منتديات السيف الوردي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

¤©§][§©¤][ مرحباً بكمـ زوارنا الأعزاء ؛؛ نتمنى لكمـ المتعهـ والإفادهـ ][¤©§][§©¤

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

التعارف عن طريق النت

shimooo
mado_dvd
SoSo
TEMO
عضو فضل الابتعاد
9 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى
العمل/الترفيه : طاااااااالبة في جامعة قطر للاسف
المزاج : لعلـ خيرآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 17, 2008 3:49 pm

wanna help كتب:
التعارف عن طريق النت - صفحة 2 W0owb0d3faa0bd1fr8

SoSo كتب:

وبعدين يا جماعة مالكم متحاملين على البنت كده مينفعش دا نقاش مش خناق

واحب اعلق على كلمة اخي العزيز " استغفر الله العظيم نسيت ان في PEACE " يا ترى يا اخي العزيز لسه فاكر ؟ بعد دا كله ؟؟؟؟؟؟

وياريت لو هنكمل نقاش في الموضوع دا نكمل في نطاق الموضوع يعني منطلعش برا لحاجت تانية دا منتدى مش خناق

واخي العزيز كمان احب اضيف انك مش لازم تستفيد معلومة جديدة بس ممكن لا مش ممكن دا اكيد افتكرت معلومات قديمة ودا شيء كويس جدا

اكيييييييييييييد معاكي حق فى ان ده نقاش مش خناق بس يا ترى لية بتقولي كدة كمان انا مش فاهم يعنى اية متحاملين عليها هى فى الاول وفى الاخر اختنا ومنورة الدنيا وارائها ومواقفها جميلة جدا واكيد فوق كل ده بنحترمها ونقدرها .....

مش عارف برضوا احنا خرجنا عن الموضوع ازاى ياريت توضيح

وبالنسبة لكلمة بعد ده كله ؟؟؟؟؟ برضوا احتاج توضيح ليها

وبالدليل القاطع حضرتك فى ردك ده انتي اللى بتخرجى عن نطاق الموضوع والدليل بعد ده كله

وشكرا للمتابعة

]

أخي الكبير والعزيز والذي أحترمه بشده
تعليقي لك هو "" أن الصمت هو أبلغ لغات العالم ""
https://r-s-s-l-y.yoo7.com
القيصر
عضو لا يمكن الإستغناء عنه -- مهم جداً--
القيصر

ذكر
العمل/الترفيه : حر
المزاج : زي الفل

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 17, 2008 7:28 pm

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 W0owc84eb28635ep01oj4

شكرا لكي اهتمامك بردي اختى ساره اتمنى لك مزيدا من التقدم تقبلي مروري مع وافر احترامى

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 55lbxw11zm8
عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 17, 2008 9:58 pm

لا شكر ا على واجب انا من اريد شكرك لأنك جعلت الموضوع صفحتين Exclamation Very Happy
*برنسيسة مصر*

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 31, 2008 10:35 am

بصوا ياجماعه بقى كده والله حكاية حرام وحلال دي انا معرفش فيها لآن مفيش دليل يحرم العلاقه دي بس المشايخ بيقولوا حرام

بس أنا من رأيي دي حريه شخصيه بس كل شئ وله حدود محدش يتعداها يعني في بنات كتير جدا بيتعرفوا وكمان ولاد ده معناها ان هما مش محترمين لا طبعا في منهم المحترم ومنهم اللي مش محترم بس نظرة المجتمع اللي احنا بنعيش فيه وخاصة للبنات انه عيب البنت تكلم ولد بس والله مادام محترمه نفسها ومخليه اللي قدامها مجبر علي احترامها خلاص

ميرسي يا حبيبتي علي الموضوع الرائع
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 31, 2008 5:45 pm

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 98562606kv21da5

*برنسيسة مصر* كتب:
بصوا ياجماعه بقى كده والله حكاية حرام وحلال دي انا معرفش فيها لآن مفيش دليل يحرم العلاقه دي بس المشايخ بيقولوا حرام

