الترقيم لهذه الجملة
ثانيا : ماذا تعني بجملة " تؤيدي اللي انتي عوزاه وتختاري راي تسكتي بس حضرتك وقفتيلنا ع الكلمة وحبيتي تتناقشي " لم افهم شيئا ارجو التوضيح

العضو الماسي قال :فى اول رد ليكي قولتي ان رايك من راي العضو شيمو يعنى خلاص اختارتى اول راي من غير ما تسمعى اي راي تانى وكان مش فارق معاكى اى راي غير اللى اتقال مع احترامى الشديد للعضو شيمو .........
وجيتي حضرتك فى اخر ردك على شيمو قولتى اكدتى على ان ده رايك فالان انا لا ادري لما النقاش والجدال من البداية وكان سبب تدخلي فقط نقطة حلال ام حرام وقولت انا حرام وهذا هو الذى اتفقتى مع شيمو عليه لما تعارضيني الان او فيما تعارضيني لا ادري حقا .... ما علينا نقطة كمان ومن اول السطر ........

أولا: من حقي تأييد أكثر من رد وأيضا من حقي معارضة اكثر من رد وليس معنى تاييدي انني اكتفيت بهذا القدر من النقاش فأنا لم أضع الموضوع لكي يرد عضو واحد وأويده او اعارضه وينتهي الموضوع على ذلك
ثانيا : أنا اتفق معك في أنه حرام لم أقل شيئا على ذلك ولكني فقط أردت دليلا شرعيا على الحرمانية لكي يتأكد الجميع من الحرمانية ولم أكن معارضة لك ابدا في هذه النقطة كان كل ما اردته التأكيد ع الموضوع والاستفادة من خبرتك في الحياة
ثالثا : عدت مرة اخرى لاستعمال علامات الترقيم وهذا جيد جدا

العضو الماسي قال :اتيتي حضرتك فى ردك على الانسة سوسو وقولتى جمله غريبة جداااا ( عنى متعتمديش كل الاعتماد على تجارب الاخرين ) اذن لما انتي تطلبين منا نفس الشئ الذي تنهين اختك عن فعله لما تريدين ان تعلمي تجاربنا لكي تستفادي وفى نفس الوقت تنهين سوسو عن هذا الفعل احترت فى امرك والله

لم اقل ذلك لسوسو ارجو منك العودة لقراءة الرد بتأني
لقد قلت هذا النص تحديداً : " ... رابع حاجة بقى انك المفروض تاخدي عبرة من تجارب الآخرين يعين متلقيش حد وقع في حاجة وانتي عارفة انه وقع فيها وتروحي تكرر الغلط وبردو لازم تجربي بنفسك وتعرفى الغلط من الصح يعنى متعتمديش كل الاعتماد على تجارب الآخرين "
وما قصدته من ذلك كان أن أخذ العبرة من تجارب من الغير مع عدم الاعتماد الكلي عليها ولكن تجنب الخطأ فيها

العضو الماسي قال :ثم اتيتي حضرتك فى ردك الثالث علي انا وطرحتي بعض الاسئلة التي تظهر وكانها جاءت لتضعيني بمأزق كي لا ارد او اضع لساني بفمي واسكت ولا ادري ان كان هذا عن عمد ام فقط انا جاهل وكنت لا ادري او استطيع ان ارد عليكي وقمت بالاستعانة بصديق ما علينا نقطة كمان ومن اول السطر

أولا : أنا لم أقصد أن أوقعك بمأزق كما ظننت .. قال الله تعالى : " إن بعض الظن اثم .." . وصدق جلّ وعلا ..
ثانيا : لم أفهم قصدك من " قمت الاستعانة بصديق "
ثالثا : ما زلت ألاحظ اهتمامك بعلامات الترقيم ولازال هذا جيد أيضا

العضو الماسي قال :فى ردك التالي علي انا ايضا لا ادري حقا ما الذي سوف يعود على هذه المناقشة من الجملة التي تصرين على قولها (على اساس انه هناك في عهد النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن هنالك شات او ماسنجر او منتدى )) احب ان اضيف انه فى عهد الرسول لم يكن هناك سيارات وطائرات و...........الخ يعنى ده مش سبب وبعدين انت اضفت للمسنجر والشات(((( المنتدى )))) معنى كده الى بنفعله حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ) ارجو التوضيح اكثر

توضيحي يقول : عندما أبديت اول تعليق لك في الموضوع قلت أن " الشات بين الولد و البنت حرام مما لاريب فيه"
وقتها طلبت منك دليلا على الحرمانية لكي يتاكد الجميع ويتوقف الجدال على هذه النقطة فأتيت وتفضلت وقلت " على أساس أنه هناك في عهد النبي لم يكن هناك شات او ماسنجر او منتدى "
إذاً كان هذا اساسك لتحريم التعارف ع النت فجاء ردي ليقول لك " انه مثلما لم يكن في عهد النبي ماسنجر او شات لم يكن هناك ايضا لا سيارات ولا طائرات ولا اي شيء من الوسائل الحديثة التي نملكها الآن "
وما كنت اقصده هو انا عدم وجود تلك الوسائل في عهده صلى الله عليه وسلم لا يعتبر سببا منطقيا لتحريمه لانه لو كان هذا سببا منطقيا لحرمت السيارات والطائرات و جميع هذه الوسائل التي نستخدمها الآن
وما اردته من تعليقي لم يكن معارضة رايك بالتحريم وانما كان طلبا للاتيان بدليل اكثر منطقية لاقناع الجميع