بس أنا من رأيي دي حريه شخصيه بس كل شئ وله حدود محدش يتعداها يعني في بنات كتير جدا بيتعرفوا وكمان ولاد ده معناها ان هما مش محترمين لا طبعا في منهم المحترم ومنهم اللي مش محترم بس نظرة المجتمع اللي احنا بنعيش فيه وخاصة للبنات انه عيب البنت تكلم ولد بس والله مادام محترمه نفسها ومخليه اللي قدامها مجبر علي احترامها خلاص

ميرسي يا حبيبتي علي الموضوع الرائع

اختى الفاضلة ....... تعجبت كثيرا حين وجدت ردك هنا فا انتى الى الان قومتى باختيار مواضيع محور صراع بيني وبين بعض الاطراف حتى ظننت انكي قريبة اليهم نوعا ما فقولت فى نفسي اهلا بالمعارك مرة اخرى ولكنى وجدت ردودك محايدة بعض الشئ ....... فقولت : لا ياواد اسكت عيب وروح شوف الاخت مي كانت بتقول بصوا يا جماعه روح بص معاهم بصيت لاقيتك محتاره وعاوزة تمشي على الحبلين واللى بيمش على الحبلين بيقع على رقبته بتنكسر الموضوع حرام قطعا اذا تعدى حدود الادب واللى يعمل شئ حرام ربنا هيحاسبه وفى بقى الضمير الصارخ بداخلنا محدش بيقدر يسكتوا يارب تكونى فهمتى اللى اقصده ................. وشكرا

*برنسيسة مصر*

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالخميس يناير 01, 2009 10:55 am

لا أنا مبمشيش علي الحبلين أنا مش بلعب باليه هنا بس انا بقول نظرة الناس للموضوع ده ايه وبعدين قولت رأيي مادام انت بتقول حرام قطعا هات دليل من القرأن أو السنه واحنا هنصدق

تحياتي الك
*برنسيسة مصر*

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالخميس يناير 01, 2009 10:56 am

لا أنا مبمشيش علي الحبلين أنا مش بلعب باليه هنا بس انا بقول نظرة الناس للموضوع ده ايه وبعدين قولت رأيي مادام انت بتقول حرام قطعا هات دليل من القرأن أو السنه واحنا هنصدق

تحياتي الك
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالخميس يناير 01, 2009 5:20 pm

*برنسيسة مصر* كتب:

تحياتي الك

اصريت فى نفسي ان اول من ارد عليه اليوم هو انتى اختى الفاضلة وذلك لاسباب خاصة اهمها انى وجدتك صاحبة رؤيا ثاقبة ومحددة وسوف ارد على كلماتك القليلة القوية باختصار لعلي اوفي حقك فى الرد وفقني الله وأياكى الى ما يحبه ويرضاه .....

(ولقد بعثنا في كل أمة رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت فمنهم من هدى الله ومنهم من حقت عليه الضلالة فسيروا في الأرض فانظروا كيف كان عاقبة المكذبين )

{ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرِّمَتْ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِندَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ} (30) سورة الحـج

{وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يعبدوها وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ} (17) سورة الزمر

أيتها الأخت الكريمة، لايصح من المسلمة أن تتخذ من شباب ليسوا من محارمها وسيلة للمؤانسة بالحديث والحوار حتى لو كان ذلك على شبكة الانترنت، ولهذا قال تعالى "وإذا سألتموهن متاعا فاسألوهن من وراء حجاب ذلكم أطهر لقلوبكم وقلوبهن" ـ ويفيد قوله تعالى "وإذا سألتموهن متاعاً" ـ أن الأصل أن الحديث بين المرأة والرجل الذي ليس من محارمها على قدر الحاجة عند سؤال المتاع مثلاً، كما قال تعالى عن ابنتَيْ الرجل الصالح "فجاءته إحداهما تمشي على استحياء قالت إن أبي يدعوك ليجزيك أجر ما سقيت لنا" وفي موضع أخر قال "قالت إحداهما يا أبت استأجره إن خير من استأجرت القوي الأمين" ـ ونحو ذلك مما تدعو إليه الحاجة.
أما الاسترسال بالحديث بين الجنسين، كما يحدث الرجل الرجل، أو المرأة المرأة، فما هذا إلا من سبيل الشيطان؛ يبدأ الشيطان بخطوة المحادثة، ثم ينتقل إلى خطورة أخرى: التعارف الأخص، ثم العلاقة، ثم التعلق القلبي، ثم إلى أن يحصل ما لا تحمد عقباه.
ونحن لا نستطيع أن نقول مجرد الحديث الوارد في السؤال في الأمور المباحة محرم في حد ذاته، ولكنه طريق إلى الحرام، ولهذا فلا يجوز وضع المحادثة بين الجنسين في "التشات" بالصورة التي هي منتشرة على الشبكة.

كما من الواجب على المسلم أن يسد الذرائع، فالأولى البعد عن المحادثة مع الفتيات فإن للشيطان مداخل وطرق معروفة بالتدرج في ذلك، فقد يجعل الشاب يبدأ بداية مؤدبة ثم يتطور الأمر إلى أن يقع فيما لا تحمد عقباه، وهناك نماذج من الواقع كثيرة كانت بدايتهم بأن يلعب الشيطان عليهم بتلك المزاعم حتى يتطور أمرهم إلى الفساد. وكما قلت سابقا انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ ما نوى وايضا وجب على المؤمن استفتاء قلبه فى الامور المحيرة وايضا الانصات الى الضمير الصارخ كما اشرت مسبقا ......... لعلي اكون وفيت ....... وشكرا

عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة يناير 02, 2009 11:06 am

احب انا اشكرك اختى العزيزة برنسيسه مصر على مرورك العطر
لقد سبق لى وانى سألت نفس سؤالك لاخى العزيزwanaa help وهو ان ياتى بدليل من القرأن الكريم على حرمانيه الموضوع والان احب ان اشكره على تلبيته لدعوتنا واحب ان اقول لك اخى الغالى اننى عندما طلبت منك ان تاتى بدليل من القرأن الكريم على حرمانيه الموضوع كان هدفى هو ان يقتنع الجميع بأن الموضوع حرام ليس اكثر واعتقد اننا جميعا بعيدا عن انه حرام ام حلال مقتنعين ان الموضوع غلط وان اضراه اكثر من منافعه وشكرا لتفاعلكم

عدل سابقا من قبل crazy_cat في الجمعة يناير 02, 2009 5:39 pm عدل 1 مرات
*برنسيسة مصر*

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة يناير 02, 2009 12:54 pm

اولا بشكرك جدا علي مجهودك wanna help بجد وفيت

تحياتي
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة يناير 02, 2009 9:11 pm

شكرا لكم ما فعلت سوى واجبى تجاه بيتنا فان هذا المنتدى بيتنا وانتم جميعكم اخوتي ولي الشرف .......... ولاكن انا كدة هبقى حزين لان الموضوع اللى اخد مننا وقت ونقاش كتير هيتقفل ......... ربما ياتي اناس اخرون لهم اراء اخرى ونقوم بفتح النقاش مرة اخرى هنا .............. وشكرا

عضو فضل الابتعاد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت يناير 03, 2009 10:58 am

اكيد طبعا اخى العزيز الموضوع لم ينتهى الى الان والموضوع مفتوح لاى عضو يريد ان يدخل ليبدى رأيه فيه
mino
عضو ماسي
عضو ماسي
mino

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 22, 2009 2:50 pm

اخوانى فى المنتدى هذا الموضوع هو من اهم المواضيع الحياتى ويمكن ان يحسم فى جملتين
عندماتتكلم على الانتر نت تذكر محاسنك لانك لا تجد فى نفسك مساوء فلذلك الطرف الاخر لا يعرف عنك شى والعكس
التعارف على الانتر نت حرام وغير مستحب
اخى العضو هل ترضى ان تتعرف اختك على رجال على الانتر نت
اختى العضوه هل ترضى ان يتعرف زوجكى او خطيبك على نساء من الانتر نت
وشكرا
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد فبراير 22, 2009 5:11 pm

وجهة نظر تحترم

مدونتي

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 Elkisermqe5
n@ny
عضو ذهبي
عضو ذهبي
n@ny

انثى
المزاج : mesh 3ady

مُساهمةموضوع: التعارف عن طريق النت..   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 10, 2009 11:07 am

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 361244116

مش كل العلاقات سواء كان بين بنت وبنت او شاب وشاب او حتى بنت وشاب هتوصل انها تكون علاقه حرام، او انه مينفعش بنت تكلم شاب.

انا عن نفسي مقتنعه ان التعارف عن طريق النت شيء ممكن يفيد اي حد بعلاقات ناجحه جدا..

أكيد في كتير شباب ممكن يضحكوا على اي بنت وتصدق كلامهم بطبيعتها انها بتتأثر بالكلام الجميل اللي يتقالها..
بس ده يرجع لشخصيه البنت لو بتعرف تفكر كويس وحكمتها وعقلها يغلبوا مشاعرها هتقدر انها متوقعش نفسها في اي مشاكل تواجها.

لازم البنت هي اللي تتحكم في مشاعرها لان في شباب كتير مش صادقين في كلامهم وغرضهم التسليه بس ده ميمنعش انك تتعرف على اشخاص على النت لانه زي اي وسيله تانيه للتعارف
..

وفي الاول والاخير دي وجهه نظر....
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالخميس أغسطس 13, 2009 5:30 pm

راي كويس بس فى اخر كلامك اشرتي الى انه لا تمنع اي من الاسباب التي اشرتي اليها عاليه اننا نتعرف على بعض كشباب وبنات لان النت ببساطة وسيلة للتعارف زي اي حاجة تانية انا بعد ازنكم عايز اعرف اية هي الحاجات التانية اللى بتشبع النت فى موضوع التعارف و عاوز اعرف احنا لية المفروض نتعرف ولية بنتعرف ونجاوب على الاسئلة دي من جوانا بصدق قبل ما نكتبها على منتدانا الغالي ،،،،، وشكرا
n@ny
عضو ذهبي
عضو ذهبي
n@ny

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد أغسطس 16, 2009 5:30 pm

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 610961799

انا ببني كلامي على اساس الواقع اللي انا عايشه فيه من اقرب الناس ليا مش اي كلام بسمعه من اي حد او قرأته عن طريق النت عشان اقوله...

المهم
أكيد طبعا هجاوب على اسئلتك مع كل احترامي

أنا قصدي ان النت زي اي وسيله تانيه(يعني زي التعارف عن طريق الموبايل )لانها كمان وسيله بتكون مش شايف اللي بتكلمه..

(و عاوز اعرف احنا لية المفروض نتعرف ولية بنتعرف)

ليه بنتعرف؟؟!
عشان نكون صدقات نستفاد مثلا من اللي بنتعرف عليه في اننا نستفاد منه في معلومات بخبرته في الحياه يكون عارف اكتر ومتعلم من غيره - او لو مثلا في مجال الشغل - او صداقه عاديه زي مابتتعرف على اصدقاء في المدرسه او الجامعه وبتكملوا مع بعض حياتكم وتكونوا اصدقاء على طول .

مش شرط يعني يكون التعارف مجرد تسليه وبس ..

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 451488359
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد أغسطس 16, 2009 6:11 pm

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 W0ow98e86fc64b1tc5

اشكرك على حسن المتابعة بس الموبايل مش زي النت خالص كمان مينفعش يكون وسيلة للتعارف الموبايل وسيلة للتحدث لناس احنا فعلا متعارفين عليهم لاني ببساطة مش هطلب اي رقم واللى يرد عليا اقوله لو سمحت ممكن نتعرف او هاى ممكن نتعرف على سبيل المثال انا عن نفسي بشوف ان النت الوسيلة الوحيدة للنوع ده من الخلل الفرصة كبيرة للكدب والفرصة كبيرة لوجود شيطان بين اى ولد وبنت الا من رحم ربي طبعا ،،، اما بالنسبة لاسباب التعارف انابأيد حضرتك فى حالة كانت الصداقات بين بنت وبنت او شاب وشاب فى الحالة دي سواء كان تسلية او غيره مفيش مشكلة لاكن الصداقة بين ولد وبنت دي نقطة اتكلمنا فيها كتير والحلال بين والحرام بين بالتشديد على النون ،،،، وشكرا ليكي مرة تانية
n@ny
عضو ذهبي
عضو ذهبي
n@ny

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد أغسطس 16, 2009 7:39 pm

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 423498938 على ردك..

قولت ان( الموبايل مش زي النت خالص كمان مينفعش يكون وسيلة للتعارف الموبايل وسيلة للتحدث لناس احنا فعلا متعارفين عليهم لاني ببساطة مش هطلب اي رقم واللى يرد عليا اقوله لو سمحت ممكن نتعرف او هاى ممكن نتعرف على سبيل المثال انا عن نفسي بشوف ان النت الوسيلة الوحيدة للنوع ده)

أكيد بحترم رأيك وفاهمه وجهه نظرك بس معلش اذا ادخلت في نقطه ان الموبايل ميعتبرش وسيله تعارف زي الشات ، أنا لما قولت كده مقصدتش الناس اللي نعرفهم وبنتصل بيهم فده يعتبر مش تعارف لاننا اوريدي عارفنهم-لا- بس أنا كان قصدي ان في فعلا ناس بتطلب اي رقم وبتتعرف عادي (من ضمنهم ناس بتتسلى بتتصل تقعد تهزر في الموبايل الفئه دي عادي في منها كتير - في فئه تانيه مثلا حابه تتكلم مع حد يكون صديق ليها لو حصلها موقف تحكيه يوجهوا بعض للصح)

وأكيد طبعا مش كلام وبس ده فعلا حقيقه وبيحصل مع صحابي كتير جدا، وأقرب مثال واحده صديقتي واحد كلمها وهو اساسا ميعرفهاش اتصل برقم بالغلط فكلمها وبقوا يتكلموا مع بعض عادي ومفيش اي غرض من كلامهم كان كلامهم عادي ومحترم هي كان عندها مشاكل وهو كمان كانوا بيحكوا لبعض وبيحللها مشاكلها ويفهمها ولو حصلوا حاجه في حياته ومش عايزها تقع فيها او تغلط كان بيحكلها عشان تتعلم من خبرته ، حكتله عن موضوع يخصها كان موضوع كبير جدا ومؤلم جدا ليها اقنعها تعمل ايه وبكلامه اثر فيها ايه اللي تعمله صح في موضوع زي ده وبقيت احسن من الاول وفهمت الموضوع.

اخر نقطه قولتها

لاكن الصداقة بين ولد وبنت دي نقطة اتكلمنا فيها كتير والحلال بين والحرام بين بالتشديد على النون

عندك حق ، بس لما تكون في حدود مفيهاش ضرر تكون البنت ليها خصوصيتها والولد كمان محدش هيقع في الغلط
كمان البنت المحترمه يحترمها الناس حتى لو محدش شايفها
...

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 705578690...تقبلوا مروري...التعارف عن طريق النت - صفحة 2 705578690
القيصر
القيصر

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت أغسطس 22, 2009 12:44 am

التعارف عن طريق النت - صفحة 2 Dear20151zw5

على المتابعة
SoSo
Admin
Admin
SoSo

انثى
العمل/الترفيه : طاااااااالبة في جامعة قطر للاسف
المزاج : لعلـ خيرآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ

مُساهمةموضوع: رد: التعارف عن طريق النت   التعارف عن طريق النت - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت أغسطس 22, 2009 3:49 pm

مشكورررررررررره
https://r-s-s-l-y.yoo7.com

التعارف عن طريق النت
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2