العضو الماسي قال :قلت سبحان الله من عجب العجاب الذي اراه في مواقفك وارائك لانك فى نفس الرد قولتى ( اكيد طبعا انت حر فى انك تقص تجربتك او لا بس انا كان هدفى الإفاده مش اكتر . )وهذا هو بعينه ما نهيتي اختك سوسو عنه

أولا أعود للتعليق على لون الكتابة """ شكلك مكنتش عايزني اعرف اقرا هههههه "
ثانيا : لكم أعجبتي جملة " سبحان الله من عجب العجاب .. كلمة بليغة واشكرك على كتابتها
ثالثا : لم أفهم ما قلت " الذي اراه في مواقفك وارائك لانك فى نفس الرد قولتى ( اكيد طبعا انت حر فى انك تقص تجربتك او لا بس انا كان هدفى الإفاده مش اكتر . )وهذا هو بعينه ما نهيتي اختك سوسو عنه

العضو الماسي قال : وناتى لردك القبل الاخير علي انا ايضا ولكم يسعدنى اهتمامك بردودي انا اعلم يقينا ان الرد موجه لي ولن اقول انه قد يكون موجه لغيري ولاكنى قولت ان تخصصي الكلام وتجعليه موجه لشخصي لكي لا يقوم احدهم بالرد بلساني .. هذه هي الجملة المرادة من حديثي

فهمت ما كنت قصده ولابد أنك لاحظت ذلك ..

العضو الماسي قال :انا قولت ايضا وانتي علقتي على قولي تعليق كبيرا جدا قولت بالبلدي كدة اللى يكتب موضوع يا اما يتابعة يا اما ميكتبهوش احتراما للناس اللى ممكن ترد او تحب تتناقش وربنا يوفقك فى دراستك.

اشكر لك دعائك لي بالتوفيق
العضو الماسي قال :ويرجع الكلام لنفس العبارة تقريبا اللى مش قادر افهمها ربما لغبائي ( كان المراد في تعقيبي ثانيا انه مثل انه لم يكن يوجد ماسنجر ومنتديات في عهد الرسول لم يكن هناك أيضا سيارت وطائرات اي شيء من وسائلنا الحديثة الآن

لابد وأنك قد قرأت تعليقي على مالم يسعك أن تفهمه ليس لغبائك " عفوا لإعادتي لنفس الجملة مرة أخرى " كما ذكرت ولكن ربما لأنك لم تقتنع

العضو الماسي قال :وبما انك قلت ان الاعمال بالنيات فكان لابد لك ألا تجمع وأن تخصص قولك في الحرام والحلال ) ايه ده مش فاهم ارجو التوضيح مرة اخرى ما علينا ........

كنت اقصد انك تقول انما الاعمال بالنيات .. أي ان ما نفعله فش منتدانا لا يندرج ضمن الحرام حيث أن غرضنا جميعا هو الافادة والوصول لنقطة اتفاق
اذاً لم يكن لك ان تجمع" بقولك حراااااام مما لاريب فيه "
أظن انه كان من المفروض ان تحدد ما هو الحرام في ذلك وما هو الحلال وهذا ما اردته بكلمة ة تخصيص

العضو الماسي قال :وطلبتى منا عزيزتى انا لا ننحرف عن الموضوع وانا لا ارى اى انحراف والكلام كله فى نفس النطاق فى نفس الدائرة يعنى يعنى متخافيش اوى على موضوعك هيفضل شغال وفيه النقاش شغال طول ما احنا موجودين قولى ان شاء الله

كلمة منى باختصار شديد مجمل ما قولت انا بعيدا عن الحوارات الشخصية بهدف الرجوع لصلب الموضوع ............ انا قولت وراي فى موضوعك هو كالاتى :

تريدين ان تعرفي ما اذا كان التعارف على الانترنت حلال ام حرام انا على يقين تام ان الاختلاط حرام ولكن المباح هنا هو التكلم عبر الشات الكتابي فى حدود الادب ودون الخروج عنه بمعنى ادق تبادل المعلومات حلال عدا ذلك حرام شرعا وبالنسبة لموضوع التجارب انا قولت جزء منها وموضوعك لا يحتوي فى مضمونة سوى النقطتين دول وانا قولت رايي ولا ادري لما افتعال المشاكل ..........وشكرا على سعة صدوركم

أولا : قاربت على فقدان البصر من هذا اللون نعمانه جميل ولكن لا يتسنى ليه قراءته بوضوح
ثانيا : شكرا على تعليقك ورأيك وعودتك لصلب الموضوع والنقطتين الذي أنا بصددهم منذ بدأ النقاش وايضأ أنا اويدك في هذا الراي " أظن انه من حقي تاييد اكثر من رد "

العضو الماسي قال :هذا كله مجرد تعليق

وأخيرا وليس آخرا
Yes it was just a comment. So thank u because u made me practice my Arabic

وتقبل مروري البسيط مع احترامي وتقديري لك أيها العضو الماسي

التعارف عن طريق النت
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية